۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - آداب تجارت

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 26 دی 1390

آداب تجارت  
از حضرت امیر المؤ منین ((علیه السلام )) منقول است كه بر منبر میفرمود كه اى گروه سوداگران اول یاد گیرید مسائل تجارت را پس بعد از آن مشغول تجارت شوید و الله كه ربا در این امت خفى تر است ازجاى پاى مورچه بر روى سنگ سخت و قسم دروغ مخورید بدرستى كه تاجر فاجر است و فاجر درجهنم است مگر كسیكه حق بگیرد و حق ندهد.
از حضرت رسول خدا ((صلى الله علیه وآله وسلم )) منقول است هركه خرید و فروش كند از پنج چیز اجتناب كند از سود خوردن و قسم خوردن و عیب متاع را پوشانیدن مدح كردن چیزى كه فروشد و مذمت كردن چیزیكه خرد.
درحدیث معتبر منقول است كه حضرت امیر المؤ منین ((علیه السلام )) هر روز بامداد دره را بردوش و در بازارهاى كوفه مى گشتند ومیفرمودند كه چون مشغول خرید و فروش میشوید اول خیر خود را از خدا بطلبید و خرید و فروش را بسهولت بكنید و كا را تنگ مگیرید تا بركت بیابید و نزدیكى و مهربانى بكنید با مشتریها و برد بارى را زینت خود گردانید و از قسم خوردن و دروغ گفتن كناره گیرید و ستم بر مردم مكنید و با مظلومان انصاف از خود بدهید ونزدیك ربا و سود مروید وكیل ووزن را تمام بدهید و از ترازو دزدى مكنید.
درحدیث دگیر فرمود كه ننشیند در بازرا مگر كسى كه مسائل خرید و فروش را داند و هركه بانادانى تجارت كند در ربا خوردن فرو مى رود.
درحدیث معتبر از حضرت امام محمد باقر((علیه السلام )) منقول است كه هركه در بامداد وپسین ببازار رود و چون بازار گذارد بگوید اَللّهُمَّ اَسْاءَلُكَ مِنْ خَیْرِها وَخَیْرِاِهْلِه ا حق تعالى باو ملكى موكل گرداند كه اورا و متاعش را محافظت نماید تا بخانه برگردد پس ملك مى گوید كه امروز امان یافتى از شر این بازار و اهل این بازار و امروز روزى توشد خیر این بازار واهل این بازار بامرخداپس چون در دكان بنشیند بگوید اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا صَلىّ اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْاءَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ رِزْقًا حَلالاً طَیِّبًا وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ اَنْ اَظلِمَ اَوْ اَظْلمَ وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ صَفْقَةٍ خاسِرَةٍ و یَمینٍ كاذِبَةٍ چون این دعا بخواند ملكى باو موكل است میگوید كه بشارت باد ترا كه امروز در این بازار كسى بهره اش از تو فراوانتر نیست تعجیل كردى در جمع آوردن ثوابها و محو كردى از خود گناهان را بزودى میاید بسوى تو آنچه خدا روزى تو گردانیده است حلال و وطیب و مبارك .
درحدیث صحیح از حضرت صادق ((علیه السلام )) منقول است كه چون داخل بازار شوى این دعا را بخوان اَللّهُمَّ اِنّى اَسْاءَلُكَ مِنْ خَیْرِها وَخَیْرِ اَهْلِها وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّها اَللّهُمَّ اِنّى اِعُوذُبِكَ مِنْ اَنْ اظْلِمَ اَوْ اظْلمَ اَوْ اَبْغى اَوْیُبْغى عَلَىَّ اَوْ اءعْتَدى اَوْ یُعْتَدى عَلَىَّ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ اِبْلیسَ وَجُنُودِهِ وَمِنْ شَرِّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَالْعَجَمِ وَحَسْبِىَ اللّهُ لااِلهَ اِلاّهُوَ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ العَظیمِ.
درحدیث دیگر منقول است از آنحضرت كه هركه داخل بازارى یا مسجدى بشود ویكمرتبه بگوید اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لاشَریكَ لَهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ كَبیرًا وَالْحَمْدُ لِلّهِ كَثیرًا وَسُبْحانَ اللّهِ بُكْرَةً وَاَصیلاً وَلاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىّ الْعَظیمِ وَصَلَّ اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ والِهِ برابر است با یك حج مقبول .
درحدیث معتبر دیگر منقول است كه هركه در بازار بگوید اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ حقتعالى هزار حسنه از براى او بنویسد.
درحدیث معتبر از حضرت امام محمد باقر ((علیه السلام )) منقول است كه هركه داخل بازار شود و نظر كند بشیرین و تلخ و ترش آن وبگوید اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْاءَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ وَاسْتَجیرُ بِكَ مِنَ الظُّلْمِ والْغِرَمِ وَالْماثِمَ.
درروایت دیگر از حضرت صادق ((علیه السلام )) منقول است كه هركه داخل بازارشود وبگوید اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِكَ مِنَ الظُّلْمِ وَالْمَاثِمَ وَالْمَغْرَمِ حق تعالى بعدد آنچه در آن بازار هست از سخن گو و غیرسخن گو ثواب براى او بنویسد.
ازحضرت امیر المؤ منین ((علیه السلام )) منقول است كه یاد خدا در بازار بسیار بكنید دروقتیكه مردم مشغول دنیاباشند كه كفاره گناهان شماباشد و باعث زیادتى حسنات شما شود و شمارا از غافلان ننویسند و چون خواهید مایحتاج خود را از بازار بخرید دروقت داخل شدن بازار بگوئیداَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ صَلَّ اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِكَ مِنْ صَفْقَةٍ خاسِرَةٍ وَیَمینٍ فاجِرَةٍ وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ بَوارِ الاَیْمِ ودر حدیث معتبر از حضرت رسول ((صلى الله علیه وآله وسلم )) منقول است كه هركه دروقت داخل شدن بازار بگوید سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لاشَریكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ یُحْیى وَیُمیتُ وَهُوَ حَىُّ لایَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدیرٍ بعدد آنچه خداوند تبارك و تعالى خلق كرده است تا قیامت باوثواب كرامت فرماید.
درحدیث صحیح ازحضرت صادق ((علیه السلام )) منقول است كه چون خواهى متاعى یا غیر آن بخرى سه مرتبه اللّه اكبر بگو پس سه مرتبه این دعا بخوان اَللّهُمَّ اِنّى اِشْتَرَیْتُهُ اَلْتَمُِِ فیهِ مِنْ خَیْرِكَ فَاجْعَلْ لى فیهِ خَیْرًا اَللّهُمَّ اِنى اِشْتَرَیْتُهُ اَلْتَمِسُ فیهِ مِنْ فَضْلِكَ فَاجْعَلْ لى فیهِ فَضْلاً اَللّهُمَّ اِنّى اشْتَرَیْتُهُ اَلْتَمِسُ فیهِ مِنْ رِزْقِكَ فَاجْعَلْ لى فیهِ رِزْقًا.
در روایت دیگر منقول است كه حضرت امام رضا ((علیه السلام )) بر روى متاعى كخ میخریدند مینوشتند بَرَكَةً لَن ا ومحتمل است كه مراد نوشتن بانگشت باشد.
درحدیث صحیح از حضرت امام صادق ((علیه السلام )) منقول است كه چون خواهى كه چیزى بخریاین دعا بخوان یا حَىُّ یاقَیُّومُ یا دائِمُ یارَؤُوفُ یارَحیمُ اَسْاءَلُكَ بِعِزَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ وَما اَحاطَ بِهِ عِلْمُكَ اَنْ تَقْسِمَ لى مِن التّجارَةِ الْیَوْم اَعْظَمُها رِزْقًا وَاَوْسَعُها فَضْلاً وَخَیْرُها عاقِبَةً فِاِنَّهُ لاخَیْرَ فیما لاعاقِبَةَ لَهُ وفرمود كه چون حیوانى یا بنده بخرى بگو اَللّهُمَّ قَدِّرْ لى اَطْوَلُها حَیوةً وَاَكْثَرُها مَناعَةً وَخَیْرُها عاقِبَةً.
درحدیث حسن از آن حضرت منقول است كه چون خواهى چهارپائى بخرى سه مرتبه این دعا بخوان اَللّهُمَّ اِنْ كانَتْ عَظَمَةُ الْبَرَكَةِ فاضِلَةُ الْمَنْفَعَةِ مَیْمُونَةُ الناصِیَةِ فَیَسِّر لى شِرائُها وِاِنْ كانَتْ غَیْرَ ذلِكَ فاصْرِفْنى عَنْها اِلَى الَّذى هُوَ خَیرٌ لى مِنْها فَاِنَّكَ تَعْلَمُ وَلا اَعْلَمُ وَتَقْدِرُ وَلا اَقْدِرُ وَاَنْتَ عَلاّمُ الْغُیُوبُ.
در روایت دیگر منقول است كه چون خواهى پى كارى بروى و آفتاب اندكى بلند شده باشد كه سرخى شعاعش بر طرف شده دوركعت نماز بكن و درركعت اول بعد از سوره حمل سوره قل هو الله احد و در ركعت دوم قل یا ایها الكافرون بخوان پس چون سلام بگوئى این دعا بخوان اَللّهُمَّ اِنّى غَدَوْتُ اَلْتَمِسُ مِنْ فَضْلِكَ كَما اَمَرْتَنِى فَارْزُقْنى مِنْ فَضْلِكَ رِزْقًا حَسَنًا واسِعًا حَلالاً طَیِّبًا وَاعْطِنِى فیما رَزَقَنى الْعافِیَةَ غَدَوْتُ بِحَوْلِ اللّهِ وَقُوَّتِهِ غَدَوْتُ بَغَیْرِ حَوْلٍ مِنّى وَلا قُوَّةٍ وَلكِنْ بِحَوْلِكَ وَقُوَّتِكَ وَاَبْرَءُ اِلَیْكَ مِنَ الْحَوْلِ وَالْقُوَّةِ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْاَلُكَ بَرَكَةً هذَا الْیَوْمِ فَبارِكْ لى فى جَمیعِ اُمُورى یااَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَیِّبینَ ودر فقه الرضا مذكور است كه چون خواهى متاعى را ببندى و نگاه دارى آیة الكرسى بخوان وبنویس در میان متاع بگذار و این دعا را بخوان با آیة الكرسى بنویس ‍ وَجَعَلْنا مِنْ بَیْنِ اَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَاَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لایُبْصِروُنَ لاضَیْعَةَ عَلَىَّ ما حَفِظَ اللّهُ فَاِنْ تَوَلَّوا فَقُلْ حَسْبِىَ اللّهُ لااِلهَ اِلاّهُوَ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشَ الْعَظیمِ چون چنین كنى آن متاع از هر بلائى محفوظ بماند و فرمود كه اگر مالت تلف شود این دعابخوان اَللّ هُمَّ اِنّى عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ وابْنُ اَمَتِكَ وَفى قَبْضَتِكَ ناصِیَتى بِیَدِكَ تَحْكُمُ فیما تَشاءُ وَتَفْعَلُ ماتُریدُ اَللّهُمَّ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلى حُسْنِ قَضاءِكَ وَبَلاءِكَ اَللّهُمَّ هُوَ مالُكَ وَرِزْقِكَ وَاَنَا عَبْدُكَ خَوَّلْتَنى حَیْنَ رَزَقتَنى اَللّهُمَّ فَاَلْهِمْنى شُكْرَكَ فیه وَالصَّبْرَ عَلَیْهِ حینَ اصبْتُ وَاَخَذْتُ اَللّهُمَّ اَنْتَ اَعْطَیْتَ وَاَنْتَ اَصَبْتَ اَللّهُمَّ لاتَحْرِمْنى ثَوابَهُ وَلا تَنْسِنى مِنْ خَلْفِهِ اَوْفى دُنْیاىَ وَآخِرَتى اِنَّكَ عَلى ذلِكَ قادِرٌ اَللّهُمَّ اَنَا لَكَ وَاِلَیْكَ وَمِنْكَ اَمْلِكُ لِنَفْسى نَفْعًا ولا ضَرًّا.
درحدیث معتبر از حضرت رسول ((صلى الله علیه وآله وسلم )) منقول است كه بدترین بقعه هاى زمین بازارهاست و آنها میدان شیطانند هر روز بامداد علم خودرا در بازارها میزند و كرسى خودرا میگذارد و بر آن مینشیند وفرزندان خود را پهن میكند كه یكى را فریب مى دهد كه ترازو را كم میكشد و دیگرى كیل را كم میكند و دیگرى گز را میدزدد و دیگرى راءس المال را دروغ میگوید پس میگوید بفرزندان خود كه كه بر شما باد بجماعتى كه پدر ایشان مرده است یعنى حضرت آدم و پدر شما زنده است پس بااول كسیكه داخل بازار میشود شیطان داخل میشود و با آخر كسیكه بیرون میرود بیرون میرود و بهترین بقعه هاى زمین نزد خدا مسجد هاست و محبوبترین مردم نزد خداكسى است كه زودتر بمسجد میرود و دیرتر بیرون میاید.
درحدیث دیگر فرمود كه دشمن ترین مردم نزد خدا كسى است كه زود تر ببازار رود و دیرتر بیرون آید.
ازحضرت صادق منقول است كه مخرید چیزى از مردمى كه كار برایشان بسته شده است كه سودا با ایشان بركت نمیدارد.
درحدیث دیگر فرمود كه باكردان مخالط مكنید كه ایشان گروهیند از جنیان كه حقتعالى پرده از ایشان برداشته است .
دراحادیث معتبره وارد شده كه معامله مكنید با جماعتى كه مرضهاى مسرى دارند مانند پیسى وخوره .
دراحادیث دیگر فرمود كه بانوكیسه سودا مكنید و با كسى سودا كنید كه در میان مال و نعمت نشو و نما كرده است .
درحدیث دیگر فرمود كه با مردم دون كه از دشمنان دادن و شنیدن پروا ندارند سودا مكنید.
درحدیث صحیح دیگر فرمود كه ازمانیست كسى كه فریب دهد مؤ منى را و فرمود كه حضرت رسول ((صلى الله علیه وآله وسلم )) نهى فرمود از آب در شیر كردن .
درحدیث حسن منقول است كه حضرت امام موسى ((علیه السلام )) بهشام فرمود كه درتاریكى وزیر سفق متاع مفروش كه متاع خوش قماش ‍ مینماید و آن غش كردن حلال نیست و فرمود كه كسیكه نخرد مگر بقسم و نفروشد مگر بقسم حقتعالى در قیامت نظر رحمت بسوى او نمیفرماید.
ازحضرت امیر المؤ منین ((علیه السلام )) منقول است كه زینهار كه قسم مخورید كه اگرچه متاع را روا میكند امابركتش را میبرد.
ازحضرت رسول ((صلى الله علیه وآله وسلم )) منقول است كه كسیكه میفروشد و میخرد روزى مییابد و كسیكه نگاه میدارد براى آنكه گران شود ملعونست وفرمود كه قافله كه متاع آورد كسى آنرا بیرون استقبال نكند بگذارید كه داخل شهر شوند و شهرى و كیل نشود در خریدن و فروختن براى بادیه نشینان ، خدا بعضى از مسلمانان را بسبب بعضى دیگر روزى میدهد.
درحدیث معتبر منقول است كه حضرت صادق ((علیه السلام )) باسحاق بن عمار فرمود كه فرزند خودرا بصرافى مده كه صراف از ربا سالم نمیماند و بكفن فروشى مده كه كفن فروش آرزوى مرگ مردم میكند و بسیار مردن اورا خوش مى آید و بجو وگندم فروش مده كه سالم نمى ماند از جمع كردن نگاه داشتن براى گرانى و بسلاخى مده كه رحم را ازدلش بر طرف مى كند و كسیكه سنگین دل است از خدا دور است و ببرده فروشى مده كه بدترین مردم كسى است كه مردم را فروشد.
ازحضرت رسول ((صلى الله علیه وآله وسلم )) منقول است كه فرمودك بخاله خود غلامى بخشیدم و نهى كردم از آنكه اورا بقصابى یا حجامت كردن یا زرگرى بدهد.
دراحادیث دیگر منقول است كه اگر مزد حجامت را اول شرط نكند و آنچه بعد ازحجامت بدهند قبول كند باكى نیست و در بعضى از اخبار مذمت جولاهى وارد شده است .
درحدیث دیگر منقول است كه شخصى از حضرت صادق ((علیه السلام )) پرسیدند از تعلیم كردن اطفال فرمود كه مزد بر آن مگیر گفت كه كتابهاى شعرى و رساله ها و مثل اینها میخوانند اول شرط مزد خود با ایشان بكنم فرمود كه بلى اما بشرطى كه اطفال نزد تو برابر باشند و بعضى بر بعضى زیادتى ندهى .
درحدیث دیگر منقول است كه بآنحضرت عرض كردند كه سنیان میگویند كسب معلم حرام است فرمود كه دروغ میگویند این دشمنان خدا میخواهند كه اطفال مردم قرآن یاد نگیرند و اگر كسى دیه فرزند خود را بمعلم بدهد بر او حلال است و بهتر آنست كه اول شرط مزد نكند و آنچه بدهند بگیرد.
دراحادیث معتبره وارد شده است كه چون قرآن را فروشید كاغذ و جلد را فروشید وقصد فروختن نوشته مكنید.
درحدیث صحیح از حضرت امام موسى منقول است كه باكى نیست در مزد گرفتن براى نوشتن قران .
درحدیث معبر ازحضرت صادق ((علیه السلام )) منقول است كه هركه تمام شب بیدار باشد براى كسب كردن و بهره دید خود را از خواب ندهد آن كسبش حرام است و اكثر علما حمل بر كراهت شدید كرده اند.
درحدیث معتبر آن حضرت منقول است كه هركه خود را بعنوان نوكرى بمردم باجاره بدهد روزى را برخود حرام كرده و خود را از روزى خدا محروم گردانیده است .




طبقه بندی: آداب و سنتهای اخلاق اسلامی «برگرفته از کتاب حلیة المتقین»، 
برچسب ها: آداب تجارت،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic