۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - رجعت

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 4 آبان 1390

یکی از حوادث مهم هنگام ظهور، موضوع رجعت و بازگشت نیکان و بدان به دنیاست که از جمله عقاید شیعه است و در آثار اسلامی از گذشته تا حال بحث‌های فراوانی دربارۀ آن بیان گردیده است. در این بخش به اختصار درباره این موضوع می‌پردازیم و بحث‌های تکمیلی را به کتاب‌های مستقل در این موضوع وا می‌گذاریم.

مفهوم رجعت

رجعت در لغت به معنی بازگشت است و در فرهنگ دینی مقصود از آن عبارتست از بازگشت حجّت‌های الهی و امامان معصوم علیهم السلام و گروهی از مومنان خالص و کفار و منافقان به عالم دنیا یعنی ایشان به امر خداوند بار دیگر زنده می‌شوند و به دنیا برمی گردند و این دورنمایی از رستاخیز است که پیش از قیامت در همین عالم اتفاق می‌افتد.

فلسفه رجعت

امام باقر علیه السلام در ضمن روایتی که دربارۀ رجعت آمده است فرموده‌اند:

مومنان برمی گردند تا عزیز شوند و چشمان آنان روشن گردد و تبهکاران برمی گردند تا خداوند آنها را خوار کند.[1]

درست است که جایگاه اصلی برای پاداش و کیفر انسانها، عالم آخرت است ولی خداوند اراده فرموده است که بخشی از اجر و کیفر آنها را در همین دنیا عملی کند.

هدف دیگر از رجعت برخورداری مومنان از سعادت یاری حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان گردیده. این مهم در ضمن دعاها و نیز بیانات بعضی از علما مطرح شده است.

مرحوم سید مرتضی (متوفی436 ق) گفته است:

همانا خداوند هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام گروهی از شیعیان آن حضرت را که قبلاً از دنیا رفته اند برمی گرداند تا به ثواب یاری آن حضرت نائل شوند... .[2]

و در زیارت امام عصر در سرداب مقدس سامراء آمده است:

مولای، فان ادرکنی الموت قبل ظهورک فانّی اتوسّل بک و با بائک الطاهرین الی الله تعالی و اسئله ان یصلی علی محمد و آل محمد و ان یجعل لی کرّۀ فی ظهورک و رجعۀ فی ایامک لابلغ من طاعتک مرادی و اشفی من اعدائک فوأدی.[3]

اگر پیش از ظهور تو مرگ، مرا دریابد، به وسیله تو و پدران پاکت به خدای بزرگ متوسل می‌شوم و از او می‌خواهم که بر محمد و خاندان او درود بفرستد و برای من بازگشتی در ظهور تو و روزگار دولت تو قرار دهد تا به مقصود خود در زمینه اطاعت تو نائل شوم و سینه ام را از خواری دشمنانت شفا دهم.

جایگاه رجعت در متون دینی

رجعت از عقاید مسلم شیعه است که پشتوانه آن دهها آیه قرآن و صدها روایت از پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام است.

محدث بزرگ مرحوم شیخ حرّ عاملی در کتاب خود ایقاظ 520 حدیث درباره رجعت نقل کرده است و مرحوم مجلسی رحمه الله علیه می‌فرماید:

اگر احادیث رجعت متواتر[4] نباشد دیگر در هیچ موردی نمی‌توان ادعای تواتر کرد.[5]

گذشته از آیات و روایات فراوان، همه علمای شیعه بر این حقیقت اتفاق نظر دارند چنانکه مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه به این مطلب تصریح کرده و بلکه نبوت رجعت را از ضروریات مذهب شیعه دانسته است.[6]

رجعت، در قرآن و روایات

در آیات متعددی از قرآن، آشکارا جریان بازگشت افرادی از مردگان به دنیا مطرح شده است و روایات زیادی از اهل بیت علیه السلام در تفسیر این آیات وارد شده است.

از نمونه‌های بسیار روشن رجعت و بازگشت به دنیا جریان عزیر است. او سپس از این که صد سال مرده بود، به ارادۀ الهی زنده شده و به دنیا بازگشت و سالیان زیادی زندگی کرد.[7]

خداوند در آیه 56 سوره بقره فرموده است:

(ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون)؛

آنگاه شما را پس از مرگتان برانگیختیم تا شاید سپاسگزار باشد.

این آیه در مورد هفتاد نفر از برگزیدگان قوم موسی علیه السلام است که همراه آن حضرت به کوه طور رفتند تا گفت و گوی موسی علیه السلام با خداوند را ببینند و گرفتن الواح از جانب خدا را شاهد باشند. وقتی گفت و گوی موسی علیه السلام را با خدا دیدند گفتند: ای موسی ما به تو ایمان نمی‌آوریم مگر اینکه خداوند را آشکارا ببینیم

موسی علیه السلام آنها را از این خواسته بی جا و غیرممکن باز داشت ولی آنها اصرار کردند و سرانجام به صاعقه الهی گرفتار شده و همگی مردند. موسی علیه السلام از این واقعه ناراحت شد و نسبت به پیامدهای آن در میان بنی‌اسرائیل نگران بود بنابراین از خداوند خواست که آنها را به زندگی برگرداند. درخواست او پذیرفته شد و مطابق آیه یاد شده خداوند آنها را به زندگی دنیا برگردانید[8] به گونه‌ای که طبق روایتی از امام علی علیه السلام [9]، این عدّه به خانه‌های خود بازگشتند و مدتی زندگی کردند و صاحب فرزند شدند و پس از رسیدن اجلشان از دنیا رفتند.[10]

آیاتی از قرآن نیز، دلیل بر رجعت به دنیا در آینده است.

در آیه 83 سوره نمل می‌فرماید:

(و یوم نحشر من کل امۀ فوجاً ممن یکذب بایاتنا فهم یوزعون)؛

روزی که از هر امتی گروهی را بر می‌انگیزیم از آنها که آیات ما را تکذیب می‌کردند، پس آنها بازداشته می‌شوند.

در این آیه سخن از روزی است که در آن گروهی از مردم برانگیخته می‌شوند بنابراین اشاره به روزی غیر از روز قیامت دارد زیرا که در قیامت همه انسانها از اولین و آخرین محشور می‌شوند. مرحوم طبرسی رحمه الله علیه در تفسیر مجمع البیان نوشته است که براساس روایات بسیار از اهل بیت علیه السلام این آیه مربوطه به گروهی از شیعیان حضرت مهدی علیه السلام و نیز عده‌ای از دشمنان آن حضرت است که در دوران ظهور او به دنیا باز می‌گردند.[11]

در یکی از آن روایات آمده که از امام صادق علیه السلام دربارة این آیه سؤال شد؛ آن حضرت فرمود: مردم در مورد آن چه می‌گویند؟ راوی گفت: آنها می‌گویند: این آیه دربارۀ قیامت است. امام صادق علیه السلام فرمود:

آیا خداوند در روز قیامت گروهی را بر می‌انگیزد و گروه دیگر را رها می‌کند؟! )اینگونه نیست( این آیه دربارۀ رجعت است. اما آیه قیامت این آیه است)که خداوند می‌فرماید(: و حشرنا هم فلم نغا در منهم احداً )یعنی: آنان را برانگیختیم هیچ کس از آنها را وانگذاشتیم.[12]

در آیه 95 سوره انبیاء آمده است:

(و حرام علی قریۀ اهلکناها أنّهم لایرجعون)

ممتنع است- باز آمدن به دنیا  بر مردم شهری که آن را هلاک کردیم که آنها بر نمی‌گردند. این آیه نیز از مهم ترین دلیل‌های رجعت است، زیرا در قیامت همه مردمان و از جمله اقوام هلاک شده به عذاب الهی برمی گردند. این حقیقت در روایات متعدد بیان گردیده است.

امام باقر و امام صادق علیهما السلام در تفسیر این آیه فرمودند:

هر قریه‌ای که خداوند اهل آن را با عذاب هلاک کرده است در رجعت باز نمی‌گردند. این آیه از بزرگترین دلائل رجعت است زیرا هیچ کس از مسلمانان منکر آن نیست که همه مردم در قیامت بازمی گردند چه کسی که هلاک شده و چه کسی که هلاک نشده است پس سخن خداوندکه فرموده لایرجعون (= باز نمی‌گردند) مربوط به رجعت است اما در قیامت هلاک شدگان به عذاب الهی هم باز می‌گردند تا در آتش داخل شوند.[13]

رجعت در ادعیه و زیارت

قابل ذکر است موضوع رجعت در دعاها و زیاراتی که از امامان معصوم علیهم السلام نقل شده نیز مطرح گردیده است. در زیارت جامعه کبیره که از امام هادی علیه السلام روایت شده می‌خوانیم.

معترف بکم، مومن بایاتکم، مصدق برجعتکم، منتظر لامرکم[14]؛

(ای امامان و حجت‌های خدا) من به شما و امامت شما اعتراف می‌كنیم و بازگشت شما را به این دنیا باور دارم و رجعت شما را تصدیق می‌کنم و امر شما را انتظار می‌‌کشم.

در بعضی از زیارت‌های مخصوص به حضرت مهدی علیه السلام از جمله زیارت آل یاسین نیز این موضوع با صراحت بیان گردیده است.

ویژگی‌های رجعت

از میان روایات فراوان می‌توان این مطالب را درباره رجعت بیان کرد.

1. رجعت از روزهای بزرگ و مهم عالم است که از آن در قرآن به ایام الله روزهای خدا یاد شده است.

امام صادق علیه السلام فرمود:

ایام الله سه روز است: روز قیام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف، روز رجعت و روز قیامت.[15]

2. اعتقاد به رجعت از نشانه‌های شیعیان اهل بیت علیه السلام است.

امام صادق علیه السلام فرمود:

از ما نیست کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد.[16]

3. رجعت برای همه مردم نیست بلکه مخصوص مؤمنان خالص و کفار و منافقان خالص است.[17]

4. از جمله مؤمنان رجعت کننده، پیامبران و امامان معصوم علیه السلام هستند و اولین امامی که در زمان رجعت و پس از امام مهدی علیه السلام حکومت عدل جهانی را برعهده می‌گیرد، حضرت امام حسین علیه السلام است که سال‌های بسیار حکومت خواهد کرد.[18]

5. برای همه مومنان و منتظران واقعی ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که پیش از ظهور آن عزیز از دنیا رفتند امکان رجعت به دنیا و یاری آن امام وجود دارد.

از امام صادق علیه السلام روایت شده که هر کس چهل بامداد خدا را با دعای عهد بخواند از یاوران قائم، خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبرش بیرون آورد و قائم علیه السلام را یاری دهد[19]...

6. کفار و منافقان هرگز به میل و ارادۀ خود به دنیا باز نمی‌گردند بلکه از روی اجبار به رجعت تن می‌دهند ولی رجعت مؤمنین اختیاری به نظر می‌رسد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هنگامی که حضرت مهدی علیه السلام قیام کند مأمورین الهی در قبر با اشخاص مؤمن تماس می‌گیرند و به آنها می‌گویند: ‌ای بندۀ خدا! مولایت ظهور کرده است اگر می‌خواهی به او بپیوندی آزاد هستی و اگر می‌خواهی در نعمت‌های الهی (برزخی) متنعم بمانی باز هم آزاد هستی. [20]

رجعت‌كنندگان

براساس روایات، گروه پیامبران علیهم السلام، امامان معصوم علیهم السلام، مؤمنان خالص و نیز كفار خالص، جزء كسانی اند كه در زمان رجعت، به این دنیا باز می‌گردند.

1. رجعت پیامبران و امامان علیهم السلام

روایات مربوط به انبیاء علیهم السلام

الف) روایاتی كه بطور عام از بازگشت پیامبران و ائمه علیهم السلام سخن به میان آورده اند مثل كلام امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه (إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَیوْمَ یقُومُ الْأَشْهَادُ). حضرت فرمود: به خدا سوگندد این آیه در زمان رجعت عملی خواهند شد آیا نمی‌دانید كه پیامبران علیهم السلام در دنیا یاری نشدند و كشته شدند و نیز ائمه علیهم السلام كشته شدند اما این یاری و پیروزی در رجعت تحقق خواهند یافت.[21]

ب) روایاتی كه با ذكر عدد، رجعت انبیاء را یاد آور شده است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هنگامی كه امام حسین علیه السلام همراه با یاران شهیدش رجعت می‌كنند، هفتاد نفر از پیامبران نیز با او رجعت می‌نمایند چنانكه با موسی بن عمران هفتاد نفر از پیامبران همراه بودند.[22]

ج) روایاتی كه بطور خاص از رجعت بعضی از پیامبران و امامان علیهم السلام با ذكر نام آنان، سخن به میان آورده‌اند.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: همانا دانیال و یونس علیهما السلام هر دو در زمان رجعت امیرالمؤمین علیه السلام به دنیا باز می‌گردند و اقرار به رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله می‌نمایند و همراه آنان هفتاد نفر برانگیخته می‌شوند.[23]

امام زین العابدین علیه السلام می‌فرماید: یرجع الیكم بینكم و امیرالمؤمنین و الائمه[24]؛ پیامبر شما و امیرالمؤمنین و امامان معصوم علیه السلام به سوی شما مجدداً باز می‌گردد. در مورد اینكه اولین فرد رجعت كننده كیست؟

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: اول من یرجع الی الدنیا الحسین بن علی[25]؛ اولین كسی كه به دنیا باز می‌گردد حسین بن علی علیه السلام است.

د) روایاتی كه از بازگشت افراد صالح از امت‌های گذشته و امت اسلام، خبر داده‌اند. براساس این روایات از میان امت‌های پیشین رجعت اصحاب كهف و مؤمن آل‌فرعون نام برده شده است. همچنین از میان اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام افرادی مثل: سلمان فارسی، مقدار، مالك اشتر، ابو دجانه انصاری، مفضل بن عمر، عبدالله بن شریك عامری، اسماعیل بن جعفر علیه السلام، حارث، عقیل، جبیر و... نام برده شده است.[26]

 

[1]. بحارالانوار، ج53 ص64

[2].رسائل، ج1، ص 125

[3].مفاتیح الجنان: آداب سرداب مقدس ، زیارت دوم صاحب الأمر علیه السلام

[4]. متواتر به روایاتی می گویند که تعداد روایت کنندگان آنها به قدری زیاد است که احتمال اجتماع آنها بر دروغ را غیر ممکن می سازد.

[5].خادمی شیرازی، رجعت، ص 140

[6] همان، ص 145.

[7].بقره، 259.

[8].ر. ک به تفسیر نمونه، ج1، صص 257-259.

[9]. بحارالانوار، ج53، ص 73 و 129.

[10].آیات دیگری مانند بقره/259 و بقره /73 و بقره/243 نیز بر زنده شدن و بازگشتن به این دنیا دلالت دارد.

[11]. مجمع البیان، ذیل آیه 83 سوره نمل.

[12]. بحارالانوار، ج53، ص 51.

[13]. بحار الانوار، ج53 ، ص52، ح29.

[14]. مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.

[15]. بحارالانوار، ج53، ص 63، ح53.

[16]. همان، ص92، ح101.

[17]. بحارالانوار، ج53، ص 39، ح1.

[18]. همان، ص 46 ، ح19.

[19]. ر. ک به مفاتیح الجنان، دعای عهد.

[20]. بحارالانوار، ج53، ص 95.

[21]. معجم احادیث الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ج5، ص384

[22]. همان، ج3، ص89.

[23]. بحارالانوار، ج53، ص62.

[24]. معجم احادیث الامام المهدی، ج5، ص327.

[25]. بحارالانوار، ج5، ص90.

[26]. الشیعة والرجعة، ج1، ص158، چشم اندازی به حكومت حضرت مهدی علیه السلام، ص95.




طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: مهدویت، مهدی، ولی امر، ولی عصر، موعود، ولایت، عصر ظهور، هادی، هدایت، ظهور، قائم، آخرالزمانم، مهدوی، مهدویت چیست؟امامت، خاتمیت، انتظار، امام، امام مهدی، حضرت مهدی، مهدی موعود، غیبت، پنهان، انواع غیبت، غایب، دیدار یار، ملاقات امام زمان، معرفت، عرفان، ابعاد انتظار، انتظار سبز، ویژگی یاران امام زمان، زمان ظهور، رجعت، قیامت، زمینه های ظهور، علائم ظهور، یاران حضرت مهدی، یاران امام، جهان در آستانه ظهور، زمینه سازی، هنگامه ظهور، عدالت، حکومتداری، اخلاق، ایمان، همدلی، فقر، حکومت حضرت مهدی، امام زمان، ویژگیهای رجعت، جایگاه رجعت، رجعت کنندگان،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic