۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - انتظار سبز

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 20 مهر 1390
وقتی ابرهای تیره، چهره خورشید را پوشانده و دشت و دَمَن از دست بوسی آفتاب محروم گردیده و سبزه و گل از دوری مِهر عالم تاب پژمرده است چاره چیست؟ زمانی كه عصاره آفرینش و خلاصه خوبی‌ها و آیینه زیبایی‌ها رخ در نقاب غیبت كشیده و جهانیان از فیض حضور او بی نصیب مانده‌اند چه می‌توان كرد؟
گل‌های باغ چشم به راهند تا سایه باغبان مهربان را بر سر خود ببینند و از دستان پر مهر او آب حیات بنوشند و دل‌های مشتاق، بی تاب چشم‌های اویند تا عنایت شور آفرین او را لمس كنند و اینجاست كه انتظار شكل می‌گیرد. آری، همه منتظرند تا او بیاید و سبزی و نشاط را به ارمغان آورد.
به راستی (انتظار) چه زیبا و شیرین است اگر زیبایی آن در نظر آید و شیرینی آن در كام دل، چشیده شود.
حقیقت انتظار و جایگاه آن

برای انتظار معانی گوناگونی گفته‌اند و لی با دقت و تأمّل در این كلمه می‌توان به حقیقت معنی آن پی برد. انتظار، چشم به راه بودن است و این چشم به راهی به تناسب بستر و زمینه آن ارزش پیدا می‌كند و آثار و پیامدهایی دارد. انتظار تنها یك حالت روحی و درونی نیست بلكه از درون به بیرون سرایت می‌كند و حركت و اقدام را می‌آفریند. به همین دلیل است كه در روایات، انتظار به عنوان یك عمل و بلكه بهترین اعمال، معرفی شده است. انتظار به منتظر شكل می‌دهد و به كارها و تلاش‌های او جهت خاصّی می‌بخشد.
بنابراین انتظار با نشستن و دست روی دست گذاشتن، نمی‌سازد. انتظار با چشم به در دوختن و حسرت خوردن، تمام نمی‌شود؛ بلكه در حقیقت انتظار، حركت و نشاط و شور آفرینی نهفته است.
آنكه در انتظار مهمان عزیزی است، سر از پا نمی‌شناسد و در تلاش است تا خود و محیط اطراف خود را برای آمدن مهمان، آماده كند و موانع حضور او را بر طرف سازد.
سخن درباره انتظار رویدادی بی نظیر است كه در زیبایی و كمال، نهایت ندارد. انتظار روزگاری است كه در سبزی و خرّمی در تمامی روزگاران گذشته مثالی نداشته است و جهان چنان دوران زیبایی را هرگز تجربه نكرده است. این همان انتظار حكومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است كه در روایات، از آن به (انتظار فرج) یاد شده است و آن را از بهترین اعمال و عبادات، بلكه پشتوانه قبولی همه اعمال، شمرده است.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:
بهترین اعمال امت من، انتظار فرج است.[1]
امام صادق علیه السلام به یاران خود فرمود:
آیا شما را از چیزی آگاه نكنم كه خداوند بدون آن هیچ عملی را از بندگان نمی‌پذیرد؟ گفتند: بفرمایید. فرمود: گواهی به یگانگی خدا و نبوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و اقرار به آنچه خدا امر فرموده و ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما ـ یعنی ما امامان بخصوص ـ و تسلیم شدن در برابر ایشان (=امامان) و پرهیزكاری و كوشش و خویشتن داری و انتظار قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف.[2]
بنابراین (انتظار فرج) انتظاری است كه ویژگیهای خاص و منحصر به فرد دارد كه لازم است به خوبی دانسته شود تا رمز و راز آن همه فضیلت و آثار كه برای آن خواهیم شمرد آشكار گردد.


ویژگی‌های انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
 

گفتیم كه انتظار امری فطری است و برای همگان در هر قوم و آیینی كه باشند وجود دارد اما انتظارهای معمولی كه در جریان زندگی افراد و حتّی جامعه‌ها وجود دارد هر اندازه بزرگ و با اهمیت باشد در مقایسه با انتظار موعود جهانی، كوچك و بی مقدار است زیرا كه انتظار ظهور او ویژگی‌های خاص خود را دارد:
انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انتظاری است كه از ابتدای عالم آغاز شده است یعنی از زمان‌های بسیار دور، انبیاء و اولیاء نوید ظهور او را داده‌اند و در زمان‌های نزدیك تر، همه امامان ما، آرزوی روزگار دولت او را داشته‌اند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
اگر او را درك می‌كردم، تمام عمر به او خدمت می‌كردم.[3]
انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، انتظار مصلح جهانی است. انتظار حكومت عدل جهانی است و انتظار تحقق همه خوبی‌ها است. در این انتظار، بشریت چشم به راه است تا آنچه را بر اساس فطرت پاك خدایی، در آرزوی آن بوده و هیچگاه به صورت كامل به آن دست نیافته است، ببیند و مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همان است كه عدالت و معنویت، برادری و برابری، عمران و آبادی زمین و امنیّت و صلح و عصر شكوفایی عقل و دانش بشری را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد و برچیدن بساط استعمار و بردگی انسان‌ها و نفی هر گونه ستم و ستمگری و رهایی اجتماع از انواع فسادهای اخلاقی، ره آورد حاكمیت اوست.
انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انتظاری است كه تنها با فراهم شدن زمینه‌های شكوفایی آن، خواهد شكفت و آن زمانی است كه همه انسان‌ها در طلب منجی و مصلح آخر الزمان باشند. او می‌آید تا با همكاری و همیاری یارانش علیه بدی‌ها قیام كند نه اینكه تنها با معجزه كار جهان را سامان دهد.
انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در منتظرانش شوق یاری و همراهی او را ایجاد می‌كند و به انسان هویت و حیات می‌بخشد و او را از پوچی و بی هدفی نجات می‌دهد.
آنچه گفته شد بخشی از ویژگی‌های آن انتظاری است كه به وسعت همه تاریخ است و ریشه در جان همه انسان‌ها دارد و هیچ انتظار دیگری به خاك پای این انتظار سترگ نمی‌ارزد. بنابراین جا دارد كه ابعاد و آثار فراوانِ انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بشناسیم و درباره وظایف منتظران ظهور او و پاداش بی نظیر آنها سخن بگوییم.

ابعاد انتظار

انسان از زوایای مختلف دارای ابعاد گوناگون است: از سویی از بُعد نظری و عملی برخوردار است و از سوی دیگر دارای بُعد فردی و اجتماعی است و از زاویه‌ای دیگر در كنار بُعد جسمی، بُعد روحی و روانی دارد. بدون تردید در همه ابعاد یاد شده نیاز به چارچوبِ مشخصی است تا در قالب آن راه صحیح زندگی باز شود و مسیرهای انحرافی به روی آدمی بسته گردد. و آن راهِ درست همان مسیر انتظار است.
انتظار موعود جهانی در همه ابعاد زندگی منتظر تأثیر می‌گذارد. در بعد فكری و نظری كه زیر بنای اعمال و رفتار انسان است، باورهای اساسی حیات آدمی را در حصار خود حفظ می‌كند. به بیان دیگر انتظار صحیح می‌طلبد كه منتظر، بنیان‌های اعتقادی و فكری خود را تقویت كند تا در دام مكتب‌های انحرافی گرفتار نشود و یا به خاطر طولانی شدن دوره غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به چاه یأس و ناامیدی سقوط نكند.
امام باقر علیه السلام فرمود:
روزگاری بر مردم خواهد آمد كه امام ایشان غایب خواهد شد پس خوشا به حال آنان كه در آن زمان، بر امرِ (ولایت) ما ثابت و استوار بمانند.[4]
یعنی در دوره غیبت كه دشمنان با انواع شبهه‌ها می‌كوشند تا اعتقادات درست شیعیان را از بین ببرند به بركت قرار گرفتن در سنگر انتظار مرزهای عقیدتی حفظ می‌شود.
در بُعد عملی، انتظار به همه اعمال و رفتار انسان جهت می‌دهد. منتظر باید در میدان عمل بكوشد تا زمینه‌های ظهور دولت حق فراهم گردد. بنابراین، منتظر در این بخش هم به ساختن خود و هم به سامان دادن جامعه همت می‌گمارد. در بُعد فردی هم به حیات روحی و روانی خود و كسب فضیلت‌های اخلاقی روی می‌آورد و هم به تقویتِ جنبه جسمی و بدنی می‌پردازد تا نیرویی كار آمد برای جبهه نور باشد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
... كسی كه دوست دارد از یاران قائم علیه السلام باشد پس منتظر باشد و در حال انتظار پرهیزگاری پیشه كند و به اخلاق نیكو آراسته گردد...[5]
ویژگی انتظار آن است كه آدمی را از محدوده خود فراتر می‌برد و او را با تك تك افراد جامعه مرتبط می‌سازد. یعنی انتظار نه تنها در زندگی فردی منتظر مؤثر است كه در حوزه رابطه فرد با جامعه نیز طرح و برنامه دارد و او را به تأثیر گذاری مثبت در جامعه وا می‌دارد و از آنجا كه شرط ظهور دولت حق آمادگی جمعی است، هر كسی به اندازه توان خود برای اصلاح جامعه می‌كوشد و در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی ساكت و بی تفاوت نمی‌ماند، چرا كه منتظر مصلح جهانی در اندیشه و عمل، مسیر صلاح و راستی را طی می‌كند.
كوتاه سخن اینكه انتظار جریان مباركی است كه در تمام مویرگهای حیات فرد و اجتماع منتظر جاری است و در همه عرصه‌های زندگی، رنگ الهی به انسان و حیات او می‌بخشد و چه رنگی از رنگ الهی بهتر و ماندگارتر؟!
قرآن كریم می‌فرماید:
(... صِبْغَةَ اللّه وَ مَنْ اَحْسَن مِنَ اللّه صِبْغَةً...)[6]؛
رنگ الهی (بگیرید) و چه چیز از رنگ الهی داشتن نیكوتر است؟!
با توجه به آنچه گذشت، وظایف منتظرانِ مصلح كلّ، چیزی جز همان رنگ خدایی داشتن نیست كه به بركت انتظار در جای جای زندگی فردی و جمعی آنها جلوه گر می‌شود. و با این نگاه، دیگر آن وظایف بر دوش ما ـ منتظران ـ سنگینی نخواهد داشت بلكه به عنوان جریان شیرینی كه به همه زوایای زندگی ما معنی و مفهومی زیبا بخشیده است، به حساب می‌آید. به راستی اگر فرمانروای ملك مهربانی و امیر كاروان مِهرورزی تو را به عنوان سربازی شایسته برای خیمه ایمان خواسته باشد و حضور تو را در سنگر حق، انتظار كشد، چگونه خواهی بود؟ آیا باید بر تو تكالیفی را تحمیل كنند كه چنین و چنان باش و این كار و آن كار را انجام ده یا تو خود راه انتظار را شناخته‌ای و برای همان مقصدی كه برگزیده‌ای گام خواهی زد؟!

وظایف منتظران

در روایات و بیانات پیشوایان دین وظایف فراوانی برای منتظران ظهور بیان گردیده است كه در اینجا مهمترین آنها را بیان می‌كنیم.

شناخت امام

پیمودن جاده انتظار بدون شناختن امامِ منتظَر ممكن نیست. استقامت و پایداری در وادی انتظار وابسته به درك صحیح از پیشوای موعود است. بنابراین علاوه بر شناخت امام به اسم و نسب، لازم است نسبت به جایگاه امام و رتبه و مقام او نیز آگاهی كافی بدست آورد.
ابونصر كه از خدمتگذاران امام حسن عسكری علیه السلام است، پیش از غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به حضور آن حضرت می‌رسد. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از او می‌پرسد: آیا مرا می‌شناسی؟ پاسخ می‌دهد: آری، شما سرور من و فرزند سرور من هستید! امام علیه السلام می فرماید: مقصود من چنین شناختی نبود!؟ ابونصر می‌گوید: (مقصود شما چیست) خودتان بفرمایید.
امام علیه السلام می‌فرماید:
من آخرین جانشین پیامبر خدا هستم و خداوند به (بركت) من بلا را از خاندان و شیعیانم دور می‌كند.[7]
اگر معرفت امام برای منتظرِ حاصل شود، او از هم اكنون خود را در جبهه امام می‌بیند و احساس می‌كند كه در خیمه امام و كنار او قرار گرفته است. بنابراین لحظه‌ای در تلاش برای تقویت جبهه امام خویش كوتاهی نمی‌كند.
امام باقر علیه السلام فرمود:
...مَنْ ماتَ وَ هُوَ عارِفٌ لاِِمامِهِ لَمْ یضُرُّهُ، تَقَدَّمَ هذَا الاَْمْرِ اَوْ تَأَخَّرَ وَ مَنْ ماتَ وَ هُوَ عارِفٌ لاِِمامِهِ كانَ كَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائمِ فِی فُسْطاطِهِ[8]؛
كسی كه بمیرد در حالی كه امام خود را شناخته باشد، جلو افتادن یا تأخیر امر (ظهور) به او زیان نمی‌رساند و كسی كه بمیرد و حال آنكه امام خود را شناخته است مانند كسی است كه در خیمه امام و همراه او بوده است.
گفتنی است كه این معرفت و شناخت چنان مهمّ است كه در كلام معصومین علیهم السلام آمده است كه برای بدست آوردن آن، لازم است از خداوند طلب یاری شود.
امام صادق علیه السلام فرمود:
... در زمان غیبت طولانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باطل گرایان (در اعتقاد و دین خود) به شك و تردید گرفتار می‌شوند. زراره، از یاران خاص امام گفت: اگر آن زمان را شاهد بودم چه عملی انجام دهم؟
امام صادق علیه السلام فرمود: ... این دعا را بخوان:
اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیكَ اللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِفْنی حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی.[9]
آنچه تا كنون مطرح شد معرفت نسبت به جایگاه امام در مجموعه نظام هستی است[10]. او حجّت پروردگار و جانشین به حق پیامبر و پیشوای همه مردم است كه اطاعتِ او بر همگان واجب است چرا كه اطاعت از او همان اطاعت از خداست.
یكی دیگر از ابعاد معرفت امام، شناختن سیره و صفات امام است[11]و این بُعد از شناخت، تأثیر عملی گسترده‌ای در رفتار و خُلق و خوی منتظر می‌گذارد و بدیهی است كه هر اندازه معرفت انسان به زوایای گوناگون زندگی امام و حجّت الهی بیشتر و عمیق‌تر باشد، آثار آن در بخش‌های گوناگون زندگی او بیشتر خواهد بود.

الگوپذیری

وقتی معرفت به امام و جلوه‌های زیبای رفتاری آن بزرگوار به دست آمد، سخن از پیروی و الگوگرفتن از آن مظهر كمالات به میان می‌آید.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:
خوشابه حال آنكه قائم خاندان مرا درك كند در حالی كه پیش از دوران قیام، به او و امامان قبل از او اقتدا كرده و از دشمنان ایشان، اعلام بیزاری كرده باشد. آنان دوستان و همراهانِ من و گرامی ترینِ امت من، در نزد من هستند.[12]
به راستی آن كس كه در تقوا، عبادت، ساده زیستی، سخاوت، صبر و همه فضائل اخلاقی دنباله رو امام و مراد خویش است چه رتبه بلندی نزد آن رهبر الهی خواهد داشت و آنگاه كه به حضور مقدسش بار یابد چه سربلند و سرافراز خواهد بود؟!
آیا جز این است كه منتظری كه در طلب زیباترین پدیده عالم است خود را به خوبی‌ها می‌آراید و از زشتی‌ها و رذائل اخلاقی دوری می‌كند و در مسیر انتظار همواره مراقب افكار و اعمال خویش است؟! و گرنه افتادن به دام بدیها رفته رفته فاصله او و معشوق خوبان را زیادتر خواهد كرد و این حقیقتی است كه در بیان هشدار دهنده آن امام موعود آمده است:
فَما یحْبِسُنا عَنْهُم اِلاّ ما یتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُم[13]؛
هیچ چیز ما را از شیعیان جدا نكرده است مگر آنچه از كارهای ایشان كه به ما می‌رسد. اعمالی كه خوشایند ما نیست و از شیعیان انتظار نداریم!
نهایت آرزوی منتظران آن است كه در برپایی دولت مهدوی و حكومت عدل جهانی سهمی داشته باشند و افتخار یاوری و همراهی آخرین حجّت حق را بدست آورند ولی مگر نیل به چنین سعادت بزرگی جز با خودسازی و آراستگی اخلاقی میسّر است؟!
امام صادق علیه السلام فرمود:
مَنْ سَرَّهُ اَنْ یكُونَ مِنْ اَصْحابِ القائمِ فَلْینْتَظِرْ وَلْیعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَهُوَ مُنْتَظِر؛[14]
هر كس دوست دارد از یاران حضرت قائم علیه السلام باشد باید منتظر باشد و در حال انتظار به پرهیزكاری و اخلاق نیكو رفتار نماید.
و روشن است كه در مسیر تحقق چنین خواسته‌ای هیچ الگو و نمونه‌ای برتر از آن امام بزرگوار كه آینه تمام زیبایی هاست یافت نمی‌شود.

یادِ امام

آنچه منتظران را در كسب معرفتِ امام و پیروی از آن بزرگوار یاری می‌دهد و پایداری در راه انتظار را به دنبال دارد؛ پیوستگی و ارتباط مداوم با آن طبیب جان‌ها است.
به راستی وقتی آن امام مهربان امّت، همیشه و همه جا به حال شیعیان خود نظر دارد و لحظه‌ای آنها را از یاد نمی‌برد آیا رواست كه دلدادگان روی او به دنیا و تعلّقات آن سرگرم شوند و از آن عزیز، غافل و بی خبر بمانند؟ یا راه و رسم دوستی و محبّت آن است كه در همه حال او را بر خود و دیگران مقدم بدارند. وقتی بر سجاده دعا می‌نشینند از او آغاز نمایند و برای سلامتی و فرج آن حضرت دعا كنند كه آن بزرگوار خود فرمود:
برای تعجیل فرج بسیار دعا كنید كه فرج شما در همان است.[15]
و همواره باید زمزمه كنند:
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلیكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فِی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی كُلِّ ساعَة وَلیاً وَ حافِظاً وَ قائداً و ناصراً و دلیلا وَ عَیناً حَتّی تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلا [16]؛
خدایا برای ولی خود، حجة بن الحسن كه درود تو بر او و خاندانش باد در این ساعت و در همه ساعات سرپرست و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما و دیده بان باش تا ( آن زمان كه ) او را در زمین خود با میل و رغبت جای دهی و برای مدتی طولانی او را در زمین بهره مند سازی.
منتظر حقیقی، در هنگام صدقه دادن، ابتدا سلامتی وجود شریف امام خود را در نظر می‌گیرد و به هر بهانه دستِ توسّل به دامن پر مهر او می‌زند و به اشتیاق ظهور مبارك او و دیدن جمال بی مثالش ناله سر می‌دهد.
عَزیزٌ عَلَی أَنْ اَرَی الخَلْقَ وَلاتُری[17]؛
سخت است بر من كه همه را ببینم و تو دیده نشوی!!
رهرو راه انتظار در مجالسی كه به نام آن محبوب دل‌ها تشكیل می‌شود حضور می‌یابد تا ریشه‌های محبت او را در دل خود محكم‌تر كند و به مكان هایی مانند مسجد سهله و مسجد جمكران و سرداب مقدّس كه منسوب به امام عصر علیه السلام است رفت و آمد می‌كند.
و از زیباترین جلوه‌های یاد امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در زندگی منتظران ظهورش آن است كه هر روز با او تجدید عهد كرده و پیمان وفاداری ببندند و استواری خود را بر آن عهد اعلام كنند.
در فرازی از دعای عهد چنین می‌خوانیم:
اَللّهُمَّ اِنّی اُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَةِ یومی هذا وَما عِشْتُ مِنْ اَیامی عَهْداً وَعَقْداً وَبَیعَةً لَهُ فی عُنُقی لااَحُولَ عَنها وَلااَزوُلَ اَبَداً اَللّهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ وَالذّابّینَ عَنْهُ وَالْمُسارِعینَ اِلَیهِ فی قَضاءِ حَوائِجِه والمُمْتَثِلینَ لاَِوامِرِه وَالمُحامینَ عَنْه وَالسّابِقینَ اِلی اِرادَتِهِ وَالمُسْتَشهِدینَ بَینَ یدَیهِ.[18]
بار خدایا من در بامداد این روز و تمام دوران زندگیم، عهد و پیمان و بیعتی را كه از آن حضرت بر گردن دارم با او تجدید می‌كنم، كه هرگز از آن عهد و بیعت برنگردم و بر آن پایدار بمانم. بار خدایا مرا از یاران و كمك كاران آن حضرت و مدافعان از حریم مقدس او و شتاب كنندگان به سوی او برای انجام خواسته هایش و اطاعت كنندگان از دستوراتش و حمایت كنندگان از وجود شریفش و سبقت جویان به سوی خواسته اش و شهیدان در ركاب حضرتش قرار ده.
اگر كسی پیوسته این عهد را بخواند و از عمق جان به مضامین آن پای بند باشد هرگز به سستی گرفتار نمی‌شود و در تحقق آرمان‌های امام خود و زمینه سازی برای ظهور آن بزرگوار لحظه‌ای از پای نمی‌نشیند. و به راستی كه شایسته حضور در میدان یاری آن ذخیره الهی خواهد بود.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر كس چهل بامداد خدا را با این عهد بخواند از یاوران قائم ما خواهد بود. و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبرش بیرون آورد( و قائم علیه السلام را یاری دهد‌)... .

وحدت و همدلی

از وظایف تك تك افراد قبیله انتظار كه بگذریم، جمعیت منتظران نیز باید طرح و برنامه‌ای داشته باشند كه در راستای اهداف امام و حجّت الهی باشد. به بیان دیگر اجتماع منتظر لازم است كه تلاش و حركت خود را در مسیر رضایت رهبر موعود قرار دهد.
بنابراین جامعه منتظر بر آن است كه عهد و پیمان خود با امام را به انجام رساند تا زمینه مناسب برای ظهور دولت مهدوی فراهم شود.
امام عصر علیه السلام در یكی از بیانات خود به چنین جمعیتی اینگونه بشارت داده است:
اگر شیعیان ما ـ كه خداوند آنان را در راه اطاعتش یاری دهد ـ در وفای پیمانی كه از ایشان گرفته شده، یكدل و مصمم باشند؛ البتّه نعمت دیدار، از آنان به تأخیر نمی‌افتد و سعادت ملاقات ما برای آنها با معرفت كامل و راستین نسبت به ما، تعجیل می‌گردد.[19]
و آن عهد و پیمان همان است كه در كتاب خدا و سخنان نمایندگان خدا آمده است كه مهمترین آنها را بیان می‌كنیم:
1. تلاش در جهت پیروی از امامان علیهم السلام و دوستی با دوستان ائمه علیهم السلام و بیزاری جستن از دشمنان آنها.
امام باقر علیه السلام از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود:
خوشا حال آنكه قائم خاندان مرا درك كند در حالی كه پیش از قیام، از او پیروی كرده باشند. با دوستان او دوستی و با دشمنان او دشمنی نموده باشد. آنها رفیقان من و اهل دوستی و محبت من و گرامی ترین امت من نزد من در روز قیامت هستند!![20]
2. جمعیت منتظران در مقابل بدعت‌ها و انحراف‌ها در دین و رواج منكرات و زشتی‌ها در سطح جامعه بی تفاوت نیستند و نیز در برابر فراموش شدن سنّت‌های نیكو و ارزش‌های اخلاقی از خود واكنش نشان می‌دهند.
از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله روایت شده كه فرمود:
البتّه در پایان این امت (دوره ی آخر الزّمان) گروهی خواهند بود كه پاداش آنها همانند اجر امت اول اسلامی خواهد بود. آنها امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند و با اهل فتنه (و فساد) می‌جنگند.[21]
3. جامعه منتظر در برخورد با دیگران وظیفه دارد كه تعاون و همكاری را سر فصل برنامه‌های خود قرار دهد. و افراد این جامعه به دور از تنگ نظری و خود محوری، پیوسته حال فقراء و نیازمندان جامعه را پی گیری می‌كنند و از آنان بی خبر نمی‌مانند.
گروهی از شیعیان از امام باقر علیه السلام درخواست نصیحت كردند؛ حضرت فرمود:
از میان شما آنكه نیرومند است، ضعیف را یاری كند و آنكه بی نیاز است با نیازمندتان مهربانی ورزد و هر یك از شما نسبت به دیگری خیرخواهی كند.[22]
گفتنی است كه دائره این همكاری و همیاری محدود به محیطی كه در آن زندگی می‌كنند نیست بلكه خیر و نیكی منتظران به محیط‌های دورتر و نیازمندان شهرهای دیگر نیز می‌رسد زیرا كه در پرتو روح انتظار هیچ جدایی و دوگانگی بین افراد احساس نمی‌شود.
4. افرادی كه عضو جامعه منتظر هستند باید به جامعه رنگ و بوی مهدوی بدهند و نام و یاد امام را در همه عرصه‌ها بلند كنند و گفتار و كردار امام را به عنوان سرآمد همه سخنان و شیوه‌ها به نمایش عمومی بگذارند و در این راه با همه وجود بكوشند كه بدون تردید مورد عنایت و لطف ویژه امامان علیهم السلام خواهند بود.
عبدالحمید واسطی از یاران امام باقر علیه السلام به آن حضرت می‌گوید:
ما در انتظار امر فرج همه زندگی خود را وقف كردیم به گونه‌ای كه برای بعضی از ما مشكلاتی را به همراه داشته است!
امام علیه السلام در پاسخ او می‌فرماید:
ای عبدالحمید، آیا گمان می‌كنی كه خداوند راه رهایی (از مشكلات) را برای آن بنده‌ای كه خود را وقف خداوند كرده باشد قرار نداده است؟! آری به خدا قسم خداوند برای او راه چاره‌ای قرار خواهد داد. خداوند رحمت كند بنده‌ای را كه امر (ولایت) ما را زنده دارد![23]
سخن آخر اینكه جامعه منتظر باید بكوشند كه در همه ابعاد زندگی اجتماعی، الگوی سایر اجتماعات باشند و همه زمینه‌های لازم برای ظهور منجی موعود را فراهم كنند.
آثار انتظار
بعضی گمان كرده‌اند كه انتظار مصلح جهانی، افراد را در حالت سكون و بی تفاوتی قرار می‌دهد و آنها كه منتظرند تا اصلاحگری جهانی قیام كند و فساد و تباهی را بردارد، خود در مقابل بدیها و پلیدی‌ها واكنشی نخواهند داشت بلكه ساكت و بی تفاوت، دست روی دست خواهند گذاشت و تماشاگر جنایت‌ها خواهند بود!!
ولی این نگاه، یك نگاه سطحی و به دور از اندیشه و دقت است. زیرا با توجه به آنچه در حقیقت انتظار امام موعود و ویژگی‌های آن و نیز ابعاد انتظار و ویژگی‌های منتظران مطرح شد، روشن است كه روحیه انتظار، آن هم با ویژگی‌های منحصر به فرد و جایگاه بی نظیر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نه تنها سكون و سردی را به دنبال ندارد بلكه بهترین عامل حركت و پویایی است.
انتظار، در منتظر غوغایی مبارك و حركتی هدف دار پدید می‌آورد و هر چه منتظر، به حقیقت انتظار، نزدیك‌تر شود سرعت حركت او به سوی مقصد بیشتر خواهد شد. در پرتو انتظار، آدمی از خود محوری رهایی می‌یابد و خود را جزئی از جامعه اسلامی می‌بیند؛ بنابراین می‌كوشد تا جامعه را در حد توان خود به صلاح و درستی نزدیك كند و وقتی جامعه‌ای از عناصری این چنین با هویّت تشكیل یابد، اجتماعی در جهت ترویج فضیلت‌ها پدید می‌آید و حركت عمومی به سوی اقامه خوبی ها، شكل می‌گیرد و در چنین محیطی كه محیط صلاح و سازندگی و فضای امیدبخشی و نشاط و عرصه تلاش و همیاری و همكاری است، زمینه رشد باورهای دینی و بینش عمیق مهدوی در افراد جامعه پدید می‌آید و منتظران، كه به بركت انتظار، در فساد محیط حل نشده‌اند بلكه هویّت دینی و مرزهای اعتقادی خود را حفظ كرده اند، در برابر سختی‌ها و مشكلات دوران انتظار بردباری می‌كنند و به امید تحقق وعده حتمی الهی بلاها را به جان می‌خرند و لحظه‌ای گرفتار سستی و یا ناامیدی نمی‌شوند.
راستی كدام مكتب و مذهبی را می‌شناسید كه برای پیروان خود چنین مسیر روشنی را ترسیم كرده باشد؟! مسیری كه با انگیزه‌ای الهی پیموده می‌شود و در نهایت پاداشی بس بزرگ را به ارمغان می‌آورد.

پاداش منتظران

خوشاحال آنانكه چشم به راه خوبی‌ها نشسته اند! چه بزرگ است پاداش آنان كه به انتظار موعود جهانی روزگار می‌گذرانند و چه شكوهمند است رتبه و مقام آنان كه منتظر حقیقی قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله هستند!
بجاست كه در بخش پایانی از فصل انتظار، از فضیلت و رتبه بی نظیر جرعه نوشان جام انتظار سخن بگوییم و نمونه هایی از كلمات پیشوایان دین را بیاوریم.
امام صادق علیه السلام فرمود:
خوشا به حال شیعیان قائم ما (اهل‌بیت)، آنها كه در دوران غیبت او، ظهورش را انتظار دارند و در ایام ظهورش سر به فرمان او می‌آورند. آنها دوستان خدایند كه هیچ ترس و اندوهی برای ایشان نخواهد بود.[24]
و چه افتخاری از این برتر كه مدال دوستی پروردگار را بر سینه دارند. و چرا باید گرفتار غم و اندوه شوند و حال آنكه زندگی و مرگ آنها ارزشی گران پیدا كرده است.
امام سجاد علیه السلام فرمود:
كسی كه در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما استوار باشد خداوند پاداش هزار شهید از شهدای جنگ بدر و احد را به او خواهد داد.[25]
آری آنان كه در دوران غیبت بر ولایت امام زمان خود باقی بمانند و عهد و پیمان خود با آن بزرگوار را استوار دارند مانند رزمندگانی هستند كه در ركاب پیامبر صلی الله علیه و آله به نبرد با دشمنان خدا پرداخته و در آن صحنه به خون خود غلطیده اند!
منتظرانی كه جان بر كف به انتظار یاری فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله ایستاده‌اند از هم اكنون در خیمه جنگ و در كنار امیر جبهه حق هستند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
اگر كسی از شما (شیعیان) بمیرد در حالی كه منتظر امر (فرجِ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد همانند كسی است كه در كنار قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف و در خیمه اش بوده است! سپس اندكی درنگ كرد و فرمود: نه بلكه مانند كسی است كه در كنار حضرت جنگیده و شمشیر زده است! سپس فرمود: نه به خدا قسم؛ بلكه مثل كسی است كه در كنار رسول خدا صلی الله علیه و آله به شهادت رسیده باشد.[26]
این گروه همان جماعتی هستند كه قرن‌ها پیش، پیامبر بزرگ خدا آنها را برادران و رفقاء خود خوانده است و دوستی و مودّت قلبی خود را نسبت به ایشان اعلام كرده است.
امام باقر علیه السلام فرمود:
روزی پیامبر در حضور گروهی از اصحاب خود فرمود: خدایا برادران مرا به من نشان ده! و این جمله را دو بار فرمود: اصحاب حضرت گفتند: ‌ای رسول خدا آیا ما برادران تو نیستیم؟!
فرمود: خیر، شما اصحاب من هستید و برادران من قومی هستند در آخرالزمان؛ كه به من ایمان می‌آورند و حال آنكه هرگز مرا ندیده اند! خداوند آنها را به اسم خود و پدرانشان به من معرفی كرده است... استواری هر یك از ایشان در دین خود از كندن خارهای گون در شب تاریك و به دست گرفتن آتش گداخته، سخت‌تر است. آنها مشعل‌های هدایت هستند كه خداوند آنها را از فتنه‌های تیره و تار نجات می‌بخشد.[27]
و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
خوشا حال كسی كه قائم اهل‌بیت مرا درك كند و حال آنكه پیش از قیامش به او اقتدا كرده باشد. با دوستان او دوستی و از دشمنان او بیزاری جسته باشد و امامان پیش از او را نیز دوست داشته باشد. آنها رفقای من و صاحبان دوستی و مودت من و گرامی ترین امت من نزد من هستند.[28]
و اینان كه به چنین مقام و رتبه‌ای نزد پیامبر صلی الله علیه و آله دست یافته‌اند به شرف خطاب حضرت دوست مشرف می‌شوند! آن هم ندایی كه مملوّ از محبّت و عشق است و حكایت از نهایت تقرّب و نزدیكی آنها به محضر حضرت حق دارد.
امام باقر علیه السلام فرمود:
روزگاری بر مردم می‌آید كه امامشان غایب خواهد بود پس خوشا حال آنان كه در آن زمان بر امر (ولایت) ما استوار بمانند. به راستی كه كمترین پاداش آنها این است كه حضرت پروردگار آنها را ندا می‌دهد كه: ‌ای بندگان من، به سرّ من (و امام غایب) ایمان آوردید و او را تصدیق كردید پس شما را بشارت باد به پاداش نیكوی من، شما به حقیقت بندگان من هستید. اعمال شما را می‌پذیرم و از خطاهای شما می‌گذرم و به (بركت) شما باران را بر بندگانم نازل می‌كنم و بلا را از ایشان می‌گردانم و اگر شما (در میان مردم) نبودید حتماً عذاب خود را (بر مردم گنهكار) می‌فرستادم.[29]
ولی به راستی چه چیز منتظران را آرام می‌كند و انتظار آنها را پایان می‌دهد؟ چه چیز روشنی چشم ایشان است و دل بی قرار آنها را قرار و آرام می‌بخشد؟ آیا آنان كه عمری به جادّه انتظار چشم دوخته‌اند و در همین مسیر با همه سختی هایش راه پیموده‌اند تا به دشت سر سبز موعود منتظر پای گذارند به پاداشی كمتر از هم نشینی با محبوب و معشوق خود راضی می‌شوند؟! و چه فرجامی از این زیباتر و چه لحظه‌ای از این باشكوه تر!
امام كاظم علیه السلام فرمود:
خوشا حال شیعیان ما، آنان كه در زمان غیبت قائم ما به ریسمان دوستی ما، چنگ زنند و بر دوستی، و بیزاری از دشمنانمان استوار بمانند. آنها از ما هستند و ما از آنها. آنها به پیشوایی ما راضی شدند (و امامت ما را پذیرفتند) و ما نیز به شیعه بودن آنها راضی و خشنود شدیم. خوشا حال ایشان!! به خدا قسم اینان در قیامت با ما و در رتبه و درجه ما خواهند بود.[30]


[1]. بحارالانوار، ج 52، ص 122.
[2]. الغیبة نعمانى، باب 11، ح 16، ص 207.
[3]. الغیبة نعمانی، باب 13، ح 46، ص 252.
[4]. كمال الدین، ج 1، ح 15، ص 602.
[5]. الغیبة نعمانى، باب 11، ح 16، ص 200.
[6]. سوره بقره، آیه 138.
[7]. كمال الدین، ج 2، ب 43، ح 12، ص 171.
[8]. اصول كافى، ج1، باب 84، ح 5، ص 433.
[9]. الغیبة نعمانى، باب 10، فصل 3، ح 6، ص 170؛ و نیز حاشیه مفاتیح‌الجنان، باب ششم، دعای زمان غیبت.
ترجمه دعا: ?خدایا خودت را من بشناسان، براستی كه اگر خود را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت. خدایا، پیامبرت را به من بشناسان، براستی كه اگر پیامبرت را به من نشناسانی، حجّتت (و خلیفه پیامبرت) را نخواهم شناخت. خدایا حجّت خود (امام زمان) را به من بشناسان، براستی كه اگر حجت خود را به من نشناسانی از دین خود گمراه خواهم شد!!?
[10]. درباره این موضوع در فصل اول كتاب، مباحثى بیان گردید.
[11]. درباره سیره و صفات امام مهدى علیه السلام در فصل آینده سخن خواهیم گفت.
[12]. كمال الدین، ج 1، باب 25، ح 3، ص 535.
[13]. بحارالانوار، ج 53، ص 177.
[14]. غیبت نعمانى، باب 11، ح 16، ص 207.
[15]. كمال الدین، ج 2، باب 45، ح 4، ص 237.
[16]. مفاتیح الجنان، اعمال شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان.
[17]. همان، دعاى نُدبه.
[18]. همان، دعاى عهد.
[19]. احتجاج، ج 2، ش 360، ص 600.
[20]. كمال الدین، ج 1، باب 25، ح 2، ص 535.
[21]. دلائل النبوة، ج 6، ص 513.
[22]. بحارالانوار، ج 52، باب 22، ح 5، ص 123.
[23]. بحارالانوار، ج 52، باب 22، ح 16، ص 126.
[24]. كمال الدین، ج 2، باب 33، ح 54، ص 39.
[25]. همان، ج 2، باب 31، ح 6، ص 592.
[26]. بحارالانوار، ج 52، ص 126.
[27]. همان، ص 123.
[28]. كمال الدین، ج 1، باب 25، ح 2، ص 535.
[29]. همان، باب 32، ح 15، ص 602.
[30]. همان، ج 2، باب 34، ح 5، ص 43.




طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: انتظار سبز، قائم، حضرت مهدی، عرفان، تصویر، موعود، ولی عصر، مهدوی، ولایت، امام زمان، مهدی، رهبری، ظهور، ولی امر، مهدویت، امامت، انتظار، عصر ظهور، حدیث، روایت، ائمه، اهل بیت،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic