۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - ویژگی‌های حكومت

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 2 آبان 1390

در بخش‌های قبل درباره اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهای حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سخن گفته شد. در پایان به برخی از ویژگی‌های حكومت مانند قلمرو حكومت و مركز آن، مدت حكومت و روش كارگزاران و معرفی آنها و نیز سیره رهبر بزرگ حكومت، می‌پردازیم.

قلمرو حكومت و مركز آن

تردیدی نیست كه حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حكومتی جهانی است زیرا كه او موعود همه بشریت و تحقق بخش آرزوهای همه انسان هاست. بنابراین آنچه از زیبایی‌ها و خوبی‌ها در سایه حكومت او به وجود آید سراسر زمین را فرا خواهد گرفت. این حقیقتی است كه روایات فراوان، شاهد آن است كه به گروههایی از آنها اشاره می‌كنیم.

الف. روایات بسیاری كه مضمون آن چنین است، مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زمین را پر از عدل و داد می‌كند همان گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد.[1] كلمه زمین (الارض) سرتاسر كره خاكی را در بر می‌گیرد و هیچ دلیلی وجود ندارد كه معنی آن را به بخشی از زمین محدود كند.

ب. روایاتی كه از تسلّط امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر مناطق مختلف جهان خبر داده است كه گستردگی و پراكندگی و اهمیت آن مناطق، حكایت از سلطه آن حضرت بر تمامی جهان دارد و معلوم می‌شود كه نام بردن از شهرها و كشورها در روایات از باب نمونه و مثال بوده و میزان درك مخاطبان روایات در آن زمان نیز ملاحظه گردیده است.

در روایات مختلف از روم، چین، دیلم یا كوههای دیلم، ترك، سند، هند، قسطنطنیه، كابل شاه و خزر به عنوان مناطقی كه امام مهدی بر آنها مسلط خواهد شد و آنها را فتح خواهد كرد نام برده شده است.[2]

گفتنی است كه در زمان ائمه علیهم السلام مناطق یاد شده بر بخش‌های بسیار گسترده تری نسبت به زمان ما، گفته می‌شده است. برای مثال روم شامل همه اروپا و حتی قاره آمریكا می‌گردیده و مراد از چین همه شرق آسیا بوده كه شامل ژاپن نیز می‌شود همانگونه كه هند، پاكستان امروز را شامل بوده است.

شهر قسطنطنیه همان استانبول است كه در جهان آن روز به عنوان مقاوم ترین شهرها و مناطق از آن یاد می‌شده و در واقع فتح آن به پیروزی و موفقیت بزرگ شمرده می‌شده زیرا كه یكی از راههای اصلی ورود به قاره اروپا بوده است.

خلاصه اینكه تسلّط امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر مناطق حسّاس و مهم جهان حكایت از گستردگی جهانی فرمانروایی آن حضرت دارد.

ج. گذشته از روایات دسته اول و دسته دوّم، روایات متعددی در دست است كه به روشنی از جهانی بودن حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خبر می‌دهد.

در سخنی از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمده است كه خداوند متعال فرموده است:

... من دین خود را به دست آنها (پیشوایان دوازده گانه) بر همه آئین‌ها پیروز می‌گردانم و به دست ایشان فرمان خود را (بر همه) چیره خواهم ساخت و به (قیام) آخرین آنها ـ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ سراسر زمین را از دشمنانم پاك خواهم كرد و او را بر مشرق و مغرب زمین فرمانروا خواهم گرداند...[3]

و امام باقر علیه السلام فرمود:

اَلْقائِمُ مِنّا... یبْلُغُ سُلْطانَهُ الْمَشْرِقَ وَالْمَغْرِبَ وَ یظْهِرُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ دینَهُ عَلَی الدّینِ كُلِّهِ وَ لَوْكَرِهَ الْمُشْرِكُونَ...[4]؛

قائم علیه السلام از ما (خاندان پیامبر) است... (او كسی است كه) فرمانروایی او مشرق و مغرب (عالم) را فرا خواهد گرفت و خداوند به دست او دین خود را بر همه ادیان غلبه می‌دهد اگر چه مشركان را خوش نیاید.

و اما مركز حكومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، شهر تاریخی كوفه است كه در آن زمان وسعت زیادی خواهد یافت به گونه‌ای كه شهر نجف را كه در چند كیلومتری كوفه است شامل می‌شود و به همین دلیل است كه در بعضی روایات، كوفه و در بعضی دیگر نجف به عنوان مركز حكومت نام برده شده است.

امام صادق علیه السلام در ضمن روایتی طولانی فرمود:

مركز حكومت او (حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهر كوفه خواهد بود و محل قضاوت او مسجد (بزرگ) كوفه.[5]

گفتنی است شهر كوفه از دیرزمان، مورد توجّه خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و محل زمامداری حضرت علی علیه السلام بوده است و مسجد مشهور آن یكی از چهار مسجد معروف جهان اسلام است كه امام علی علیه السلام در آن نماز و خطبه می‌خوانده است و نیز در آن به امر قضاوت می‌پرداخته است و در نهایت در محراب همان مسجد به شهادت رسیده است.

مدت حكومت

پس از اینكه عالم بشریت یك دوره بسیار طولانی از حاكمیت ظلم و ستم را پشت سر گذاشت، جهان با ظهور آخرین حجّت پروردگار به سوی حاكمیت خوبی‌ها خواهد رفت و حكومت به دست حاكمان و نیكان قرار خواهد گرفت و این وعده حتمی خداوند است.

حكومت خوبان كه با فرمانروایی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز می‌شود تا پایان عمر دنیا ادامه خواهد یافت و دیگر روزگار ظلم و ظالمین تكرار نخواهد شد.

در سخنی كه پیش از این از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شد آمده است كه خداوند بزرگ حاكمیت آخرین پیشوای معصوم را به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بشارت می‌دهد و در پایان می‌افزاید:

(پس از آنكه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به حكومت رسید) دولت او را دوام خواهم بخشید و پیوسته تا قیامت، روزگار (و حاكمیت زمین) را در دست اولیاء ودوستان خود دست به دست خواهم كرد.[6]

بنابراین نظام عادلانه‌ای كه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برپا خواهد كرد، دولتی است كه پس از آن برای دیگران دولتی نخواهد بود و در حقیقت تاریخ جدیدی از حیات بشر شروع خواهد شد كه سراسر در زیر حاكمیت الهی بسر خواهد بُرد.

امام باقر علیه السلام فرمود:

دولت ما آخرین دولت هاست و هیچ خاندان صاحب دولتی نمی‌ماند مگر اینكه پیش از حكومت ما، حاكم می‌شوند تا وقتی (حكومت اهل‌بیت بر پا شد و) شیوه حكمرانی ما را دیدند نگویند، اگر ما هم حاكم می‌شدیم همینگونه عمل می‌كردیم.[7]

بنابراین مدّت استمرار نظام الهی پس از ظهور، جدا از مدّت حكومت شخص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است كه مطابق روایات آن حضرت باقیمانده عمر خود را حاكم بوده و سرانجام چشم از جهان فرو خواهد بست.

تردیدی نیست كه مدت حكومت آن حضرت باید به قدری باشد كه امكان تحول جهانی و استقرار عدالت در همه مناطق عالم وجود داشته باشد ولی اینكه این هدف در چند سال قابل دسترسی است، قابل تخمین و گمانه زنی نیست و باید به روایات امامان معصوم علیهم السلام رجوع كرد. البته با توجه به قابلیت‌های آن رهبر الهی و توفیق و مدد غیبی برای آن حضرت و اصحاب و یاران شایسته‌ای كه در اختیار اوست و آمادگی جهانی برای پذیرفتن حاكمیت ارزش‌ها و زیبایی‌ها در زمان ظهور، ممكن است كه رسالت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمانی نسبتاً كوتاه انجام شود و جریانی كه بشریت در طول قرون متمادی از ایجاد آن ناتوان بوده است در كمتر از 10 سال اتفاق افتد.

روایاتی كه مدت حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیان می‌كند بسیار گوناگون است. بعضی از آنها مدت حكومت آن حضرت را 5 سال و تعدادی از آنها 7 سال و برخی دیگر 8 و 9 و 10 سال بیان كرده است. چند روایت هم مدت حكومت را 19 سال و چند ماه و بالاخره 40 سال و 309 سال بر شمرده است.[8]

گذشته از اینكه علّت این همه اختلاف در روایات، روشن نیست پیدا كردن مدت واقعی حكومت از میان این روایات كاری دشوار است. اما بعضی از علمای شیعه با توجه به فراوانی و شهرت روایات 7 سال، این نظر را انتخاب كرده‌اند.[9]

و بعضی دیگر گفته‌اند مدت حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 7 سال است ولی هر سال از سالهای حكومت حضرت به اندازه 10 سال از سالهای ماست كه این مطلب نیز در بعضی روایات آمده است:

راوی از امام صادق علیه السلام درباره مدت حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سؤال می‌كند و امام می‌فرماید:

(حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) هفت سال حكومت می‌كند كه برابر 70 سال از سالهای روزگار شماست.[10]

مرحوم مجلسی رحمه الله علیه می‌فرماید:

روایاتی كه درباره مدت حكومت امام علیه السلام رسیده است باید به احتمال‌های زیر توجیه كرد: برخی روایات به تمام مدت حكومت اشاره دارد و برخی بر مدت ثبات و استقرار و حكومت. بعضی مطابق سال‌ها و روزهایی است كه ما با آن آشناییم و بعضی مطابق سال‌ها و ماههای روزگار حضرت است كه طولانی می‌باشد و خداوند به حقیقت مطلب آگاه است.[11]

سیره حكومتی امام

هر حاكمی در حكومت و بخش‌های مختلف مدیریت خود شیوه‌ای مخصوص دارد كه این خود از مشخصه‌های حكومت اوست. امام موعود و مهدی منتظر علیه السلام نیز وقتی حكومت جهان را به دست گیرد در تدبیر نظام جهانی خود روش و متد خاصّی دارد. گرچه در ضمن مباحث گذشته به گوشه هایی از شیوه عملكرد آن حضرت اشاره شد ولی به جهت اهمیت موضوع مناسب است در این مجال به گونه مستقلّ به آن بپردازیم و در زلال سخنان پیامبر اكرم و امامان معصوم علیهم السلام شیوه حكومتی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بهتر و بیشتر بشناسیم.

آنچه در ابتدا باید بر آن تأكید شود این است كه روایات، یك تصویر كلّی از سیره آن بزرگوار به دست داده است و آن عبارتست از اینكه سیره امام مهدی همان سیره و روش پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله است و آنگونه كه پیامبر در زمان ظهور خود با جاهلیت بشری در همه ابعاد آن مبارزه كرد و اسلام ناب كه ضامن سعادت دنیا و آخرت است را بر محیط خود حاكم كرد، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز با ظهور خود با جاهلیت جدید كه دردناكتر از جاهلیت قدیم است بر خورد خواهد كرد و ارزشهای اسلامی و الهی را بر ویرانه‌های جاهلیت مدرن، بنا خواهد كرد.

از امام صادق علیه السلام درباره سیره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سؤال شد، فرمود:

یصْنَعُ كَما صَنَعَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله یهْدِمُ ما كانَ قَبْلَهُ كَما هَدَمَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله اَمْرَالْجاهِلِیة وَیسْتَأنِفُ الاِْسْلامَ جَدیداً.[12]

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مانند پیامبر اسلام عمل خواهد كرد (و) همانگونه كه پیامبر آنچه از روش جاهلیت (در میان مردم مرسوم) بود از میان برد، همینگونه روشهای جاهلی پیش از ظهور خود را نابود خواهد ساخت و اسلام را از نو پی ریزی خواهد كرد.

این سیاست كلّی امام موعود علیه السلام در زمان حاكمیت اوست. البته شرایط زمانی متفاوت، موجب تغییراتی در شیوه اجرا و حكومت داری می‌شود كه در روایات مطرح گردیده و ما در بخش‌های جداگانه به آنها می‌پردازیم.

سیره جهادی و مبارزاتی

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با انقلاب جهانی خود بساط كفر و شرك را از گستره زمین بر می‌چیند و همگان را به دین مقدس اسلام دعوت می‌كند.

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در این باره فرموده است:

شیوه او (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) شیوه من است و مردم را بر آئین و شریعت من قرار می‌دهد.[13]

البته آن حضرت در شرایطی ظهور می‌كند كه حق به گونه‌ای آشكار، معرفی گردیده و از هر جهت بر مردم جهان، حجّت تمام شده است.

با این حال طبق برخی از روایات، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تورات و انجیل واقعی و تحریف نشده را از غاری در انطاكیه بیرون می‌آورد و به وسیله آنها با یهودیان و مسیحیان جهان احتجاج می‌كند كه بسیاری از ایشان مسلمان می‌شوند.[14] در این میان آنچه كه گرایش ملّت‌های گوناگون را به اسلام بیشتر می‌كند آن است كه همگان آشكارا می‌بینند كه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با امدادهای غیبی یاری می‌گردد و نشانه‌های پیامبران همچون عصای موسی علیه السلام و انگشتر سلیمان علیه السلام و زره و شمشیر و پرچم پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را همراه دارد[15] و برای تحقق اهداف پیامبران خدا و برقراری عدالت جهانی قیام كرده است. روشن است كه در چنین بستری كه حق و حقیقت آشكارا بر جهانیان عرضه شده است، تنها كسانی در جبهه باطل باقی می‌مانند كه به كلّی هویت انسانی و الهی خود را از دست داده باشند و اینان همانها هستند كه جز فساد و تباهی و ظلم از آنها سر نمی‌زند و لازم است ساحت دولت مهدوی از لوث وجود آنان پاك گردد. اینجاست كه شمشیر برنده عدالت مهدوی از نیام برآمده و با قدرت و صولت بر پیكر ستمكاران لجوج فرود می‌آید و كسی از آنها را باقی نمی‌گذارد. این شیوه و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام نیز بوده است.[16]

سیره قضایی امام

از آنجا كه موعود منتظر برای استقرار عدالت در تمام زمین ذخیره شده است، برای انجام رسالت خود نیاز به یك سیستم قضایی مستحكم دارد بنابراین آن حضرت در این بخش به شیوه جدّ بزرگوارش امام علی علیه السلام عمل می‌كند و با جدّیت و قدرت به دنبال بدست آوردن حقوق پایمال شده مردمان است و حق را در هر كجا باشد، گرفته و به صاحب آن بر می‌گرداند.

و چنان به عدالت رفتار می‌كند كه مطابق روایات، زندگان آرزو می‌كنند كه مردگان بر گردند و از بركت عدل او بهره مند شوند.[17]

گفتنی است كه بخشی از روایات بیانگر آن است كه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در مقام قضاوت مانند حضرت سلیمان علیه السلام و حضرت داود علیه السلام عمل می‌كند و مانند آنها با علم الهی كه دارد حكم می‌كند و نه با استناد به شاهد و گواه.

امام صادق علیه السلام فرمود:

وقتی قائم آل محمد قیام كند مانند داود و سلیمان علیهما السلام داوری می‌كند، (یعنی) شاهد و گواه طلب نمی‌كند.[18]

و شاید راز اینگونه داوری آن است كه به سبب اعتماد بر علم الهی، عدالت حقیقی بر پا می‌شود در حالی كه وقتی بر گواهان و سخن آنها تكیه می‌شود، عدالت ظاهری حاكم می‌شود زیرا به هر حال شاهدان از میان انسانها هستند و احتمال اشتباه هست.

البته دركِ چگونگی قضاوت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیوه گفته شده كار دشواری است ولی می‌توان فهمید كه این شیوه با اوضاع روزگار آن حضرت سازگار است.

سیره مدیریتی امام علیه السلام

یکی از اركان مهم حكومت، كارگزاران آن هستند. وقتی مسئولان حكومتی افرادی شایسته باشند، كار دولت و ملّت به سامان خواهد رسید و دست یابی به اهداف حكومت، آسان‌تر خواهد بود.

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان رئیس حكومت جهانی، برای مناطق گوناگون عالم، حاكمانی را از میان بهترین یاوران خود بر می‌گزیند، آنها تمام ویژگی‌های یك حاكم اسلامی از قبیل دانش مدیریت، تعهّد و پاكی در نیت و عمل و شجاعت در تصمیم گیری را دارا هستند. با این حال شخص امام عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان فرمانروای بزرگ و مركز مدیریت عالم به صورت مداوم عملكرد حاكمان را زیر نظر دارد و با شدّت و دقّت و بدون چشم پوشی كار آنها را حساب رسی می‌كند. این ویژگی مهمّ كه پیش از حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نادیده گرفته شده است در روایات به عنوان یكی از علامت‌های حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان گردیده است.

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:

عَلامَةُ الْمَهْدی اَنْ یكُونَ شَدیداً عَلَی الْعُمّالِ جَواداً بِالْمالِ رَحیماً بِالْمَساكین[19]؛

علامت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آن است كه با كارگزاران خود شدید (و دقیق) است. دست بخشنده‌ای دارد و نسبت به مسكینان مهربان است.

سیره اقتصادی امام

روش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در امور مالی حكومت بر مبنای مساوات قرار دارد و این همان روش پسندیده‌ای است كه در زمان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وجود داشته است و پس از او، این شیوه تغییر یافت و معیارهای دروغینی برای پرداخت‌های بی حساب به افراد، جای آن را گرفت و سبب پیدایش فاصله طبقاتی در جامعه اسلامی آن روز شد و اگرچه امام علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام در مدت خلافت خود به نظام برابری در پرداخت اموال مسلمین پای بند بودند ولی پس از ایشان بنی امیه اموال مسلمانان را مانند ملك شخصی خود و بر طبق مصالح فردی، به كار می‌بردند و از این راه پایه‌های حكومت نامشروع خود را محكم می‌كردند. آنها زمین‌های كشاورزی یا غیر آن از ثروت‌ها و اموال عمومی را به نزدیكان خود می‌بخشیدند و این كار كه به ویژه در زمان خلیفه سوم و دوران بنی امیه رایج گردیده بود حالتی رسمی پیدا كرد.

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه مظهر عدالت و دادگری است، بیت المالِ مردم را به عنوان ثروتی عمومی كه همگان در آن شریك هستند قرار می‌دهد به گونه‌ای كه هیچ گونه تبعیض و امتیاز خواهی در آن راه نداشته باشد و بخشش ثروت‌ها و زمین‌ها به كلّی ممنوع باشد.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

... اِذا قامَ قائِمُنا اضْمَحَلَّت الْقَطائِعُ فَلاقَطائِع[20]؛

زمانی كه قائم ما قیام كند، قطایع (زمین هایی كه زمامداران و حكام جور در مالكیت خود در آوره و یا واگذار كرده اند) از بین می‌رود به طوری كه دیگر قطایعی در میان نخواهد بود.

و دیگر از شاخصه‌های شیوه مالی امام آن است كه در راستای رفع نیازهای مادّی و ایجاد رفاهی معقول برای زندگی تمام افراد، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اموال فراوانی به مردم می‌بخشد و در حكومت او هر نیازمندی كه از او طلب می‌كند، اموال زیادی دریافت می‌كند.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

... فَهُوَ یحْثُوا الْمالَ حَثْواً[21]؛

او (مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) اموال را به فراوانی می‌بخشد.

و این شیوه برای ایجاد زمینه‌های اصلاح فردی و اجتماعی است كه هدف بزرگ امام خوبان است. آن حضرت با بی نیاز كردن مردم از جهت مادّی، در پی ایجاد زمینه مناسب برای پرداختن افراد به طاعت و عبادت پروردگار است كه در بخش اهداف حكومت به تفصیل درباره آن سخن گفتیم.

سیرة شخصی امام

سیره امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در رفتار شخصی و نیز در ارتباط با مردم، نمایانگر یك حاكم اسلامی نمونه است كه حكومت در نگاه او وسیله‌ای است برای خدمت به مردم و رسانیدن آن‌ها به قله‌های كمال و نه جایگاهی برای زراندوزی و ستمگری و به استثمار كشیدن بندگان خدا!

به راستی كه آن امام صالحان در كرسی حكمفرمایی یاد آور حكومت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و با وجود آنكه همه اموال و ثروت‌ها در اختیار اوست در زندگی شخصی خود در پایین ترین سطح به سر می‌برد و به كمترین‌ها قناعت می‌كند.

امام علی علیه السلام در توصیف او فرموده است:

امام (مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) با خود عهد می‌بندد كه (اگرچه حاكم و رهبر جامعه بشری است ولی) همانند رعیت خود راه رود و مانند آنان بپوشد و بر مركبی همچون مركب آنها سوار شود... و به كم قناعت كند.[22]

امام علی علیه السلام خود چنین بود و در زندگی دنیا و خوراك و پوشش آن زهدی پیامبرگونه داشت و مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در این میدان به آن حضرت اقتدا خواهد كرد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

اِنَّ قائِمَنا اِذا قامَ لَبِسَ لِباسَ عَلِی وَ سارَ بِسیرَتِهِ[23]؛

وقتی قائم ما قیام كند لباس علی علیه السلام را در بر می‌كند و روش او را پیش می‌گیرد.

او كه درباره خود سخت گیر و دقیق است، با امت چون پدری مهربان است و آسایش و راحتی آنها را می‌خواهد به گونه‌ای كه در روایت امام رضا علیه السلام اینگونه توصیف شده است:

اَلاِْمام، الاَْنیسُ الرّفیق وَالوالِدُ الشَّفیق وَالاَْخُ الشَّقیق وَالأُمُّ البَرَّةِ بِالْوَلَدِالصَّغیر مَفْزَعُ الْعِبادَ فِی الدّاهِیة النّاد[24]؛

امام آن همدم همراه و آن پدر مهربان و برادر تنی (كه پشتیبان برادر) است و مادر دلسوز نسبت به فرزند خردسال است و پناهگاه بندگان در واقعه هولناك.

آری او چنان با امت صمیمی و نزدیك است كه همه او را پناهگاه خود می‌دانند.

از پیامبر مكرّم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده كه درباره مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده است:

امّتش به او پناه می‌برند آن گونه كه زنبورها به ملكه خود پناهنده می‌شوند.[25]

او مصداق كامل رهبری است كه از میان مردم برگزیده شده و در بین آنها و مانند آنها زندگی می‌كند. به همین دلیل دردهای آنها را به خوبی می‌شناسد و درمان آن را می‌داند و تمام همّت خود را برای بهبودی حال آنها به كار می‌گیرد و در این راه تنها به رضایت الهی می‌اندیشد. در این صورت چرا امّت در كنار او به آرامش و امنیّت نرسد و به كدام دلیل دل به غیر او بسپارد؟!

مقبولیّت عمومی

یكی از دغدغه‌های حكومت‌ها جلب رضایت عموم بوده است ولی به خاطر ضعف‌های بسیاری كه در اداره مجموعه‌ها وجود داشته چنین رضایتی حاصل نشده است. از ویژگی‌های اساسی حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همین است كه مورد قبول همه افراد و اجتماعات بشری است و نه تنها همه اهل زمین كه ساكنان آسمان نیز نسبت به آن حكومت الهی و فرمانروای عدل گستر رضایت كامل دارند.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:

شما را بشارت می‌دهم به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف... اهل آسمان و زمین از او (و حكومت او) راضی هستند. و چگونه ممكن است كه كسی از حاكمیت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ناراضی باشد و حال آنكه برای همه جهانیان روشن می‌شود كه صلاح امر بشر و سعادت او در همه جنبه‌های مادی و معنوی تنها در سایه حكومت الهی آن حضرت است.[26]

بجاست در پایان این بخش كلام جاودانه امام علی علیه السلام را به عنوان حُسن ختام بیاوریم:

... خداوند او را (امام مهدی را) به وسیله فرشتگان خود تأیید می‌كند و یاران او را حفظ می‌كند و به وسیله نشانه‌های خود یاریش می‌كند و او را بر اهل زمین پیروز می‌گرداند به گونه‌ای كه (همه) با میل و رغبت یا به اكراه به او می‌گروند و زمین را از عدل و داد و از روشنایی و دلیل پر می‌كند. شهرها به او ایمان می‌آورند تا اینكه كافری نمی‌ماند جز آنكه ایمان می‌آورد و زشت كاری نمی‌ماند جز آنكه نیكو می‌گردد و در حكومت او درندگان با هم آشتی می‌كنند و زمین بركت‌های خود را بیرون می‌ریزد و آسمان خیرات خود را فرو می‌بارد و گنج‌ها (ی زمین) برای او آشكار می‌گردد... پس خوشا حال آنكه روزگار او را ببیند و سخن او را بشنود.[27]

 

[1]. كمال الدین، باب 25، ح 4 و باب 24، ح 1 و 7.

[2]. ر.ك: الغیبة نعمانى و احتجاج طبرسى.

[3]. كمال الدین، ج 1، باب 23، ح 4، ص 477.

[4]. همان، ج1، ح 16، ص 603.

[5]. بحارالانوار، ج 53، ص 11.

[6]. كمال الدین، ج 1، باب 23، ح 4، ص 477.

[7]. الغیبة طوسى، فصل 8، ح 493، ص 472.

[8]. براى آگاهى از روایات به كتاب چشم اندازى به حكومت حضرت مهدى علیه السلام، نجم الدین طبسى، ص173-175 رجوع شود.

[9]. ر.ك: المهدى، سیدصدرالدین صدر، ص239؛ تاریخ مابعدالظهور، سیدمحمد صدر.

[10]. الغیبة طوسى، فصل 8، ح 497، ص 474.

[11]. بحارالانوار، ج 52، ص 280.

[12]. الغیبة نعمانى، باب 13، ح 13، ص 236.

[13]. كمال الدین، ج 2، باب 39، ح 6، ص 122.

[14]. ر.ك: به الفتن، صص 249-251.

[15]. ر.ك به اثبات الهداة، ج 3، صص 439 - 494.

[16]. همان، ص 450.

[17]. الفتن، ص 99.

[18]. اثبات الهداة، ج 3، ص 447.

[19]. معجم احادیث الامام المهدى علیه السلام، ج 1، ح 152، ص 246.

[20]. بحارالانوار، ج 52، ص 309.

[21]. معجم احادیث الامام المهدى علیه السلام، ج 1، ص 232، ح 143.

[22]. منتخب الاثر، فصل 6، باب 11، ح 4، ص 581.

[23]. وسائل الشیعه، ج 3، ص 348.

[24]. اصول كافى، ج 1، ح 1، ص 225.

[25]. منتخب الاثر، فصل 7، باب 7، ح 2، ص 598.

[26]. بحارالانوار، ج 51، ص 81.

[27]. اثبات الهداة، ج 3، ص 524.

 
منبع سایت : www.parsbook.org
منبع سایت : http://haami.parsiblog.com



طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: مهدویت، مهدی، ولی امر، ولی عصر، موعود، ولایت، عصر ظهور، ظهور، قائم، مهدوی، خاتمیت، انتظار، امام، امام مهدی، حضرت مهدی، مهدی موعود، ویژگی یاران امام زمان، زمان ظهور، رجعت، قیامت، زمینه های ظهور، علائم ظهور، یاران حضرت مهدی، یاران امام، جهان در آستانه ظهور، زمینه سازی، هنگامه ظهور، عدالت، حکومتداری، اخلاق، ایمان، همدلی، فقر، حکومت حضرت مهدی، امام زمان،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic