۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - جهان در آستانه ظهور

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 22 مهر 1390
در بخش‌های گذشته درباره غیبت امام دوازدهم و فلسفه آن سخن گفتیم. آن آخرین حجّت پروردگار غایب شد تا پس از فراهم شدن زمینه‌ها ظاهر شود و جهان را از پرتو هدایت‌های مستقیم خود بهره مند سازد. بشریت می‌توانست در دوران غیبت، به گونه‌ای عمل كند كه هر چه زودتر شرایط حضور امام را آماده سازد ولی به خاطر پیروی از شیطان و هوای نفس و دور ماندن از تربیت صحیح قرآنی و نپذیرفتن ولایت و راهبری معصوم علیه السلام به بیراهه رفت و هر روز بنای ستمی را در دنیا قرار داد و ظلم و تباهی را گسترده كرد. با انتخاب این مسیر، به سرانجام بسیار بدی رسید. جهانی پر از ظلم و جور، فساد و تباهی، روزگاری تهی از امنیّت اخلاقی و روانی، حیاتی به دور از معنویت و پاكی و اجتماعی پر از تجاوزها و پایمال كردن حقوق زیردستان، محصول عملكرد انسان‌های دوران غیبت شد. واقعیتی كه در كلام معصومین از قرن‌ها قبل، پیش بینی شده و تصویر سیاه آن، ترسیم گشته بود.
امام صادق علیه السلام به یكی از یاران خود فرمود:
هنگامی كه ببینی ظلم و ستم فراگیر شده، قرآن فراموش گشته و از روی هوا و هوس تفسیر گردیده، اهل باطل بر اهل حق پیشی گرفته، افراد با ایمان سكوت اختیار كرده، پیوند خویشاوندی بریده شده، چاپلوسی فراوان گشته، راههای خیر بدون رهرو و راههای شر مورد توجه قرار گرفته، حلال، حرام شده و حرام مجاز شمرده شده. سرمایه‌های عظیم در راه خشم خدا (و فساد و ابتذال) صرف گردیده، رشوه خواری در میان كاركنان دولت رایج شده، سرگرمی‌های ناسالم چنان رواج پیدا كرده كه هیچ كس جرأت جلوگیری آن را ندارد، شنیدن حقایق قرآن بر مردم گران آید اما شنیدن باطل سهل و آسان باشد، برای غیر خدا به حج خانه خدا بشتابند، مردم سنگدل شوند (و عواطف بمیرد)، اگر كسی اقدام به امر به معروف و نهی از منكر كند به او توصیه می‌كنند كه این كار وظیفه تو نیست، هر سال فساد و بدعتی نو پیدا شود. (هرگاه دیدی اوضاع مردم اینگونه شده) مراقب خویش باش و از خدا نجات و رهایی از این وضع ناهنجار را بخواه (كه فرج نزدیك است).[1]
البته این تصویر سیاه از دوران پیش از ظهور، چهره غالب آن دوره است چرا كه در همین روزگار هستند دین باوران حقیقی كه بر عهد خود با خداوند استوار می‌مانند و مرزهای اعتقاد خود را پاس می‌دارند و در فساد محیط حل نمی‌شوند و سرنوشت خود را به فرجام زشت دیگران پیوند نمی‌زنند. و اینها از بهترین بندگان خدا و شیعیان امامان نور هستند كه در روایات فراوان مورد تمجید و ستایش قرار گرفته‌اند. اینان هم خود پاك زیستند و هم دیگران را به پاكی دعوت می‌كنند چون نیك می‌دانند كه می‌توان از راه ترویج خوبی‌ها و ساختن محیطی معطّر به عطر ایمان، ظهور امام خوبی‌ها را پیش انداخت و مقدمات قیام و حكومت او را فراهم كرد زیرا كه زمانی قیام علیه بدی‌ها ممكن است كه مصلح موعود یاورانی داشته باشد. و این تفكر نقطه مقابل ایدة باطلی است كه معتقدند جهت تعجیل ظهور باید فساد را رواج داد! به راستی آیا پذیرفته است كه اهل ایمان در برابر زشتی‌ها و بدی‌ها سكوت كنند تا فساد فراگیر شود و از این راه زمینه ظهور فراهم گردد؟ آیا ترویج خوبی‌ها و فضیلت‌ها نمی‌تواند ظهور امام خوبان را نزدیك كند؟
فریضه امر به معروف و نهی از منكر از تكالیف قطعی هر مسلمان است كه در هیچ زمان و مكانی قابل چشم پوشی نیست پس چگونه است كه به خاطر تعجیل ظهور بتوان مروّج ظلم و تباهی شد؟!
چنانكه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:
در پایان این امت (مسلمان) قومی خواهند بود كه مانند مسلمانان صدر اسلام اجر خواهند داشت آنها امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند و با اهل فتنه (و فساد) می‌جنگند.[2]
گذشته از این آنچه در روایات فراوان به آن تصریح شده است، پر شدن جهان از ظلم و ستم است و این به معنی ظالم شدن همه انسان‌ها نیست بلكه همچنان راه خدا، رهروان خود را خواهد داشت و عطر فضیلت‌ها در محیط‌های گوناگون به مشام خواهد رسید.
بنابراین، جهانِ پیش از ظهور اگرچه دوران تلخی است ولی به دوره شیرین ظهور پایان می‌گیرد و اگر چه روزگار فساد و ستمگری است امّا پاك بودن و دیگران را به خوبی‌ها دعوت كردن از وظایف حتمی منتظران است و در تعجیل فرج آل محمد صلی الله علیه و آله تأثیر مستقیم دارد.
این بخش را با سخنی از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به پایان می‌بریم كه فرمودند:
ما را از شیعیان باز نمی‌دارد مگر آنچه از كردارهای آنان كه به ما می‌رسد و ما را ناخوشایند است و از آنان روا نمی‌دانیم.[3]



زمینه‌های ظهور و علائم آن


ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شرایط و نشانه هایی دارد كه از آنها به عنوان زمینه‌های ظهور و علائم آن یاد می‌شود تفاوت این دو آن است كه زمینه‌ها در تحقق ظهور تأثیر واقعی دارند به گونه‌ای كه با فراهم شدن آنها ظهور امام اتفاق می‌افتد و بدون آنها ظهور نخواهد بود. ولی علائم در وقوع ظهور نقشی ندارند بلكه تنها نشانه هایی هستند كه به وسیله آنها می‌توان به اصل ظهور و یا نزدیك شدن آن پی برد.
با توجه به تفاوت یاد شده به خوبی می‌توان دریافت كه زمینه‌ها و شرایط نسبت به علائم و نشانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند بنابراین لازم است كه بیش از آنكه به دنبال علائم باشیم به زمینه‌ها توجه كنیم و در حد توان خود در تحقق آنها بكوشیم. به همین جهت ما ابتدا زمینه‌ها و شرایط ظهور را توضیح می‌دهیم و در پایان به اختصار برخی از علائم ظهور را بر می‌شمریم.


زمینه‌های ظهور


هر پدیده‌ای در جهان با فراهم آمدن شرائط و زمینه‌های آن به وجود می‌آید و بدون تحقق زمینه‌ها امكان وجود برای هیچ موجودی نخواهد بود. هر زمینی قابلیت پرورش دانه را ندارد و هر آب و هوایی مناسب با رشد هر گیاه و نباتی نیست. وقتی كشاورز می‌تواند انتظار برداشت خوب از زمین داشته باشد كه شرایط لازم برای به دست آمدن محصول را تهیه كرده باشد.
بر این اساس هر انقلاب و رویداد اجتماعی نیز به زمینه‌ها و شرایط آن بستگی دارد؛ همانگونه كه انقلاب اسلامی ایران نیز با فراهم آمدن مقدمات آن به پیروزی رسید. قیام و انقلاب جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه بزرگترین حركت جهانی است نیز پیرو همین اصل است و بدون تحقق زمینه‌ها و شرایط آن به وقوع نخواهد پیوست.
مقصود از این سخن آن است كه تصور نشود امر قیام و حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از روابط حاكم بر جهان آفرینش مستثنی است و حركت اصلاحی آن بزرگوار از راه معجزه و بدون اسباب و عوامل عادی به سرانجام می‌رسد. بلكه بر اساس تعالیم قرآن و پیشوایان معصوم علیهم السلام، سنّت الهی بر این قرار گرفته كه امور عالم از مجرای طبیعی و علل و اسباب عادی انجام گیرد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند امتناع دارد از اینكه امور را جز از راه اسباب (آن) فراهم آورد.[4]
و در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه شخصی به ایشان عرض كرد:
می گویند زمانی كه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام كند همه امور بر وفق مراد او خواهد بود.
حضرت فرمود: هرگز چنین نیست. قسم به آنكس كه جانم در دست اوست اگر بنا بود برای كسی كارها خود به خود درست شود همانا برای رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین می‌شد.[5]
البته سخن فوق بدین معنی نیست كه در قیام بزرگ مهدوی، امدادهای غیبی و آسمانی وجود نخواهد داشت بلكه مقصود آن است كه در كنار امدادهای الهی، زمینه‌ها و عوامل و شرایط عادی نیز باید فراهم شود.
با این مقدمه ابتدا باید زمینه‌های ظهور را بشناسیم و سپس در راه تحقّق آنها گام برداریم.
مهمترین زمینه‌های قیام و انقلاب جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چهار چیز است كه هر یك را جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:
 

الف. طرح و برنامه
روشن است كه هر قیام و حركت اصلاحی به دو برنامه نیاز دارد:
1. برنامه‌ای جامع برای مبارزه با ناهنجاری‌های موجود از طریق سازماندهی نیروها.
2. قانونی كامل و متناسب با همه نیازهای جامعه كه ضامن تمام حقوق فردی و اجتماعی در یك نظام عادلانه حكومتی باشد و حركت رو به رشد اجتماع را برای رسیدن به وضعیت آرمانی، ترسیم كند.
تعالیم قرآن كریم و سنّت معصومین علیهم السلام كه همان اسلام ناب است به عنوان بهترین قانون و برنامه در اختیار امام عصر علیه السلام است و آن حضرت بر اساس این منشور جاوید الهی عمل خواهد كرد[6] كتابی كه آیات آن توسط خداوند بزرگ كه آگاه به تمام زوایای حیات آدمی و نیازهای مادی و معنوی اوست نازل گشته است. بنابراین انقلاب جهانی او از نظر برنامه و قانون حكومتی، دارای پشتوانه‌ای بی نظیر است و با هیچ حركت و جنبش اصلاحی دیگری قابل مقایسه نیست. شاهد این ادّعا آن است كه جهان امروز پس از تجربه قوانین بشری به ضعف و سستی آنها اقرار و اعتراف كرده است و به تدریج آماده پذیرش قوانین آسمانی می‌گردد.
آلوین تافلر، مشاور سیاستمداران آمریكا برای حل این بحران و اصلاح جامعه جهانی، نظریه موج سوم [7] را ارائه كرده است؛ ولی در عین حال اعترافات شگفت آوری در این زمینه دارد:
فهرست مشكلاتی كه جامعه ما (غرب) با آن مواجه است، تمامی ندارد. با دیدن فروپاشی پیاپی نهادهای تمدن صنعتی در حال نزاع به درون غرقاب بی كفایتی و فساد؛ بوی انحطاط اخلاقی آن نیز مشام را می‌آزارد. در نتیجه موج ناخشنودی و فشار برای تغییرات، فضا را انباشته است. در پاسخ به این فشارها، هزاران طرح ارائه می‌شود كه همگی ادعا دارند اساسی و بنیادی یا حتی انقلابی اند؛ اما بارها و بارها، مقررات و قوانین، طرح‌ها و دستورالعمل‌های جدید ـ كه همگی به منظور حل مشكلات ما تهیه و تدوین شده‌اند ـ كمانه می‌كنند و بر وخامت مشكلات ما می‌افزایند و این احساس عجز و یأس را دامن می‌زنند كه هیچ فایده‌ای ندارد و مؤثّر نیست. این احساس برای هر نظام دموكراسی خطرناك است و نیاز شدید به وجود مرد سوار بر اسب سفید ضرب المثل‌ها را هر چه بیشتر دامن می‌زند.[8]


ب: رهبری
در همه قیام ها، نیاز به رهبر از ابتدایی ترین ضرورت‌های قیام شمرده می‌شود و هر چه قیام وسیع‌تر و دارای اهداف بلندتری باشد، نیاز به رهبری توانا و متناسب با آن اهداف بیشتر احساس می‌شود.
در مسیر مبارزه جهانی با ظلم و ستم و حاكمیت عدالت و مساوات در كره زمین وجود رهبری آگاه و توانا و دلسوز كه از مدیریتی صحیح و قاطع برخوردار باشد ركن اصلی و اساسی انقلاب است. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه عصاره انبیاء و اولیاء است به عنوان رهبر قیام بزرگ زنده و حاضر است او تنها رهبری است كه به دلیل ارتباط با عالم غیب، به همه هستی و روابط موجود در آن آگاهی كامل دارد و داناترین انسانهای زمان خویش است.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:
پآگاه باشید كه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وارث تمام علوم است و بر تمام دانش‌ها احاطه دارد.[9]
او یگانه رهبری است كه از همه قید و بندها آزاد بوده و تنها دل در گرو رضایت آفریدگار عالم دارد.
بنابراین قیام و حكومت جهانی از نظر رهبر و پیشوا نیز در بهترین شرایط قرار دارد.


ج. یاران
یكی دیگر از زمینه‌ها و شرایط لازم برای تحقق ظهور، وجود یاورانی شایسته و لایق برای پشتیبانی از قیام و انجام كارهای حكومت جهانی است بدیهی است وقتی انقلابی جهانی به وسیله رهبری آسمانی روی می‌دهد یاورانی متناسب با آن می‌خواهد و اینگونه نیست كه هر كس ادّعای یاوری كند بتواند در آن میدان، حضور یابد.
در این باره به جریان زیر توجه كنید:
یكی از شیعیان امام صادق علیه السلام به نام سهل بن حسن خراسانی به آن حضرت می‌گوید:
چه چیز شما را بازداشته است از اینكه حق مسلّم خود (حكومت) را به دست بگیرید در حالی كه صدهزار شیعه ی پا در ركاب و شمشیر زن در اختیار شماست؟ امام دستور می‌دهند تا تنور آتشی فراهم شود و چون شعله‌های آتش بالا می‌گیرد به سهل می‌فرمایند: ‌ای خراسانی برخیز و در تنور بنشین سهل كه گمان كرده است امام از او خشمگین شده، شروع به عذر خواهی می‌كند و می‌گوید: آقا مرا ببخشید و به آتش شكنجه ام نكنید!! امام می‌فرماید: از تو گذشتم.
در این حال هارون مكّی از شیعیان راستین حضرت وارد می‌شود و سلام می‌كند. امام صادق علیه السلام به او پاسخ می‌دهد و بدون هیچ مقدمه‌ای به او می‌فرماید: در درون تنور بنشین!
هارون مكّی بی درنگ و بدون هیچ پرسشی، این كار را انجام می‌دهد! امام صادق علیه السلام در همان حال با مرد خراسانی گفتگو می‌كند و درباره خراسان خبرهایی می‌دهد چنانكه گویی خود شاهد آن بوده است و پس از مدّتی به سهل می‌فرماید: برخیز‌ ای خراسانی و داخل تنور را نگاه كن! سهل برخاسته و داخل تنور را نگاه می‌كند و هارون را می‌بیند كه در میان شعله‌های آتش چهار زانو نشسته است!
آنگاه امام علیه السلام از او می‌پرسد: در خراسان، چند نفر مثل هارون می‌شناسی؟! خراسانی می‌گوید: به خدا قسم، یك نفر هم اینگونه سراغ ندارم حضرت می‌فرماید: آگاه باش! ما در زمانی كه پنج نفر یاور و پشتیبان پیدا نكنیم قیام نمی‌كنیم. ما بهتر می‌دانیم كه كدام زمان، زمان قیام است![10]
بنابراین جا دارد صفات و ویژگی‌های یاوران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را در آئینه روایات پیشوایان دینی مرور كنیم تا بدین وسیله جایگاه خود را شناخته و در پی رفع كمبودهای خود باشیم.
1. معرفت و اطاعت
یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از شناخت عمیق نسبت به خداوند و امام خود برخوردارند و با آگاهی كامل در میدانِ حق حضور یافته‌اند.
امام علی علیه السلام درباره آنها فرموده است:
مردانی كه خدا را چنان كه شایسته است شناخته‌اند.[11]
شناخت و اعتقاد آنان نسبت به امام نیز در ژرفای وجودشان ریشه دوانیده و سراسر وجودشان را فرا گرفته است این شناختی فراتر از دانستن نام و نشان و نسب امام است. معرفت به حق ولایت امام و جایگاه بلند او در مجموعه هستی است و این همان معرفتی است كه آنها را سرشار از محبّت او كرده و مطیع و گوش به فرمان او قرار داده است؛ زیرا كه می‌دانند سخن امام سخن خدا و اطاعت از او اطاعت از خداست.
پیامبر صلی الله علیه و آله در توصیف آنها فرموده است:
آنها در اطاعت از امام خویش می‌كوشند.[12]
2. عبادت و صلابت
یاوران مهدی در عبادت از پیشوای خود الگو گرفته‌اند و روزها و شب‌ها را با ذكر شیرین حق سپری می‌كنند امام صادق علیه السلام درباره آنها فرمود:
شب‌ها را با عبادت به صبح می‌رسانند و روزها را با روزه به پایان می‌برند[13] و در سخنی دیگر فرمود: بر فراز اسب ها، خدا را تسبیح می‌گویند.[14]
و همین ذكر خداست كه از آنان مردانی آهنین ساخته است كه هیچ چیز صلابت و استواری آنها را در هم نمی‌شكند امام صادق علیه السلام فرمود:
آنان مردانی هستند كه گویا دل هایشان پاره‌های آهن است.[15]
3. جان نثاری و شهادت طلبی
معرفت عمیق یاران، نسبت به امام مهدی، دل‌های آن‌ها را مملوّ از عشق به امام می‌كند بنابراین در میدان رزم او را چون نگینی در میان می‌گیرند و جان خود را سپر بلای او می‌كنند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
(یاران مهدی) در میدان رزم در اطراف او می‌چرخند و با جان خود از او محافظت می‌كنند.[16]
و نیز فرمود:
آنها آرزو می‌كنند كه در راه خدا به شهادت برسند.[17]
4. شجاعت و دلیری
یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مانند مولایشان افرادی شجاع و مردانی پولادین هستند امام علی علیه السلام در وصف آنها فرمود: همه آنها شیرانی هستند كه از بیشه‌ها بیرون شده‌اند و اگر اراده كنند كوهها را از جا می‌كنند.[18]
5. صبر و بردباری
بدیهی است كه مبارزه علیه ظلم جهانی و برقراری حكومت عدل جهانی با رنج و مشقت‌های فراوان همراه است و یاوران امام در راه تحقق آرمان‌های جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مشكلات و ناگواریها را به جان می‌خرند ولی از سر اخلاص و تواضع، عمل خود را ناچیز می‌شمارند.
امام علی علیه السلام فرمود:
آنها گروهی هستند كه به خاطر صبر و بردباری در راه خدا، بر خداوند منّت نمی‌گذارند. و از این كه جان خویش را تقدیم آستان حضرت حق می‌كنند، به خود نمی‌بالند و آن را بزرگ نمی‌شمارند.[19]
6. اتّحاد و همدلی
امام علی علیه السلام در توصیف همدلی و اتحاد یاران امام چنین فرمود:
ایشان یكدل و هماهنگ هستند.[20]
این یكدلی به سبب آن است كه خودخواهی‌ها و خواسته‌های شخصی در وجود آنان نیست آنها با اعتقادی صحیح در زیر یك پرچم و برای یك هدف، قیام می‌كنند و این خود یكی از عوامل پیروزی آنها بر جبهه مقابل می‌باشد.
7. زهد و پارسایی
امام علی علیه السلام در وصف یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود:
او از یارانش بیعت می‌گیرد كه طلا و نقره‌ای نیندوزند و گندم و جوی ذخیره نكنند.[21]
آنان اهداف بلندی دارند و برای آرمانی بزرگ برخاسته‌اند و مادّیات دنیا نباید آنها را از اهداف و آرمان‌ها باز دارد. بنابراین آنها كه با دیدن زرق و برق دنیا، چشمهایشان خیره می‌شود و دل هایشان می‌لرزد در میان یاوران ویژه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جایی ندارند.
آنچه گذشت بخشی از ویژگی‌های یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بود و به جهت برخورداری از این خصوصیات، در روایات از آنان به بزرگی یاد شده است و پیشوایان معصوم علیهم السلام زبان به ستایش و بزرگداشت آنان گشوده‌اند.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در وصف آنان فرموده است:
اوُلئِكَ هُمْ خِیار الاُْمّةِ؛
آنان بهترین امت (من) هستند.[22]
و در سخنی دیگر امام علی علیه السلام فرموده است:
فَبِاَبی وَاُمّی مِنْ عِدّة قَلیلَة اَسْمائُهُمْ فِی الاَْرضِ مَجْهُولَةٌ[23]؛
پدر و مادرم فدای گروه اندكی باد كه در زمین ناشناخته‌اند.?
البتّه یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر طبق لیاقت و شایستگی‌ها در رده‌های مختلف قرار می‌گیرند و در روایات آمده است كه آن حضرت علاوه بر 313 نفر یار ویژه كه كادر اصلی قیام را تشكیل می‌دهند، از لشكری 10 هزار نفری نیز برخوردار است و به علاوه خیل عظیم مؤمنان منتظر به یاری او خواهند شتافت.


د: آمادگی عمومی


در مقاطع مختلف تاریخ امامان معصوم علیه السلام، این حقیقت مشاهده می‌شود كه مردم آمادگی لازم برای استفاده بهتر از حضور امام را نداشتند. آنان در زمان‌های گوناگون فیض محضر معصوم را قدر ندانستند و از زمزم جاری هدایتهای او آنچنان كه بایسته بود بهره نبردند. خداوند متعال آخرین حجّت حق را پنهان كرد تا هر زمان كه آمادگی عمومی برای پذیرش او فراهم شد ظاهر شود و همگان را از سرچشمه معارف الهی سیراب سازد.
بنابراین وجود آمادگی از شرایط بسیار مهمّ برای ظهور مصلح موعود است و به وسیله آن حركت اصلاحی آن حضرت به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
در قرآن كریم آمده است گروهی از بنی اسرائیل كه از ظلم و ستم جالوت به ستوه آمده بودند از پیامبر زمان خود خواستند كه برای آنها فرماندهی را برگزیند تا تحت فرمان او به نبرد با جالوت بپردازند.
خواستن فرمانده برای جنگ، نوعی آمادگی را در آنها نشان می‌داد اگر چه تعداد فراوانی در بین راه سست شدند و عدّه كمی تا پایان مبارزه ماندند.[24]
پس امر ظهور زمانی است كه همه از عمق جان خواهان عدالت اجتماعی، امنیّت اخلاقی و روانی و رشد و شكوفایی معنوی باشند؛ وقتی مردم از بی عدالتی‌ها و تبعیض‌ها خسته شوند و ببینند كه آشكارا حقوق ضعیفان به وسیله صاحبان قدرت و ثروت پایمال می‌گردد و امكانات مادی در انحصار عده‌ای معدود است عطش عدالت خواهی به اوج می‌رسد.
زمانی كه فساد اخلاقی در انواع مختلف رواج پیدا كند و افراد در انجام كارهای ضد اخلاقی بر یكدیگر سبقت بگیرند بلكه به اعمال زشت خود افتخار كنند و یا چنان از اصول الهی و انسانی فاصله بگیرند كه بعضی از اعمال منافی عفّت را قانونی كرده و در نتیجه نظام خانواده را سست كنند و فرزندان بی سرپرست را به دامن اجتماع بریزند، اشتیاق به ظهور پیشوایی كه حاكمیت او، امنیّت و سلامتی اخلاقی و روانی را به بشریت هدیه خواهد كرد، فراوان می‌شود. و آنگاه كه مردم همه لذّت‌های مادی را تجربه كنند ولی از زندگی و حیات خود راضی نباشند و در پی جهانی برخوردار از معنویت باشند، تشنه آبشارِ لطف امام عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌شوند.
بدیهی است كه شوق درك حضور امام، زمانی به اوج می‌رسد كه بشریت با تجربه كردن دولت‌ها و نظام‌های مختلف بشری به این حقیقت برسد كه تنها نجات دهنده عالم از فساد و تباهی، خلیفه و جانشین خدا در زمین حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و یگانه برنامه‌ای كه حیات پاك و طیبه را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد قوانین الهی است. بنابراین با همه وجود نیاز به امام را درك می‌كنند و به دنبال این درك، برای فراهم شدن زمینه‌های ظهور او تلاش می‌كنند و موانع را از سر راه او می‌بردارند. و در این زمان است كه فرج و گشایش فرا می‌رسد.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در توصیف آخر‌الزمان و دوران پیش از ظهور فرمود:
(زمانی می‌رسد) كه انسان مؤمن هیچ پناهگاهی نمی‌یابد كه از شرّ ظلم و تباهی به آن پناه برد پس ( در آن زمان ) خداوند عزوجل مردی از خاندان مرا بر می‌انگیزد.[25]



[1]. كافى، ج 7، ص 28.
[2]. معجم احادیث الامام المهدى، ج 1، ص 49.
[3]. احتجاج، ج 2، ش 360، ص 602.
[4]. میزان الحكمة، ج 5، ح 8166.
[5]. الغیبة نعمانى، باب 15، ح 2.
[6]. امام باقر علیه السلام در توصیف امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: یَعمَلُ بِكتابِ الله، لایَرى مُنكراً الاّ اَنكَرَهُ؛ یعنی او بر اساس كتاب خدا (قرآن) عمل خواهد كرد و هیچ بدی را نمى بیند مگر اینكه آن را انكار مى كند. بحارالانوار، ج 51، ص 141.
[7]. ایشان معتقد است تا به حال دو انقلاب كشاورزى و صنعتى تحول عظیمى در جهان ایجاد كرده و موج سوم كه انقلاب الكترونیكى و فراصنعتى است در راه است.
[8]. به سوى تمدن جدید، تافلر، محمدرضا جعفرى.
[9]. النجم الثاقب، ص 193.
[10]. سفینة البحار، ج 8، ص 681.
[11]. منتخب الاثر، فصل 8، باب 1، ح 2، ص 611.
[12]. یوم الخلاص، ص 223.
[13]. یوم الخلاص، ص 224.
[14]. بحارالانوار، ج 52، ص 308.
[15]. همان.
[16]. همان.
[17]. همان.
[18]. یوم الخلاص، ص 224.
[19]. یوم الخلاص، ص 224.
[20]. همان، ص 223.
[21]. منتخب الاثر، فصل 6، باب 11، ح 4، ص 581.
[22]. یوم الخلاص، ص 224.
[23]. معجم احادیث الامام المهدى، ج 3، ص 101.
[24]. ر.ك: سوره بقره، آیات 246-251.
[25]. عقدالدرر، ص 73.
 
منبع سایت : www.parsbook.org
منبع سایت : http://haami.parsiblog.com



طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: عصر ظهور، زمینه های ظهور، قائم، حضرت مهدی، عرفان، تصویر، موعود، ولی عصر، مهدوی، ولایت، امام زمان، مهدی، رهبری، ظهور، ولی امر، مهدویت، امامت، انتظار، حدیث، روایت، ائمه،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic