۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - دستاوردهای حكومت

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 30 مهر 1390

افراد و جمعیت‌ها پیش از آنكه به حكومت برسند و قدرت را به دست گیرند آرمانهایی را برای حكومت خود بیان می‌كنند و چه بسا برای رسیدن به آن اهداف، برنامه‌های خود را نیز اعلام كنند امّا معمولا پس از رسیدن به قدرت و گذشت زمان، در اهداف خود ناكام مانده و گاهی از آنچه گفته بودند عدول می‌كنند و یا به كلّی آن ایده‌ها و اهداف مطرح شده را فراموش می‌كنند.

دست نیافتن به آرزوها و اهداف از پیش تعیین شده یا به جهت آن است كه هدف ها واقعی و اصولی نبوده و یا آنكه برنامه‌های حكومت برای رسیدن به هدف ها، برنامه جامع و كاملی نبوده است و در بسیاری از موارد نیز سبب ناكامی، عدم لیاقت مجریان بوده است.

در حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اهداف، هدفهایی است واقعی و اصیل كه ریشه در عمق وجدانهای بشر دارد و همگان در آرزوی رسیدن به آن بوده‌اند و برنامه‌ها نیز بر اساس تعالیم قرآن و سنّت اهل‌بیت علیهم السلام تنظیم گردیده و در تمامی بخش‌ها ضمانت اجرائی برای آنها وجود دارد؛ بنابراین دستاوردهای این انقلاب عظیم، بسیار چشمگیر و قابل توجه است و در یك جمله باید گفت دستاوردهای حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخگوی تمام نیازهای معنوی و مادی بشر است كه خداوند متعال در وجود انسان به امانت نهاده است.

در اینجا با توجه به روایات برخی از این دستاوردها را بیان می‌كنیم:

1. عدالت فراگیر

در روایات فراوان، مهمترین ره آورد قیام و انقلاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پر شدن جهان از عدالت و دادگری شمرده شده است كه در بخش اهداف حكومت درباره آن سخن گفتیم. اما در این بخش بر آن حقیقت یاد شده این واقعیت را می‌افزاییم كه در حاكمیت قائم آل محمد صلی الله علیه و آله عدالت در همه سطوح جامعه به صورت یك جریان جاری در تمام مویرگهای اجتماع در می‌آید و هیچ نهاد و مجموعه كوچك یا بزرگی نمی‌ماند مگر اینكه عدالت در آن حاكم خواهد شد و روابط افراد با یكدیگر بر اساس آن پی ریزی خواهد شد.

امام صادق علیه السلام در این باره فرمود:

به خدا قسم، عدالت را در خانه‌های مردم خواهد برد آنچنان كه سرما و گرما به درون خانه‌ها نفوذ می‌كند.[1]

وقتی خانه كه كوچكترین نهاد در جامعه است به كانون عدالت تبدیل می‌شود و روابط افراد خانواده با یكدیگر عادلانه می‌گردد حكایت از آن دارد كه حكومت جهانی و عدل گستر مهدوی نه با ابزار زور و قانون بلكه بر اساس یك تربیت قرآنی كه به عدالت و احسان فرمان می‌دهد[2]، افراد را پرورش می‌دهد و در فضایی این چنین همگان به حكم وظیفه انسانی و الهی خود، حقوق دیگران را ـ گرچه از نظر رتبه و مقام، جایگاهی نداشته باشند ـ محترم می‌شمارند.

در جامعه موعود مهدوی، عدالت، یك جریان فرهنگی اصیل و با پشتوانه قرآنی و حكومتی است كه تخلّف از آن تنها توسط معدودی از افراد كه خود محور و منفعت طلب بوده و به دور از تعالیم قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام پرورش یافته اند، صورت می‌گیرد كه حاكمیت عدالت پرور با آنها برخورد جدّی می‌كند و اجازه رشد و نموّ و ریشه دوانیدن به آنها نمی‌دهد و به ویژه از نفوذ آنها به سطوح حاكمیت جلوگیری می‌كند.

آری عدالتی چنین فراگیر و همگانی ره آورد حكومت مهدی منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و بدینسان عالی‌ترین هدف انقلاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه پر كردن عالم از عدل و داد بوده است به شكل كامل تحقق خواهد یافت و ظلم و ستم و حق كشی در همه زوایای جامعه حتی در روابط اعضای خانواده با یكدیگر از بین خواهد رفت.

2. رشد فكری و اخلاقی و ایمانی

در بخش قبل آمده كه فراگیر شدن عدالت در جامعه به سبب تربیت صحیح افراد و رواج فرهنگ قرآن و عترت در جامعه است و در روایات ما به رشد فكری و اخلاقی و ایمانی مردم در حاكمیت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تصریح شده است.

امام باقر علیه السلام فرمود:

وقتی قائم ما قیام كند دست (عنایت) خویش بر سر بندگان خدا نهد و به بركت آن عقل و خرد آنها به كمال رسد.[3]

و همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها به دنبال كمال عقل انسان، به دست می‌آید زیرا كه عقل، پیامبر درونی انسان است كه در صورت حاكم بودن آن بر كشور جسم و جان، اندیشه و عمل آدمی به سوی صلاح و درستی خواهد رفت و مسیر بندگی پروردگار و نیل به سعادت هموار خواهد شد.

از امام صادق علیه السلام سؤال شد كه عقل چیست؟

فرمود:

عقل آن (حقیقتی) است كه به سبب آن خداوند عبادت می‌شود و به (راهنمایی) آن بهشت به دست می‌آید.[4]

آری، در جامعه امروز می‌بینیم كه در جامعه بدون امام، شهوات بر عقل، غلبه دارد و نفس سركش، یگانه فرمانروای افراد و گروهها و احزاب است و پیامد این وضعیت پایمال شدن حقوق افراد و فراموش شدن ارزشهای الهی است ولی در جامعه موعود و در سایه فرمانروائی حجّت خدا، كه عقل كلّ است، عقول انسانها، میدان دار و سكّان دار تصمیم و اقدام خواهد بود و عقلِ به كمال رسیده جز به خوبی و زیبایی فرمان نمی‌دهد.

3. اتحاد و همدلی

برابر روایات، جمعیتی كه تحت حاكمیت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بسر می‌برند، با هم متّحد و صمیمی خواهند بود و در زمان بر پایی دولت مهدوی جایی برای كینه و دشمنی نسبت به یكدیگر در دل‌های بندگان خدا نخواهد ماند.

امام علی علیه السلام فرمود:

وَلَوْ قَدْ قامَ قائمُنا... لَذَهَبْتِ الشَّحْناءُ، مِنْ قُلُوبِ الْعِبادِ...؛

وقتی قائم ما قیام كند، كینه از دلهای بندگان برود.

در آن زمان دیگر بهانه‌ای برای كینه توزی نیست زیرا كه روزگار عدل و دادگری است و حقی از كسی ضایع نمی‌شود و روزگار خردورزی و تعقّل است نه عقل ستیزی و شهوت پرستی.[5] بنابراین زمینه‌ای برای دشمنی و كینه جویی باقی نمی‌ماند و از این رو دل‌های مردم كه تا پیش از این، پراكنده و دور از هم بود، انس و الفت می‌یابد و همگان به برادری و اُخوّت قرآنی باز می‌گردند[6] و مانند برادران با یكدیگر همدل و مهربان می‌شوند.

امام صادق علیه السلام در وصف روزگار سبز مهدوی فرمود:

(در آن ایام) خداوند وحدت و اُلفت بین قلوب پریشان و پراكنده برقرار كند.[7]

و اگر دست خدا در كار است دیگر عجیب نیست كه این همدلی و صمیمیت به جایی رسد كه تصور آن در دنیای كنونی كه بحران تضادها و كشمكش‌های مادّی به اوج خود رسیده است، دشوار باشد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

وقتی قائم ما قیام كند دوستی واقعی و صمیمیت حقیقی بیان می‌شود. هر نیازمندی دست می‌برد و از جیب برادر ایمانی اش به مقدار نیاز برمی دارد و برادرش او را منع نمی‌كند.[8]

4. سلامت جسمی و روانی

یكی از مشكلات بشر امروز بروز بیماری‌های سخت و غیر قابل علاج است كه محصول عوامل گوناگون از جمله آلودگی محیط زیست به سبب به كارگیری سلاح‌های شیمیایی، اتمی و میكروبی است. همچنین روابط نامشروع انسانها با یكدیگر و نیز از بین بردن جنگل‌ها و آب‌های دریا از دیگر عوامل ظهور بیماریهایی مانند جذام، طاعون، فلج، سكته و دهها بیماری دیگر است كه بهداشت و درمان پیشرفته امروزی نیز قادر به معالجه آنها نیست. بر بیماری‌های جسمی باید فهرست بلندی از امراض روحی و روانی را نیز افزود كه زندگی را برای مردم جهان تلخ و غیر قابل تحمل كرده است كه این نیز به سبب روابط غلط حاكم بر جهان و انسانهاست.

در دولت كریمه مهدوی كه روزگار عدالت گستری و حكومت فضیلت‌ها و زیبایی هاست و روابط بر اساس برادری و برابری شكل می‌گیرد، بیماری‌های جسمی و روانی انسان از بین می‌رود و قوای بدنی و روحی انسان به طور شگفت انگیزی قوی و نیرومند می‌گردد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هنگامی كه حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام كند، خداوند بیماریها را از مؤمنان دور می‌سازد و تندرستی را به آنان باز می‌گرداند.[9]

در دولت آن سرور كه دانش به گونه‌ای شگفت پیشرفت می‌كند هیچ بیماری لاعلاجی نمی‌ماند و بهداشت و طبّ، رشد چشمگیری خواهد داشت و نیز به بركت وجود حضرت، بسیاری از بیماران شفا خواهند گرفت.

امام باقر علیه السلام فرمود:

هر كس قائم اهل‌بیت مرا درك كند اگر به بیماری دچار باشد شفا می‌یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد توانا و نیرومند می‌گردد.[10]

5. خیر و بركت فراوان

از دستاوردهای بزرگ حكومت قائم آل محمد صلی الله علیه و آله خیر و بركت فراوان و بی سابقه است. در بهار دولت او همه جا سبز و خرم گشته و نشاط و حیات می‌یابد. آسمان می‌بارد و زمین می‌رویاند و بركات الهی سرشار و بی شمار می‌گردد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

... خداوند به سبب او (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) بركات آسمانها و زمین را جاری می‌كند. (در ایام دولت او) آسمان می‌بارد و زمین دانه می‌دهد.[11]

در سایه حكومت آن حضرت كویری نمی‌ماند و همه زمین‌ها جامه حیات و شادابی به تن می‌كند. این تحول چشمگیر و فراوانی بی نظیر به جهت آن است كه روزگار مهدی، زمان جوانه زدن نهال پاكی و تقوا و شكوفایی گلهای ایمان است و مردم در همه اصناف و اقشار تحت تربیت الهی قرار گرفته و روابط خود را بر اساس ارزشهای خدائی انجام می‌دهند و خداوند وعده فرموده است كه چنین محیط پاكی را از بركات و خیرات، سیراب گرداند.

قرآن كریم در این زمینه می‌فرماید:

(وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ القُری امَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكات مِنَ السَّماءِ وَالاَْرْضِ)؛

اگر مردم شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه می‌كردند (درهای )بركات آسمان و زمین را به رویشان باز می‌كردیم.[12]

6. ریشه كن شدن فقر

وقتی همه منابع زمینی برای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آشكار گردد و بركات آسمان و زمین بر مردم زمان او بی دریغ جریان یابد و به عدالت تقسیم گردد جایی برای فقر و تهیدستی نمی‌ماند و بشریت در دولت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای همیشه از چنگال فقر و نداری رها می‌شود.[13]

در روزگار او روابط اقتصادی بر اساس برادری و برابری شكل می‌گیرد و اصل سودجوئی و منفعت طلبی شخصی، جای خود را به حسّ دلسوزی و غمخواری و مواسات با برادران دینی می‌دهد و در این حال همه به یكدیگر به عنوان اعضای یك خانواده نگاه می‌كنند و بنابراین همه، دیگران را از خود می‌دانند و بوی یگانگی و یكرنگی در همه جا به مشام می‌رسد.

امام باقر علیه السلام فرمود:

... (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر سال دو بار به مردم می‌بخشد و در هر ماه دوبار به آنها روزی (و نیاز زندگی) عطا می‌كند و (در این كار) به مساوات بین مردم عمل می‌نماید تا اینكه (چنان مردم بی نیاز می‌شوند كه) هیچ نیازمندی به زكات پیدا نمی‌شود...![14]

از روایات استفاده می‌شود كه عدم نیازمندی مردم به جهت روحیه قناعت و بی نیازی روحی است. به بیان دیگر پیش از آنكه مردم از بیرون، صاحب مال فراوان شوند و بی نیاز گردند از درون، روح بی نیازی در آنها پیدا می‌شود و به آنچه خداوند از فضل خویش به آنها عطا كرده راضی و خشنود می‌گردند و بنابراین چشمی به اموال دیگران ندارند.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در توصیف روزگار دولت مهدوی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده است:

... خداوند (روح) بی نیازی را در دل‌های بندگان قرار می‌دهد.[15]

این در حالی است كه پیش از ظهور روحیه آزمندی و زیاده طلبی عامل مؤثری در رقابت‌های غلط و انباشتن اموال بر روی هم و انفاق نكردن آنها به نیازمندان بوده است.

خلاصه اینكه در زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بی نیازی از بیرون و درون خواهد بود. از سوئی ثروت سرشار به عدالت تقسیم می‌گردد و از سوی دیگر قناعت، ویژگی اخلاقی مردمان می‌شود.

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله پس از اینكه درباره بخشش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به مردم بیاناتی فرموده است می‌افزاید: و خداوند دل‌های امت محمّد صلی الله علیه و آله را از بی نیازی پُر می‌كند و عدالت مهدوی همه آنها را در بر می‌گیرد به گونه‌ای كه (حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف‌) امر می‌كند تا ندا دهنده‌ای اعلام كند:

چه كسی نیازمند مال است؟ پس كسی در میان مردم بر نخیزد مگر یك نفر!

پس امام (به او) می‌فرماید: نزد خزانه دار برو و به او بگو: مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به تو فرمان می‌دهد كه به من مالی بدهی. پس خزانه دار به او می‌گوید: جامه ات را بیاور، تا اینكه وسط جامه اش را پُر می‌كند و چون آن را بر دوش می‌كشد پشیمان می‌شود و می‌گوید: چرا در میان امت محمد صلی الله علیه و آله من از همه حریص‌تر باشم... پس مال را بر می‌گرداند ولی از او قبول نمی‌شود و به او گفته می‌شود: ما آنچه عطا كردیم باز پس نمی‌گیریم.[16]

7. حاكمیت اسلام و نابودی كفر

قرآن كریم در سه مورد وعده داده است كه خداوند متعال دین مقدس اسلام را جهان گیر خواهد كرد:

(هُوَالَّذی اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ...)[17]؛

او خدائی است كه پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن دین را بر همه ادیان پیروز گرداند...

و شكی نیست كه وعده خداوند انجام شدنی و تخلف ناپذیر است چنانكه قرآن فرموده است:

(...اِنَّ اللّهَ لایخْلِفُ الْمیعادَ).[18]

ولی روشن است كه با وجود همه مجاهدت‌ها و تلاش‌های بی دریغ پیامبر صلی الله علیه و آله و اولیاء خدا علیهم السلام تا كنون چنین رویداد مباركی به وقوع نپیوسته است[19] و همه مسلمانان امید دارند كه این روزگار فرا رسد و البتّه این آرزویی حقیقی است كه ریشه در بیانات پیشوایان معصوم علیهم السلام دارد.

بنابراین در سایه حاكمیت آن ولی پروردگار بانگ اشهدان لااله الاّ اللّه كه پرچم توحید است و نوای اشهد ان محمّداً رسول اللّه كه علم اسلام است همه جا را فرا خواهد گرفت و اثری از شرك و كفر باقی نخواهد ماند.

امام باقر علیه السلام در توضیح آیه (وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لاتَكُونَ فِتْنَةٌ وَیكُونَ الدّینُ كُلُّه لِلّه...)[20]

فرمود:

تأویل[21] این آیه هنوز نیامده است و هرگاه قائم ما قیام كند آنكس كه زمان او را در یابد، تأویل این آیه را خواهد دید و هر آینه (در آن زمان )دین محمّد صلی الله علیه و آله به هركجا كه شب می‌رسد خواهد رسید (و عالم گیر خواهد شد) به گونه‌ای كه بر سطح زمین، اثری از شرك نخواهد ماند همانگونه كه خداوند فرموده (وعده نموده) است؟![22]

و البتّه این جهان شمولی اسلام به سبب حقّانیت و واقعیت ?اسلام? است كه در روزگار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هر چه بیشتر و بهتر آشكار خواهد شد و همگان را به خود جلب خواهد كرد مگر آنانكه از روی عِناد و سركشی سر به طغیان بردارند كه با شمشیر عدل مهدوی كه دست انتقام پروردگار است رو به رو خواهند شد.

آخرین نكته در این بخش آنست كه این وحدت عقیدتی كه در پرتو حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به دست می‌آید زمینه بسیار مناسبی برای تشكیل جامعه واحد جهانی است و جهان به دنبال همین اتحاد و یگانگی در اعتقاد، به یك قانون و نظام توحیدی تن می‌دهد و آن را می‌پذیرد و سپس در سایه آن، روابط فردی و اجتماعی خود را بر اساس معیارهایی كه از یك عقیده و مرام گرفته شده است، تنظیم می‌كند و طبق این بیان، وحدتِ عقیدتی و جمع شدن همه مردم در زیر یك پرچم و دینِ واحد، یك ضرورت و نیاز جدی است كه در حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حاصل خواهد شد.

8. امنیّت عمومی

در حاكمیت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه دوران فراگیری همه خوبی‌ها در همه عرصه‌های زندگی است، امنیّت كه از بزرگترین نعمت‌های الهی و از عالی ترین آرزوهای انسان است، به دست می‌آید.

وقتی مردم از عقیده و مرامی واحد پیروی كنند و در روابط اجتماعی خود به اصول بلند اخلاقی پای بند باشند و عدالت در تمام مویرگهای حیات فردی و جمعی بشر جاری گردد، بهانه‌ای برای ناامنی و ترس در هیچ بخشی از زندگی باقی نمی‌ماند. در جامعه‌ای كه هر كسی به حقوق الهی و انسانی خود می‌رسد و با تجاوز و حق كُشی ـ گرچه در طبقه حاكمان و در كمترین مقدار آن باشد ـ برخورد قانونی می‌شود، امنیّت عمومی و اجتماعی شكل می‌گیرد.

امام علی علیه السلام فرمود:

به دست ما (و در حكومت ما) روزگار سختی‌ها سپری می‌گردد... و چون قائم ما قیام كند كینه‌ها از دل‌ها بیرون رود، حیوانات نیز با هم سازگاری كنند. (در آن روزگار چنان محیط امنی ایجاد شود) كه زن، با همه زیب و زیور خود، از عراق تا شام برود... و چیزی او را نترساند.[23]

و البتّه برای ما كه در روزگار بی عدالتی‌ها و آزمندی‌ها و كینه توزیها بسر می‌بریم تصور چنان دورانِ سبزی، بسیار دشوار است ولی چنانكه گفته شد اگر به عوامل آن همه بدی و زشتی بنگریم و بیندیشیم كه این عوامل در حاكمیت حكومت حق ریشه كن خواهد شد خواهیم دانست كه وعده الهی در تحقق جامعه امن و آرام، حتمی است.

خداوند متعال در قرآن كریم فرموده است:

خدا به كسانی از شما كه ایمان آورده‌اند... وعده داده كه به یقین در روی زمین، ایشان را خلیفه (و حاكم) گرداند... و پس از اینكه در ترس و نگرانی قرار داشتند، امنیّت و آرامش را به ایشان عطا فرماید... .[24]

و امام صادق علیه السلام در معنی این آیه فرمود:

این آیه درباره قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف و یارانش نازل شده است.پ[25]

9. گسترش دانش

در دوران حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، اسرار علمی فراوان در علوم اسلامی و انسانی آشكار می‌شود و دانش بشری به گونه‌ای غیر قابل تصوّر توسعه می‌یابد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

علم و دانش، بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تا كنون جز با آن دو حرف آشنایی ندارند و هنگامی كه قائم ما قیام كند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده و در میان مردم گسترش دهد و آن دو حرف را نیز به آنها ضمیمه ساخته و مجموع بیست و هفت حرف را منتشر خواهد كرد.?[26]

بدیهی است كه رشد و توسعه علمی در همه زمینه‌ها برای انسان روی می‌دهد و در روایات متعدد اشاراتی آمده كه نشان می‌دهد فاصله دانش صنعتی در آن زمان، با صنعت كنونی، بسیار زیاد خواهد بود.[27]

همانگونه كه صنعت كنونی با قرن‌های پیشین تفاوت چشمگیری دارد.

در اینجا به بعضی از روایات اشاره می‌كنیم:

امام صادق علیه السلام درباره چگونگی ارتباطات در حكومت امام مهدی فرمود:

در روزگار قائم علیه السلام مؤمن در مشرق زمین، برادرش را كه در مغرب زمین است می‌بیند... .[28]

و نیز فرمود:

هنگامی كه قائم ما قیام كند، خداوند قدرت شنوایی و بینایی شیعیان ما را افزایش می‌دهد به گونه‌ای كه آن حضرت از فاصله یك برید (چهار فرسنگ) با شیعیان خود سخن می‌گوید و آنان سخن او را می‌شنوند و او را می‌بینند در حالی كه حضرت در جایگاه خود قرار دارد.[29]

و درباره میزان آگاهی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از احوال مردم به عنوان رئیس حكومت و مركز تصمیم گیری و فرماندهی، در روایت آمده است كه:

اگر كسی در خانه خودش سخنی بگوید، بیم آن دارد كه مبادا دیوارهای خانه اش گزارش دهند.[30]

با توجه به وسایل پیشرفته ارتباطی درك این روایات آسانتر است ولی روشن نیست كه آیا همین وسائل به صورت پیشرفته‌تر به كار گرفته می‌شود یا سیستم دیگری كه پیچیدگی بیشتری دارد جایگزین وسائل امروزی خواهد شد.

 

[1]. بحارالانوار، ج 52، ص 362.

[2]. قرآن مى فرماید: این الله یأمر بالعدل والاحسان یعنى به راستى كه خداوند به عدالت و نیكوكارى فرمان مى دهد؛ سوره نحل، آیه90.

[3]. بحارالانوار، ج 52، ح 71، ص 336.

[4]. كافى، ج 1، ح 3، ص 58.

[5]. در دو بخش قبلى به تفصیل درباره عدالت دوران امام مهدى و كمال عقلى مردم در آن روزگار سخن گفته شد.

[6]. اشاره به آیه انما المؤمنون اخوة...، همانا مؤمنان با یكدیگر برادرند؛ سوره حجرات، آیه10.

[7]. كمال الدین، ج 2، باب 55، ح 7، ص 548.

[8]. بحارالانوار، ج 52، ح 164، ص 372.

[9]. بحارالانوار، ح 138، ص 364.

[10]. همان، ح 68، ص 335.

[11]. غیبت طوسى، ح 149، ص 188.

[12]. سوره اعراف، آیه 96.

[13]. ر.ك: منتخب الاثر، فصل 7، باب 3، 4، صص 589 ـ 593.

[14]. بحارالانوار، ج 52، ح 212، ص 390.

[15]. بحارالانوار، ج 51، ص 84.

[16]. همان، ص 92.

[17]. سوره توبه، آیه 33؛ سوره فتح، آیه 28 و سوره صف، آیه 9.

[18]. سوره آل عمران، آیه 9.

[19]. این سخن نه یك ادعا بلكه یك واقعیت تاریخى است و مفسرین بزرگ از شیعه و سنى از آن سخن گفته‌اند. مثل فخر رازى در التفسیر الكبیر، ج16، ص40 و قرطبى در تفسیر القرطبى ج8، ص121 و طبرسى در مجمع البیان، ج5، ص35.

[20]. و با آنان (مشركان) بجنگید تا اینكه (در زمین) فتنه و فسادى نماند و آئین همه، دین خدا گردد.? (سوره انفال، آیه39)

[21]. برای تأویل معانی مختلفی گفته‌اند و یكی از آنها معانی موجود در آیات است.

[22]. بحارالانوار، ج 51، ص 55.

[23]. خصال، ج 2، ص 418.

[24]. سوره نور، آیه 55.

[25]. الغیبة نعمانى، ح 35، ص 240.

[26]. بحارالانوار، ج 52، ص 326.

[27]. البته ممكن است كه روایات مذكور اشاره به اعجاز هم داشته باشد.

[28]. بحارالانوار، ج 52، ص 391.

[29]. بحارالانوار، ج52، ص 336.

[30]. همان، ص 390.

 
منبع سایت : www.parsbook.org
منبع سایت : http://haami.parsiblog.com



طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: قائم، حضرت مهدی، عرفان، تصویر، موعود، ولی عصر، مهدوی، ولایت، امام زمان، مهدی، رهبری، ظهور، ولی امر، مهدویت، امامت، انتظار، عصر ظهور، حدیث، روایت، ائمه، اهل بیت،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic