۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - برنامه‌های حكومت

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 28 مهر 1390
پس از آشنایی با اهداف حكومت، باید به بررسی برنامه‌های حكومت برای رسیدن به هدف‌های مذكور بپردازیم تا ضمن شناخت مسیر فعالیت‌ها در دورانِ سبز ظهور، الگویی برای دوران پیش از ظهور ترسیم شود و آنانكه به انتظار منجی بزرگ عالم هستند با روش‌های حكومتی و برنامه‌های اجرایی امام عصر علیه السلام آشنا گردیده و خود و جامعه را برای پیمودن چنان راهی آماده كنند.
با استفاده از روایات فراوانی كه درباره دوران حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف موجود است سه محور عمده برنامه‌های آن حكومت عبارتند از: برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های اجتماعی و برنامه‌های اقتصادی.
به بیان دیگر جامعه بشری كه به خاطر دوری از تعالیم ناب قرآن و سیره پیشوایان دینی، به انحطاط فرهنگی گرفتار شده است لازم است در پرتو یك انقلاب فرهنگی بزرگ، به دامن قرآن و عترت بازگردانده شود.
همچنین لزوم یك برنامه جامع اجتماعی به آن جهت است كه زخم‌های گوناگون پیكر اجتماع، التیام گیرد و برنامه‌های صحیحی كه ضامن حیات واقعی جامعه و برخورداری همگان از حقوق الهی و انسانی است به جای روش‌های ظالمانه كه جامعه را به هرج و مرج و فساد و تباهی و از بین رفتن حقوق ضعیفان كشانیده است، قرار گرفته و اجرا گردد.
برای فراهم شدن زمینه‌های تعالی فرهنگی و رشد اجتماعی، برنامه اقتصادی نیز ضرورت دارد تا ضمن آن از تمامی امكانات مادّی زمینی به شكل عادلانه و در بستر مناسب استفاده شود. به بیان دیگر اینكه با بهره گیری بهینه از مواهب طبیعی، رشد اقتصادی و تأمین معیشت برای همه طبقات و در همه محیط‌ها امكان پذیر گردد.
پس از بیان اجمالی برنامه‌های حكومت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ به بررسی تفصیلی آنها بر اساس روایات معصومین علیهم السلام می‌پردازیم و مهمترین برنامه‌های حضرت را در هر بخش مورد بحث قرار می‌دهیم:
 
الف. برنامه فرهنگی

در حكومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تمامی فعالیت‌های فرهنگی، در راستای رشد و تعالی علمی و عملی مردم خواهد بود و با جهل و نادانی در همه زمینه‌ها مقابله خواهد شد.
مهمترین محورهای جهاد فرهنگی در حكومت حقّ عبارتند از:
 
1. احیاء كتاب و سنّت
پس از آنكه در همه اعصار، قرآن غریب و تنها مانده و در حاشیه زندگی به فراموشی سپرده شده بود؛ در زمان حكومت آخرین حجّت الهی تعالیم حیات بخش قرآن به تمامی عرصه زندگی بشر وارد می‌شود. و سنّت كه همان گفتار و رفتار پیشوایان دینی است در همه جا به عنوان بهترین الگوی حیات انسانی مطرح می‌گردد و عملكرد همگان با معیار خدشه ناپذیر قرآن و عترت ارزیابی می‌شود.
امام علی علیه السلام در بیانی رسا حكومت قرآنی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را چنین توصیف كرده است:
در روزگاری كه هوای نفس حكومت می‌كند (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور می‌كند و) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می‌سازد و در عصری كه نظر شخصی بر قرآن مقدم شده است، افكار را متوجه قرآن می‌گرداند و آن را حاكم بر جامعه می‌سازد.[1]
و نیز در بیانی دیگر، آن حضرت دوران ظهور قرآن و حضور آن را در زندگی بشر چنین بشارت داده است:
... گویی هم اكنون شیعیان خود را می‌بینم كه در مسجد كوفه، خیمه‌ها زده‌اند و قرآن را بدان گونه كه نازل شده به مردم می‌آموزند... .[2]
و یاد دادن و یاد گرفتن قرآن نقطه شروعی برای ترویج فرهنگ قرآنی و حاكمیت قرآن و احكام آن در همه حوزه‌های فردی و اجتماعی است.


2. گسترش معرفت و اخلاق
قرآن كریم و تعالیم اهل‌بیت علیهم السلام بر رشد اخلاقی و معنوی بشر بیشترین تأكید را انجام داده است زیرا كه مهمترین عامل رشد و تعالی انسان به سوی هدف بلند خلقت همانا اخلاق نیكو می‌باشد. پیامبر صلی الله علیه و آله هدف از پیامبری خود را تكمیل مكارم اخلاق می‌شمرد[3] و قرآن نیز آن بزرگوار را بهترین الگوی رفتاری برای همه مردم معرفی می‌كند.[4] ولی با كمال تأسف به واسطه دوری بشر از راهنمایی‌های قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام، انحطاط اخلاقی در همه زمینه‌ها در جوامع بشری و به ویژه جامعه مسلمین آشكار گردیده است و همین انحراف از ارزشهای اخلاقی از عوامل مهم ویران كردن حیات فردی و اجتماعی انسانها شده است.
حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه حكومت خدا و ارزشهای الهی بر جهان است، ترویج ارزشهای اخلاقی را در رأس برنامه‌های خود قرار خواهد داد.
امام باقر علیه السلام فرمود:
اِذا قامَ قائمُنا وَضَعَ یدَهُ عَلی رُؤُوسِ الْعِبادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقُولُهُمْ وَ اَكْمَلَ بِهِ اَخْلاقُهُمْ [5]؛
زمانی كه قائم ما قیام كند دست خود بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل‌های ایشان را جمع خواهد كرد و اخلاق آنها را به كمال خواهد رساند.
از این تعبیر كنایه آمیز و زیبا استفاده می‌شود كه در پرتو حكومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه حكومت اخلاق و معنویت است، بستر مناسب برای كمال عقلی و اخلاقی بشر فراهم خواهد آمد زیرا همانگونه كه اخلاق منحط و پست از نقصان عقل و خِرد آدمی است، كمال عقل موجب بروز و ظهور اخلاق نیكو در انسان خواهد بود.
از سوی دیگر محیط آكنده از هدایت‌های قرآن و سنت‌های الهی آدمی را به سوی خوبی‌ها سوق می‌دهد. بنابراین از درون و برون همه كشش‌ها به سوی فضیلت‌ها و زیبایی هاست و اینگونه است كه ارزشهای الهی و انسانی همه جائی و عالم گیر می‌شود.

3. نهضت علمی
یكی از برنامه‌های فرهنگی حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه خود منبع علوم و سرآمد همه عالمان زمان خویش است[6]، نهضت علمی و رشد دانش بشری به طور چشمگیر و بی سابقه است.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پس از بشارت دادن نسبت به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دربارة این بخش از اقدام او فرموده است:
...نهمین امام (از فرزندان امام حسین علیه السلام) قائم ایشان است كه خداوند به دست او همه زمین را از روشنایی پر می‌كند پس از آنكه گرفتار تاریكی گشته است و تمام زمین را از عدالت و دادگری می‌آكند پس از آنكه از ظلم و جور پر شده باشد و سراسر عالم را از علم و دانائی بهره مند می‌سازد پس از آنكه به جهل و نادانی گرفتار آمده باشد... .[7]
و این جنبش علمی و فكری برای همه اقشار و طبقات جامعه است و در این شكوفایی فرقی بین مرد و زن نیست. بلكه زنان نیز به رتبه‌های بلند علمی و دین شناسی می‌رسند.
امام باقر علیه السلام فرمود:
در زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به شما حكمت (و دانش) داده می‌شود تا آن جا كه زن در درون خانه اش مطابق كتاب خدا و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله قضاوت می‌كند.[8]
و این حكایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم السلام دارد زیرا كه امر قضاوت امری دشوار و سنگین است.

4. مبارزه با بدعت ها
بدعت در مقابل سنّت و به معنی نوآوری در دین و داخل كردن اندیشه‌ها و آراء شخصی در دین و دینداری است.
امام علی علیه السلام در معرفی بدعت گذاران فرمود:
بدعت گذاران كسانی هستند كه با فرمان خدا و كتاب او و پیامبرش مخالفت می‌ورزند و براساس رأی و هواهای نفسانی خود عمل می‌كنند هر چند شمار آنها بسیار باشد.[9]
بنابراین بدعت به معنی مخالفت با خدا و كتاب و پیامبر او و حاكم كردن هواهای نفسانی و عمل كردن براساس تمایلات شخصی است و این جز آنست كه با الهام از كتاب و سنّت و بر اساس معیارهای الهی تحقیق و تحلیلی نو ارائه شود. بدعت امری است كه سنّت و شیوه خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله را نابود می‌كند و هیچ آفتی برای دین، چنین شكننده و نابود كننده نیست.
امام علی علیه السلام فرمود:
ماهَدَمَ الدّینَ مِثْلُ البِدَعِ[10]؛
هیچ چیز مانند بدعت‌ها دین را ویران و تباه نكرده است.
و به همین دلیل است كه سنت‌مداران وظیفه دارند در مقابل بدعت گذاران قیام كنند و پرده از تزویر و نیرنگ آنها بردارند و راه نادرست آنها را برای مردمان آشكار كنند و بدینگونه از گمراهی مردم جلوگیری كنند.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:
هرگاه بدعت‌ها در میان امتم آشكار شوند بر عالم است كه علم و دانش خود را آشكار سازد، هر كس چنین نكند نفرین خدا بر او باد![11]
با تأسف باید گفت كه پس از پیامبر و راه روشن او، چه بدعت‌ها كه در دین نگذاشتند و چه انحرافها و كجی‌ها كه در مسیر دینداری پدید نیاوردند و چه گمراهی‌ها كه در برابر مردم نگشودند! و بدین سان چهره دین را واژگونه ساختند و رخسار تابناك آئین را به حجابهای هواها و سلیقه‌های شخصی پوشاندند و هر چند امامان معصوم علیهم السلام و به دنبال ایشان عالمان دین كوشیدند ولی همچنان راه بدعت گذاری و سنّت سوزی باز ماند و در دوران غیبت بیشتر شد.
و اكنون عالم در انتظار است كه صاحب مكتب و موعود قرآن بیاید و در سایه سار حكومت او سنت‌ها زنده گردیده و بدعت‌ها برچیده شود. و بی شك در رأس برنامه‌های اصلاحی او مبارزه با بدعت‌ها و گمراهی هاست تا زمینه‌های هدایت و رشد و تعالی بشر فراهم گردد.
امام باقر علیه السلام در ضمن سخنی بلند در توصیف زمان ظهور آن حضرت فرمود:
... وَلایتْرُكُ بِدْعَةً اِلاّ اَزالَها وَ لاسُنَّةً اِلاّ اَقامَها...[12]؛
هیچ بدعتی را وانگذارد مگر اینكه آن را از ریشه بركند و از هیچ سنّتی نمی‌گذرد مگر اینكه آن را بر پا خواهد فرمود.

ب. برنامه اقتصادی

از شاخصه‌های یك جامعه سالم، اقتصاد سالم است. اگر از منابع ثروت در جامعه به درستی استفاده شود و امكانات تولید و توزیع در اختیار عده‌ای خاص نباشد بلكه حكومت به همه قشرها توجه كرده و برای همه امكانِ بهره گیری از سرمایه‌ها را فراهم كند، جامعه‌ای ساخته می‌شود كه امكان رشد معنوی نیز در آن بیشتر است. در قرآن كریم و روایات معصومین علیهم السلام نیز به جنبه اقتصادی و بهینه سازی وضع معیشتی مردم توجه شده است. بنابراین در حكومت قرآنی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای اقتصاد جهان برنامه جامعی تدوین شده است كه بر اساس آن اولا امر تولید سامان می‌یابد و از منابع طبیعی و مواهب خدایی بهترین بهره برداری می‌شود و ثانیاً ثروت به دست آمده به شكل عادلانه بین همه طبقات توزیع می‌گردد.
بجاست در این‌باره به روایات نیم نگاهی بیندازیم:

1. بهره وری از منابع طبیعی
یكی از مشكلات بخش اقتصاد، استفاده نكردن صحیح و بجا از مواهب الهی است. نه از تمام ظرفیت خاك استفاده می‌شود و نه از آب به درستی در راه احیاء زمین بهره برداری می‌گردد. در زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و به بركت حكومت حقّ او آسمان، سخاوتمندانه می‌بارد و زمین بی دریغ بار می‌دهد.
امام علی علیه السلام فرمود:
... وَلَوْ قَدْ قامَ قائمُنا لاََنْزَلَتِ السَّماءُ قَطْرَها وَ لاََخْرَجَتِ اْلاَرْضُ نَباتَها...[13]
و چون قائم ما قیام كند، آسمان باران می‌ریزد و زمین گیاه بیرون می‌آورد... .
در زمان حاكمیت آخرین حجّت حقّ همه زمین و امكانات آن در اختیار امام خوبان قرار می‌گیرد تا سرمایه‌ای كلان برای پی ریزی اقتصادی سالم فراهم شود.
امام باقر علیه السلام فرمود:
...تُطْوی لَهُ الاَْرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ الْكُنُوزُ...[14]؛
زمین برای او پیچیده می‌شود (در لحظه‌ای از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رود) و تمام گنجهای آن برای او آشكار می‌گردد.

2. توزیع عادلانه ثروت
از مهمترین عوامل اقتصاد بیمار در جوامع بشری، انباشته شدن ثروت در نزد گروهی خاصّ است. همیشه اینگونه بوده است كه افراد یا جمعیت هایی كه برای خود ـ به هر دلیل ـ امتیازی قائل بوده‌اند بر انبارهای ثروت عمومی چنگ انداخته و آن را در جهت منافع شخصی و گروهی به كار برده‌اند. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با اینان مقابله خواهد كرد و ثروت همگانی را در اختیار همگان خواهد گذاشت و عدالت علوی را به همه نشان خواهد داد.
امام باقر علیه السلام فرمود:
اِذا قامَ قائمُ اَهْلِ الْبَیتِ قَسَّمَ بِالسَّویة وَعَدَلَ فِی الرَّعِیةِ...[15]
وقتی قائم خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله قیام كند (اموال را) به مساوی تقسیم می‌كند و در میان خلق به عدالت رفتار می‌كند.
در زمان آن حضرت اصل مساوات و برابری به اجرا در می‌آید و همگان از حقوق انسانی و الهی خود بهره مند می‌شوند.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:
شما را به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بشارت می‌دهم كه در امّت من برانگیخته خواهد شد... او اموال را به درستی تقسیم می‌كند. كسی پرسید: مراد چیست؟ فرمود: یعنی بین مردم مساوات را اجرا خواهد كرد.[16]
و ره آورد این مساوات در سطح جامعه آن است كه فقر و تهیدستی ریشه كن گردیده و فاصله‌های طبقاتی برچیده می‌شود.
امام باقر علیه السلام فرمود: ... امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میان مردم به مساوات رفتار می‌كند به گونه‌ای كه كسی پیدا نشود كه نیازمند زكات باشد.[17]

3. عمران و آبادانی
در حكومت‌های بشری، بخش هایی از محیط زندگی آباد می‌شود كه به نحوی در ارتباط با حاكمان و اطرافیان و همفكران ایشان و یا طبقه اشراف و بزرگان و صاحب نفوذها باشد و بقیه طبقات فراموش می‌شوند ولی در حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه امر تولید و توزیع ساماندهی می‌گردد همه جا به نعمت و آبادانی می‌رسد.
امام باقر علیه السلام در توصیف روزگار امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود:
... فَلا یبْقی فِی الاَْرْضِ خَرابٌ اِلاّعُمِّرَ....[18]
در تمام زمین هیچ ویرانه‌ای نمی‌ماند جز اینكه آباد می‌گردد.

ج. برنامه اجتماعی
یكی از ابعاد اصلاح ساختار جامعه بشری، پرداختن به برنامه‌های اجتماعی است. در حكومت دادگستر بزرگ عالم، برای سامان بخشی اجتماع، برنامه هایی بر اساس تعالیم قرآن و سنّت اهل‌بیت علیهم السلام در نظر گرفته شده است كه به سبب اجرای آنها محیط زندگی، زمینه‌ای آماده برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. در جهانی كه تحت حاكمیت الهی است خوبی‌ها ترویج می‌شود و از بدی‌ها نهی می‌گردد و با بدكاران برخورد قانونی می‌شود و نیز حقوق اجتماعی افراد به مساوات پرداخت می‌شود و عدالت اجتماعی به معنی واقعی آن پیاده می‌گردد.
بجاست به روایات مراجعه كنیم و جلوه‌ای از آن دنیای زیبا را مشاهده كنیم:
1. احیاء و گسترش امر به معروف و نهی از منكر
در حكومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منكر به صورت گسترده به اجرا گذاشته خواهد شد. همان واجبی كه قرآن كریم بر آن تأكید ورزیده و آن را از ویژگی‌های امت اسلامی به عنوان برگزیده امت‌ها شمرده است.[19]
همان امری كه به سبب آن همه واجبات الهی اقامه می‌گردد[20] و واگذاشتن آن عامل اساسی در هلاكت و نابودی خوبی‌ها و رشد و زیادی بدی‌ها در اجتماعات بوده است.
و از بهترین و والاترین مراتب امر به معروف و نهی از منكر آن است كه رئیس حكومت و كارگزاران آن امر كننده به خوبی‌ها و بازدارنده از زشتی‌ها باشند.
امام باقر علیه السلام فرمود:
اَلْمَهدی وَ اصْحابُهُ... یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ[21]؛
مهدی و یاران او... امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند.
2. مبارزه با فساد و رذائل اخلاقی
نهی از منكر كه یكی از شاخصه‌های حكومت الهی است تنها به زبان نخواهد بود بلكه در عمل با منكرات و زشتی‌ها مقابله خواهد شد تا جایی برای فساد و رذائل اخلاقی در جامعه نماند و محیط زندگی از زشتی‌ها پاك گردد.
در دعای ندبه كه آهنگ فراق و نوای جدایی از یار غایب است می‌خوانیم:
اَینَ طامِسُ آثارَ الزَّیغِ وَالاَْهْواءِ، أَینَ قاطِعُ حَبائلَ الْكِذْبِ وَالاِْفْتِراءِ[22]؛
كجاست آنكه آثار گمراهی و هوی و هوس را نابود خواهد ساخت؟ كجاست آنكه ریسمانهای دروغ و افتراء را ریشه كن كند؟
3. اجرای حدود الهی
برخورد با مفسدان و تبهكاران جامعه، شیوه‌های گوناگون دارد. در حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از سویی با شیوه‌های فرهنگی و تعلیم معارف و تحكیم عقائد و ایمان، فاسقان و بزهكاران را به راه صلاح و راستی برمی گردانند و از سوی دیگر با تأمین نیازهای مشروع و معقول زندگی و اجرای عدالت اجتماعی، راه را بر فساد و تباهی می‌بندند ولی آنها كه با وجود همه اینها راه تجاوز به حقوق دیگران و زیرپاگذاشتن احكام الهی را می‌پیمایند و چارچوب قانون را نمی‌پذیرند، با اینها به گونه‌ای شدید برخورد می‌شود كه سدّ راه تبهكاری آنها گردد و نیز از ادامه روند فساد در جامعه توسط دیگران جلوگیری شود و آن اجرای حدود الهی درباره مفسدان است كه حدّ و مرز آن در قوانین كیفری اسلام بیان گردیده است.
در روایت بلندی از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله كه حضرت جواد علیه السلام نقل كرده است، در ضمن بیان خصوصیات امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده است:
او حدود الهی را اقامه (و اجرا) خواهد كرد.[23]
4. عدالت قضایی
در رأس برنامه‌های حكومتی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در سطح جامعه، اجرای عدالت در همه بخش هاست و اوست كه همه عالم را، پر از عدالت و دادگری می‌كند همانگونه كه از ظلم و ستم آكنده باشد. و یكی از مهمترین حوزه‌های اجرای عدالت، بخش قضاوت است و این همان بخشی است كه بیشترین ظلم‌ها و حق كشی‌ها در آن شده است. اموال، به ناحق مصادره گشته و خونها، به ناحق ریخته شده و آبروی بی گناهان به خطر افتاده است! در محاكم قضایی دنیا، بیشترین ظلم بر مستضعفان عالم شده است و احكام صادره از آنها تحت تأثیر نفوذ قدرتمندان و حاكمان ستمگر، مال و جان افراد و گروههای بسیاری را به ناحق نابود كرده است. قاضیان دنیا طلب نیز برای جلب منافع مادّی برای خود و وابستگانشان حكم‌های ظالمانه بسیاری را نوشته و اجرا كرده‌اند و خلاصه اینكه چه بسیار بی گناهی كه به چوبه دار آویخته شده است و چه بسا تبهكار و مجرمی كه قانون خدا درباره او اجرا نگردیده است.
حاكمیت عدل گستر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پایان همه ظلم‌ها و نهایت همه حق كشی هاست. او كه مظهر عدالت پروردگار است، محكمه هایی دادگستر ایجاد می‌كند و قاضیانی صالح و مُجریانی دقیق و خدا ترس می‌گمارد تا به هیچ كس در هیچ جای عالم كمترین ستمی نرود.
حضرت رضا علیه السلام در ضمن روایتی بلند در توصیف امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و دوران طلائی ظهورش فرمود:
فَاِذا خَرَجَ اَشْرَقَتِ الاَْرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وَضَعَ میزانَ الْعَدْلِ بَینَ النّاسِ فَلا یظْلِمُ اَحَدٌ اَحَداً[24]؛
وقتی او قیام كند زمین به نور پروردگار روشن گردد و آن حضرت ترازوی عدالت در میان خلق نهد پس (چنان عدالت را جاری كند كه) هیچ كس بر دیگری ظلم و ستم روا ندارد.
از این روایت دانسته می‌شود كه عدالت قضایی حضرت چنان گسترده و دقیق است كه راه را بر ظالمان و سودجویان می‌بندد و از تكرار ظلم و ستم و عادی شدن تجاوز به حق دیگران، جلوگیری می‌كند.


[1]. نهج البلاغه، خطبه 138.
[2]. الغیبة نعمانى، باب 21، ح 3، ص 333.
[3]. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مى فرماید: انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق؛ همانا من براى تكمیل مكارم اخلاق برانگیخته شدم. (میزان الحكمة، مترجم، ج 4، ص 1530).
[4]. اشاره به آیه لقد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنة؛ و براى شما در رسول خدا الگوى نیكویى است. (سوره احزاب، آیه 21)
[5]. بحارالانوار، 52، ص 336.
[6]. امام على علیه السلام در توصیف مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف: دانش او از همه شما بیشتر است؛ الغیبة نعمانى، باب 13، ح 1.
[7]. بحارالانوار، ج 36، ص 253؛ كمال الدین، ج 1، باب 24، ح 5، ص 487.
[8]. الغیبة نعمانى، 239؛ بحارالانوار، ج 52، ص 352.
[9]. میزان الحكمة، ح 1632.
[10]. بحارالانوار، ج 78، ص 91.
[11]. میزان الحكمة، ح 1649.
[12]. بحارالانوار، ج 58، ح 11، ص 11.
[13]. بحارالانوار، ج 10، ص 104 ـ خصال / 626.
[14]. كمال الدین، ج 1، باب 32، ح 16، ص 603.
[15]. الغیبة نعمانى، باب 13، ح 26، ص 242.
[16]. بحارالانوار، ج 51، ص 81.
[17]. همان، ص 390.
[18]. كمال الدین، ج 1، باب 32، ح 16، ص 603.
[19]. سوره آل عمران، آیه 110.
[20]. در سخنى از امام باقر درباره این واجب آمده: ان الامر بالمعروف والنّهى عن المنكر... فریضة عظیمة بها تقام الفرائض یعنى امر به معروف و نهى از منكر... واجبى است كه به سبب آن همه واجبات اقامه مى گردد. میزان الحكمة، مترجم ج8، ص 3704.
[21]. بحارالانوار، ج 51، ص 47.
[22]. مفاتیح الجنان، دعاى ندبه.
[23]. بحارالانوار، 52، باب 27، ح 4.
[24]. همان، ج 52، ص 321.
 
منبع سایت : www.parsbook.org
منبع سایت : http://haami.parsiblog.com
 



طبقه بندی: مهدویت، 
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic