۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - آسیب شناسی مهدویت

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

برای هر فرهنگ و مجموعه معرفتی ممكن است آفت هایی روی دهد كه مانع رشد و بالندگی آن فرهنگ باشد فرهنگ دینی نیز گاهی به آفتهایی گرفتار می‌شود كه حركت رو به كمال آن را كُند می‌كند و بحث آسیب شناسی دینی عهده دار شناختن آن آفت‌ها و شیوه مقابله با آنهاست.

مناسب است در فصل پایانی درباره آن چه به عنوان آسیب‌های فرهنگ ناب مهدوی مطرح می‌شود بحث كنیم تا ضمن آشنایی با آسیب‌ها به راههای خنثی سازی و مقابله با آنها بیندیشیم.

آسیب‌های فرهنگ مهدویت، مواردی است كه غفلت از آنها موجب سستی اعتقاد مردم و به ویژه جوانان نسبت به اصل وجود امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و یا ابعاد مختلف شناخت آن بزرگوار است و گاهی نیز سبب گرایش به افراد یا مجموعه‌های منحرف می‌گردد. بنابراین آشنایی با این آسیب ها، منتظرانِ آن امام بزرگ را از كجروی در اعتقاد و عمل حفظ خواهد كرد.

ما در اینجا مهمترین آسیب‌های فرهنگ مهدویت را در عنوان هایی جدا از یكدیگر مورد بحث قرار می‌دهیم:

برداشت‌های غلط

از آسیب‌های مهم در فرهنگ مهدویت، تفسیرها و برداشت‌های نادرست از موضوعات این فرهنگ اسلامی است. تحلیل نادرست و ناقص از روایات به دریافت غیر صحیح می‌انجامد كه چند نمونه از آن را بیان می‌كنیم.

1. برداشت غلط از مفهوم انتظار سبب شده است كه بعضی گمان كنند كه چون اصلاح جهان از فسادها به دست امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود ما در برابر تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها هیچ وظیفه‌ای نداریم و بلكه ممكن است گفته شود كه برای نزدیك شدن ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باید برای ترویج بدی‌ها و زشتی‌ها در جامعه اقدام كنیم!! این اندیشه نادرست در مقابل دیدگاه قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام است كه امر به معروف و نهی از منكر را از وظایف حتمی هر مسلمان می‌داند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در نقد این دیدگاه فرموده‌اند:

ما اگر دستمان می‌رسید و قدرت داشتیم باید برویم تمام ظلم‌ها و جورها را از عالم برداریم تكلیف شرعی ماست. منتهی ما نمی‌توانیم. این كه هست این است كه حضرت (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) عالم را پر می‌كند از عدالت؛ نه شما دست بردارید از این تكلیفتان، نه این كه شما دیگر تكلیف ندارید.[1]

ایشان همچنین در ادامه بیانات خود فرموده‌اند:

(آیا) ما بر خلاف آیات شریفه قرآن دست از نهی از منكر برداریم؟ دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را برای این كه حضرت بیایند؟![2]

لازم به ذكر است كه ما در ابتدای بحث انتظار درباره معنی صحیح انتظار سخن گفتیم.

2. بعضی افراد از ظاهر برخی از روایات اینگونه برداشت كرده‌اند كه هر قیامی قبل از قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف محكوم و مردود است بنابراین در برابر قیام و انقلاب شكوهمند اسلامی ایران كه قیامی بر ضدّ طاغوت و استكبار و در جهت برقراری احكام الهی بوده است موضع نادرستی گرفته‌اند.

در پاسخ باید گفت كه اجرای بسیاری از احكام اسلامی مانند اقامه حدود و قصاص و نیز جهاد با دشمنان و مبارزه فراگیر با فساد جز با تشكیل حكومت اسلامی ممكن نیست، بنابراین تلاش برای برقراری نظام اسلامی كاری پسندیده و مورد قبول است و نهی از قیام در بعضی از روایات به معنی شركت در قیام‌های باطل كه انگیزه الهی ندارد و یا قیام هایی كه بدون توجه به شرایط و زمینه‌های لازم انجام می‌گیرد و یا حركت هایی كه به عنوان قیام مهدوی شروع می‌گردد، می‌باشد. نه اینكه هر انقلاب و حركتی كه در مسیر اصلاح جامعه است مردود شمرده شود.[3]

3. یكی دیگر از برداشت‌های غلط در فرهنگ مهدویت، نشان دادن چهره خشونت آمیز از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

بر خلاف تصوّر بعضی افراد كه می‌اندیشند امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با شمشیر عدالت، دریایی از خون به راه می‌اندازد و بسیاری را از دم تیغ عبور می‌دهد؛ امام عصر علیه السلام مظهر رأفت و رحمت پروردگار است و مانند پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله ابتدا همگان را با بیان روشن و دلائل آشكار به اسلام و قرآن می‌خواند و اكثر مردم دعوت آن حضرت را پاسخ می‌دهند و به او می‌پیوندند. بنابراین امام علیه السلام تنها با مخالفان سرسخت كه آگاهانه از پذیرفتن حق سرباز می‌زنند و جز زبان شمشیر نمی‌فهمند با سلاح برخورد می‌كند.

یكی دیگر از آسیب‌های جدی در فرهنگ مهدویت، استعجال ظهور است. استعجال به معنی عجله كردن و خواستن چیزی قبل از رسیدن وقت آن و تحقّق زمینه‌های لازم برای آنست. انسان‌های عجول به خاطر ضعف نفس و كم ظرفیت بودن، متانت و سكون و آرامش خود را از دست می‌دهند و بدون در نظر گرفتن شرایط، خواهان تحقّق پدیده‌ها هستند.

در فرهنگ ناب مهدویت و در برخورد با مسئله انتظار امام غایب، انسانِ منتظر، پیوسته در طلب ظهور است و با تمام وجود و اشتیاق خواستار ظهور است و برای تعجیل امر فرج دعا می‌كند ولی هرگز عجله نمی‌كند و هر چه غیبت به درازا كشد و انتظار، طولانی شود، باز هم صبر و شكیبایی را از كف نمی‌دهد بلكه علیرغم شوق فراوان به ظهور، در برابر اراده پروردگار و خواست او كمال تسلیم را از خود نشان می‌دهد و برای تحقّق همه زمینه‌های لازم برای ظهور می‌كوشد و بردباری می‌كند.

عبدالرحمن بن كثیر گوید:

خدمت امام صادق نشسته بودم كه مهرم داخل شد و عرض كرد: قربانت گردم! به من خبر دهید این امری كه در انتظارش هستیم كی واقع می‌شود؟ امام فرمود: ‌ای مهرم! دروغ گفتند وقت گذاران و هلاك شدند شتاب كنندگان و نجات یافتند تسلیم شدگان.[4]

نهی از عجله و شتاب زدگی در امر ظهور به آن جهت است كه به دنبال عجله، روحیه یأس و نومیدی در انسانِ منتظر، پیدا می‌شود؛ آرامش و صبوری را از دست می‌دهد و حالت تسلیم او به حالت گله مندی و شكایت تبدیل می‌گردد و از تأخیر ظهور بی قرار می‌گردد و این بیماری را به دیگران نیز سرایت می‌دهد و گاهی به خاطر استعجال ظهور به حالتِ انكار وجود امام، گرفتار می‌شود.

گفتنی است كه منشأ استعجال ظهور آن است كه نمی‌داند ظهور از سنت‌های الهی است و مانند همه سنت‌ها باید پس از تحقق همه شرایط و زمینه ها، انجام گیرد و بنابراین برای وقوع آن عجله می‌كند.

از آسیب‌های فرهنگ مهدویت آن است كه بعضی به دنبال تعیین زمان برای ظهور هستند. در حالی كه زمان ظهور بر مردم مخفی است و در روایات پیشوایان دینی از تعیین وقت برای ظهور به شدت نهی شده است و وقت گذاران دروغگو شمرده شده‌اند.

از امام باقر علیه السلام سؤال شد، آیا برای ظهور وقت (معینی) است؟ حضرت فرمود:

آنها كه برای ظهور تعیین وقت می‌كنند دروغ می‌گویند. و دو بار این جمله را تكرار كرد.[5]

با این حال بعضی آگاهانه یا ناآگاهانه برای ظهور تعیین وقت می‌كنند كه كمترین اثر آن احساس یأس و ناامیدی برای كسانی است كه این وعده‌های دروغین را باور كرده‌اند ولی خلاف آن را مشاهده كرده‌اند.

بنابراین منتظرانِ واقعی باید خود را از دام شیادان و نیز نادانان حفظ كنند و درباره زمان ظهور، تنها منتظر اراده پروردگار باشند.

تطبیق علائم ظهور بر مصادیق خاص

در روایات فراوان نشانه هایی برای ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شده است امّا كیفیت دقیق و خصوصیات آن‌ها روشن نیست و این بستری برای تحلیل‌ها و تفسیرهای شخصی و احتمالی گردیده است و هر از چند گاهی بعضی در پی تطبیق علائم ظهور بر پدیده‌های موجود بر می‌آیند و بدینوسیله خبر از نزدیكی ظهور و احتمال قریب الوقوع بودن آن می‌دهند.

این جریان نیز از آسیب‌های فرهنگ مهدویت است كه گاهی به یأس و ناامیدی از ظهور می‌انجامد. برای مثال وقتی شخصیت سفیانی به فردی خاصّ كه در فلان منطقه است تفسیر شود و درباره دجّال، تحلیل‌های بی دلیل مطرح گردد و به دنبال آن بشارت ظهور در زمانی بسیار نزدیك، به همگان داده شود و پس از طی شدن سالیانی، امام علیه السلام ظهور نكند، عدّه‌ای به انحراف و اشتباه گرفتار می‌شوند و در اعتقادات صحیح خود دچار تزلزل و تردید می‌گردند.

در فرهنگ ناب مهدوی معارف فراوانی است كه پرداختن به آنها یك ضرورت شمرده می‌شود و نقش اساسی در جهت آگاهی بخشی به شیعیان دارد و برای ترسیم نحوه عملكرد آنها در زمان غیبت بسیار مهم است.

گاهی افراد و مجموعه‌ها در قالب گفتار و مقاله‌ها و نشریات و حتی كنفرانس‌ها به بحث هایی روی می‌آورند كه هیچ ضرورتی برای طرح آنها احساس نمی‌شود و بلكه گاهی سبب ایجاد شبهه‌ها و سؤالات انحرافی در ذهن و اندیشه منتظران می‌گردد.

برای نمونه پرداختن به بحث ملاقات با امام زمان و ترغیب و تشویق فراوان و به شكل افراطی نسبت به این موضوع، پیامدهای ناگواری دارد و سبب ناامیدی و گاهی انكار امام عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌گردد. در حالی كه آنچه در روایات بر آن تأكید شده است، حركت در جهت رضایت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پیروی از آن حضرت در گفتار و كردار است و بنابراین آنچه مهم است تبیین وظایف منتظران، در عصر غیبت امام است تا اگر توفیق ملاقات با امام دست داد، در حالت رضایتمندی آن بزرگوار باشد.

پرداختن به مباحثی از قبیل ازدواج حضرت و یا وجود فرزند برای آن بزرگوار و یا محل زندگی حضرت و مانند آن نیز از نمونه‌های بحث‌های غیر ضروری است كه بجاست جای خود را به مباحث كاربردی و تأثیرگذار بدهد. به همین دلیل گفتگو درباره شرایط و زمینه‌های ظهور نیز بر بحث علائم ظهور مقدم است زیرا آشنایی با شرایط ظهور، مشتاقان امام را به حركت در راستای تحقق آن شرایط ترغیب می‌كند.

این نكته نیز مهم است كه در طرح مباحث مهدویت، جامع نگری لازم است. مقصود این است كه در هنگام گفتگو درباره یك موضوع مجموعه معارف مهدویت مورد مطالعه قرار گیرد. گاهی بعضی افراد با مطالعه برخی از روایات و بدون در نظر گرفتن روایات دیگر، تحلیل‌های نادرستی از جریان مهدویت بیان می‌كنند. برای مثال با ملاحظه روایاتی كه از جنگ طولانی و خونریزی فراوان خبر داده است، چهره بسیار خشنی از امام غایب ترسیم می‌كنند و از روایات دیگر كه جلوه‌های محبّت و مهربانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیان كرده است و سیره و اخلاق او را همانند خلق و خوی جدّ گرامیش پیامبر مكرّم اسلام صلی الله علیه و آله معرفی كرده است، غافل می‌مانند. بدیهی است كه دقّت در هر دو دسته روایات، این حقیقت را بیان می‌كند كه برخورد امام علیه السلام با همه انسان‌های حق طلب ـ چه رسد به شیعیان و دوستداران آن بزرگوار ـ با دریایی از مهربانی و صفا و صمیمیت خواهد بود و شمشیر انتقام آن ذخیره الهی تنها بر گرده ستمگران و پیروان آنها فرود خواهد آمد.

بنابراین گفتگو درباره موضوع مهدویت صلاحیت علمی كافی می‌خواهد و آنها كه چنین صلاحیتی ندارند نباید به این میدان وارد شوند و ورود آنها به این عرصه می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به فرهنگ مهدویت وارد كند.

یكی دیگر از آسیب‌های معارف مهدویت، ظهور مدّعیان دروغین در این جریان مقدّس است. در طول سالیان غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف افرادی به دروغ ادعا كرده‌اند كه با آن حضرت، ارتباط خاص دارند و یا از سوی آن بزرگوار، به مقام نیابت خاص رسیده‌اند.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آخرین نامه خود به نایب چهارم، تصریح فرموده‌اند:

تو تا شش روز دیگر از دنیا خواهی رفت، كارهایت را سامان ده و درباره جانشینی از خود، به هیچ كس وصیت نكن كه غیبت كامل فرا رسیده است... و در آینده بعضی از شیعیان من ادعای مشاهده (و ارتباط با من) می‌كنند. آگاه باشید كه هر كس قبل از خروج سفیانی و صیحه (آسمانی) ادّعای مشاهده كند دروغگو است.[6]

با این بیان روشن، هر شیعه آگاهی وظیفه دارد، مدّعیان ارتباط و نیابت خاص را تكذیب كند و راه نفوذ و سودجوئی این فرصت طلبان و دنیا خواهان را ببندد.

بعضی از این دروغگویان پا را فراتر نهاده و پس از ادّعای نیابت، مدّعی مهدویت شده‌اند و در پی این ادّعای باطل، مكتب و فرقه‌ای انحرافی را بنیان نهاده‌اند و زمینه انحراف اعتقادی عدّه بسیاری را فراهم كرده اند[7] كه با مطالعه تاریخچه این گروهها روشن می‌شود كه بسیاری از آنها با پشتیبانی و حمایت استعمار به وجود آمده و به حیات خود ادامه داده‌اند.

روشن است كه شكل گیری فرقه‌ها و گروه‌های منحرف و پیوستن و اعتماد كردن افراد به مدّعیان مهدویت یا نیابت، در جهل و نادانی آنها ریشه دارد. شوق فراوان به دیدار امام علیه السلام بدون معرفت و آگاهی كافی نسبت به آن حضرت و غفلت از وجود شیادان در این عرصه، زمینه ساز ارتباط با مدّعیان دروغین می‌گردد.

بنابراین شیعیان منتظر باید با آگاهی كافی از معارف ناب مهدویت خود را از دام نیرنگ بازان حفظ كنند و با پیروی از علمای متعهد شیعه در مسیر روشن مكتب گام بردارند.

 

[1]. صحیفه نور، ج 20، ص 196.

[2]. همان.

[3]. براى اطلاع بیشتر درباره این موضوع به كتاب دادگستر جهان نوشته ابراهیم امینى، ص 254 تا 300 مراجعه شود.

[4]. كافى، ج 2، ص 191.

[5]. الغیبة طوسى، ح 411، ص 426.

[6]. كمال الدین، ج2، باب45، ح 45، ص 294، توضیح اینكه مقصود از مشاهده همان نیابت است نه صِرف دیدار، چنانكه علامه مجلسی; فرموده است.

[7]. یكى از این فرقه هاى منحرف، فرقه بابیّت است كه رهبر آن على محمّد شیرازی، ابتدا ادعاى نیابت امام مهدى علیه السلام را مطرح كرد و پس از آن مدعى شد كه همان مهدى موعود است و در نهایت ادعاى پیامبرى هم كرد! و این فرقه منحرف زمینه شكل گیرى فرقه‌ی ضاله‌ی بهائیت گردید.

 
منبع سایت : www.parsbook.org
منبع سایت : http://haami.parsiblog.com



طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: قائم، حضرت مهدی، عرفان، تصویر، موعود، ولی عصر، مهدوی، ولایت، امام زمان، مهدی، رهبری، ظهور، ولی امر، مهدویت، امامت، انتظار، عصر ظهور، حدیث، روایت، ائمه، اهل بیت، آسیب شناسی مهدویت،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic