۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - غیبت

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 14 مهر 1390
مفهوم غیبت

اولین نكته قابل طرح آن است كه غیبت به معنی پوشیده بودن از دیدگان است نه حاضر نبودن. بنابراین در این بخش، سخن از دوره‌ای است كه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از چشمان مردمان غایب است و آنها او را نمی‌بینند و این در حالی است كه آن بزرگوار در بین مردم حضور دارد و در كنار ایشان زندگی می‌كند. این حقیقت در روایات امامان معصوم به عبارات گوناگون بیان گردیده است.
امام علی علیه السلام فرمود:
سوگند به خدای علی، حجّت خدا در میان مردم هست و در راهها (كوچه و بازار) گام برمی دارد؛ به خانه‌های آنها سر می‌زند؛ در شرق و غرب زمین رفت و آمد می‌كند؛ گفتار مردم را می‌شنود و برایشان سلام می‌كند؛ می‌بیند و دیده نمی‌شود تا وقت ( معین ) و وعده ( الهی ).
البته نوع دیگری از غیبت نیز برای آن حضرت بیان شده است.

امام صادق علیه السلام فرمود:
در صاحب این امر سنت‌هایی از انبیاء وجود دارد... اما سنّت او از یوسف علیه السلام، پنهان بودن است. خداوند بین او و مردم حجابی قرار می‌دهد (به گونه ای كه) مردم او را می‌بینند ولی نمی‌شناسند.
بنابراین درباره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف غیبت به دو گونه روی می‌دهد: آن بزرگوار در مواردی از دیدگان پنهان است و در مواردی دیگر دیده می‌شود ولی شناخته نمی‌گردد اما در هر حال در میان مردم حضور دارد.


پیشینه غیبت


غیبت و نهان زیستی، پدیده‌ای نیست كه برای اولین بار و تنها درباره آخرین حجّت پروردگار روی داده باشد بلكه از روایات فراوان استفاده می‌شود كه تعدادی از پیامبران بزرگ الهی، بخشی از زندگی خود را در پنهانی و غیبت بوده‌اند و این امر به جهت حكمت و مصلحت خدایی بوده و نه یك خواسته شخصی و یا مصلحت خانوادگی.
بنابراین غیبت یكی از سنّت های الهی است كه در زندگی پیامبرانی همچون ادریس، نوح، صالح، ابراهیم، یوسف، موسی، شعیب، الیاس، سلیمان، دانیال و عیسی علیهم السلام جریان یافته است و هر یك از آن سفیران الهی به تناسب شرایط سالهایی را در غیبت بسر برده‌اند.
به همین دلیل است كه در روایات از غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان یكی از سنت‌های پیامبران یاد شده است و یكی از دلایل غیبت آن حضرت، اجرا شدن سنّت انبیاء علیهم السلام در زندگی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شمرده شده است.
امام صادق علیه السلام فرمود:
به راستی كه برای (امامِ) قائم از ما غیبتی است كه مدت آن طولانی خواهد بود. راوی گوید: دلیل این غیبت چیست‌ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله؟
حضرت می‌فرماید:
خداوند می‌خواهد سنت‌های انبیاء در غیبت هایشان درباره آن حضرت روی دهد.
از سخن فوق این نكته نیز آشكار می‌شود كه سخن از غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سال‌ها پیش از ولادت آن بزرگوار، مطرح بوده است و پیشوایان اسلامی از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله تا امام عسكری علیه السلام از غیبت آن حضرت و بعضی از خصوصیات آن و آنچه در زمان غیبت اتّفاق خواهد افتاد، خبر داده‌اند و نیز وظایفی را برای مردم مؤمن در آن زمان بیان داشته‌اند.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرموده‌اند:
مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از فرزندان من است... برای او غیبتی است و حیرتی (پریشانی) تا آنگاه كه مردمان از دین‌های خود گمراه شوند پس در آن زمان می‌آید مانند شهاب ثاقب (ستاره‌ای روشن و تابان)؛ پس زمین را از عدل و داد پر می‌كند همانگونه كه از ظلم و ستم آكنده باشد.

فلسفه غیبت


به راستی چرا امام و حجّت خدا در پس پرده غیبت قرار گرفته است و كدام علت سبب گردید تا مردم از بركات ظهور او محروم گردند؟
درباره این موضوع سخنان فراوانی گفته شده و روایات فراوانی نیز در دست است ولی پیش از پاسخ گفتن به سؤال فوق لازم است به نكته‌ای اساسی اشاره كنیم:
ما ایمان داریم كه خداوند عالم هیچ كار كوچك و بزرگی را جز بر اساسِ حكمت و مصلحت انجام نمی‌دهد خواه این مصلحت‌ها را بشناسیم یا خیر. و نیز همه رویدادهای خرد و كلانِ جهان با تدبیر پروردگار و به اراده او انجام می‌پذیرد كه یكی از مهمترین آنها، حادثه غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. بنابراین غیبت آن سرور نیز مطابق حكمت و مصلحت است اگرچه ما فلسفه آن را ندانیم.
امام صادق علیه السلام فرمود:
بی‌تردید برای صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف غیبتی است كه هر اهل باطلی در آن به شك می‌افتد.
راوی از علت غیبت سؤال كرد. حضرت فرمود:
غیبت به سبب امری است كه اجازه نداریم آن را برای شما بیان كنیم... غیبت، سرّی از اسرار الهی است ولی چون می‌دانیم كه خداوند بزرگ حكیم است می‌پذیریم كه همه كارهای او (براساسِ )حِكمت است و اگرچه علّت آن كارها برای ما معلوم نباشد.
البتّه چه بسا انسانی كه همه افعال خداوند را حكیمانه می‌داند و در برابر آنها سر تسلیم فرود می‌آورد، به دنبال دانستن راز و رمز بعضی از رویدادهای عالم باشد تا به سبب علم به فلسفه یك پدیده، آرامش نفس و اطمینان قلبی بیشتری یابد. بنابراین به بحث و بررسی پیرامون حكمت‌ها و آثار غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌پردازیم و به روایات مربوط به آن اشاره می‌كنیم:
 

تأدیب مردم


وقتی امّت نسبت به پیامبر و امام قدر نشناسند و وظایف خود را در برابر او انجام ندهند بلكه اوامر او را نافرمانی كنند، رواست كه خداوند، پیشوای ایشان را از آنها جدا كند تا به خود آیند و در روزگار غیبت او، ارزش و بركت وجود او را دریابند و در این صورت، غیبت امام به مصلحت امت است گرچه آنها ندانند و درك نكنند.
امام باقر علیه السلام فرمود:
?وقتی خداوند همراهی و همنشینی ما را برای قومی خوش ندارد ما را از میان آنها برگیرد.

استقلال و نبودن تحت پیمان دیگران


آنها كه به دنبال ایجاد یك تحوّل و انقلاب هستند به ناچار در ابتدای قیام با بعضی از مخالفان، عهد و پیمانی می‌بندند تا بتوانند اهداف خود را دنبال كنند، ولی مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف آن مصلح بزرگی است كه در راه برپایی انقلاب و حكومت عدل جهانی با هیچ قدرت ستمگری سازش نخواهد كرد زیرا كه مطابق روایات فراوان او مأمور به مبارزه قاطع و آشكار با همه ظالمان است. به همین جهت تا آماده شدن شرایط انقلاب، در غیبت می‌رود تا مجبور نباشد كه با دشمنان خدا عهد و پیمانی ببندد.
در روایتی از امام رضا علیه السلام علت غیبت اینگونه بیان گردیده است:
برای اینكه آن زمان كه با شمشیر قیام می‌كند، كسی بر عهده او (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف‌) بیعتی نداشته باشد.

آزمایش مردم


امتحان كردن مردم یكی از سنّت‌های خداوند است. او بندگان خود را به اسباب گوناگون می‌آزماید تا میزان استواریشان در مسیر حق روشن شود. البتّه نتیجه امتحان برای خداوند معلوم است ولی در كوره آزمایشها این بندگان هستند كه ساخته می‌شوند و به جوهر وجود خود پی می‌برند.
امام كاظم علیه السلام فرمود:
هنگامی كه پنجمین فرزندم غایب شد، مواظب دین خود باشید تا كسی شما را از آن بیرون نكند برای صاحب این امر (= امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) غیبتی خواهد بود كه گروهی از پیروان او از اعتقاد خود دست بر می‌دارند و این غیبت، آزمونی است كه خداوند با آن بندگانش را امتحان می‌كند.


حفظ جان امام


یكی از عواملی كه سبب كناره گیری پیامبران از قوم خود می‌شد، حفظ جان خویش بود. آنها برای اینكه بتوانند در فرصتی دیگر رسالت خود را به انجام رسانند در شرایطی كه مورد تهدید قرار می‌گرفتند مخفی می‌شدند همانگونه كه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از مكّه بیرون رفت و در غار پنهان شد. البته همه اینها به دستور و اراده خداوند است.
درباره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و علت غیبت او نیز در روایات متعدد چنین امری بیان شده است.
امام صادق علیه السلام فرمود:
امام منتظر، پیش از قیام خود، مدتی از چشم‌ها غایب خواهد شد. از علّت آن سؤال شد. حضرت فرمود: برجانِ خویش بیمناك است.
هر چند شهادت آرزوی مردان خداست ولی شهادتی مطلوب است كه در میدان انجام وظیفه الهی و به صلاح جامعه و دین خدا باشد. امّا آنگاه كه كشته شدن فرد به معنی به هدر رفتن و از دست رفتن اهداف باشد، ترس از قتل، امری عقلی و پسندیده است. كشته شدن امام دوازدهم كه آخرین ذخیره الهی است به معنی فرو ریختن كعبه آمال و آرزوی تمام انبیاء و اولیاء علیهم السلام و تحقق نیافتن وعده پروردگار در تشكیل حكومت عدل جهانی است.
گفتنی است كه در روایات نكته‌های دیگری نیز درباره علّت غیبت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان گردیده است كه برای رعایت اختصار از ذكر آنها خودداری می‌شود ولی آنچه مهم است اینكه همانگونه كه پیش از این گذشت؛ غیبت، سرّی از اسرار الهی است و علت اصلی و اساسی آن پس از ظهور آشكار خواهد شد و آنچه بیان شد عواملی است كه در غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تأثیر گذار بوده است.


انواع غیبت


با توجه به مطالب گذشته، غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف امری لازم و ضروری بود ولی از آنجا كه همه حركت‌ها و اقدام‌های پیشوایان بزرگ ما، در راستای تقویت پایه‌های ایمان و اعتقاد مردم بود و بیم آن بود كه غیبت آخرین حجّت الهی، آسیب‌های جدّی و غیر قابل جبران به دیانت مسلمین وارد آورد، دوران غیبت با روندی حساب شده و برنامه ریزی دقیق آغاز گردیده و ادامه پیدا كرد.
سال‌ها پیش از ولادت امام دوازدهم، سخن از غیبت آن بزرگوار و ضرورت آن بر سر زبان‌ها افتاد و نقل محافل ائمه معصومین علیهم السلام و اصحاب ایشان شد. همچنین روش ارتباط امام هادی و امام عسكری علیهما السلام با شیعیان در قالبی جدید و به شكل محدودتری انجام گرفت و پیروان مكتب اهل‌بیت علیهم السلام رفته رفته آموختند كه در بسیاری از نیازهای مادی و معنوی، مجبور به شرفیابی به محضر امام حاضر نیستند بلكه می‌توانند با مراجعه به كسانی كه از سوی امامان به عنوان وكیل و فرد مورد اعتماد معرفی شده اند، به وظایف خود عمل كنند. با شهادتِ امام حسن عسكری علیه السلام و آغاز دوره غیبت حضرت حجة بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف باز هم رابطه امام و امت به كلّی قطع نشد بلكه مردم به وسیله نائبان خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با مولا و مقتدای خویش در ارتباط بودند و در همین دوره بود كه شیعیان به رفت و آمد و ارتباط گسترده‌تر با عالمان دینی، خو گرفتند و دانستند كه در شرایط غیبت امام نیز راه شناخت وظایف دینی به روی آن‌ها بسته نیست. در این بستر مناسب بود كه غیبت طولانی حضرت بقیة اللّه عجل الله تعالی فرجه الشریف اتفاق افتاد و ارتباطی كه بین امام و شیعیان در زمان‌های گذشته معمول و رایج بود، قطع گردید.
اینك درباره ویژگی‌های دو دوره كوتاه و بلند غیبت، مطالبی را خواهیم آورد.
غیبت كوتاه مدّت
با شهادت امام حسن عسكری علیه السلام در سال 260 هجری قمری، دوران امامت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز شد و از همین زمان، غیبت كوتاه مدّت آن گرامی كه به غیبت صغری معروف است شروع شد و تا سال 329 هجری قمری ـ نزدیك به 70 سال ـ ادامه یافت.
مهم ترین ویژگی دوره غیبت صغری آن است كه مردم از طریق نایبان خاصّ با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در ارتباط بودند و به وسیله آنها پیام‌های آن حضرت را دریافت می‌كردند و پاسخ سؤالات خود را می‌گرفتند. گاهی نیز به واسطه نائبان امام، توفیق شرفیابی به حضور امام خویش را می‌یافتند.
نائبان خاصّ امام عجل الله تعالی فرجه الشریف كه همگی از علما و بزرگان شیعه و برگزیدگان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بودند، چهار تن هستند كه به ترتیب زمان نیابت خود عبارتند از:
1. عثمان بن سعید عَمری؛ وی از آغاز غیبتِ امام، عهده دار نیابت آن حضرت شد و در سال 267 هجری قمری در گذشت. او وكیل امام هادی و امام عسكری علیهما السلام نیز بوده است.
2. محمد بن عثمان عمری؛ او فرزند نایب اوّل است كه پس از درگذشت پدر به مقام نیابت رسید و در سال 305 هجری قمری وفات كرد.
3. حسین بن روح نوبختی؛ او پس از 21 سال نیابت، در سال 326 هجری قمری بدرود حیات گفت.
4. علی بن محمد سمری؛ وی در سال 329 هجری قمری از دنیا رفت و با مرگ او دوران غیبت صغری پایان گرفت.
نائبان خاص همگی توسط امام عسكری علیه السلام و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انتخاب گردیده و به مردم معرفی می‌شدند. شیخ طوسی رحمه الله علیه در كتاب الغیبه خود روایت كرده است كه روزی چهل نفر از شیعیان به همراه عثمان بن سعید (نائب اول) به حضور امام عسكری علیه السلام رسیدند. امام علیه السلام، فرزند خود را به آنها نشان داد و فرمود:
پس از من، این (كودك) امام شماست. از او اطاعت كنید... بدانید كه پس از امروز او را نخواهید دید تا عمر او به كمال برسد. پس (در غیبت او) آنچه عثمان (بن سعید )می گوید بپذیرید و از او فرمان برید كه او جانشین امام شماست و كارها به دست اوست.
در روایتی دیگر امام عسكری علیه السلام به نیابت محمدبن عثمان (نائب دوم) از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز تصریح فرموده است.
شیخ طوسی می‌نویسد:
عثمان بن سعید به دستور حضرت عسكری علیه السلام، اموالی را كه جمعی از شیعیان یمن آورده بودند، تحویل گرفت. گروهی كه شاهد ماجرا بودند به امام گفتند، به خدا قسم عثمان از بهترین شیعیان شماست ولی با این كار، جایگاه او نزد شما، برای ما روشن‌تر شد.
امام عسكری علیه السلام فرمود: بله، گواه باشید كه عثمان بن سعید عمری وكیل من است و پسرش محمد نیز وكیل پسرم مهدی خواهد بود.
اینها مربوط به دوران قبل از غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بود و در طول غیبت صغری نیز هر یك از نائبان، پیش از مرگ خود، نائب بعدی را كه از سوی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انتخاب شده بود به مردم معرفی می‌كردند.
این مردان بزرگ به سبب برخورداری از صفات و ویژگی‌هایی، برای نیابت خاص ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شایستگی یافتند. امانتداری، پاكدامنی، عدالت در گفتار و رفتار، راز داری و پنهان كاری و پوشاندنِ اسرار اهل‌بیت علیهم السلام در شرایط ویژه دوره امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از خصوصیات مهم آنها بود. ایشان مورد اعتماد و اطمینان امام علیه السلام و پرورش یافتگان مكتب خاندان پاك پیامبر بودند. بعضی از آنان از سنّ یازده سالگی تحت تربیت امامان علیهم السلام قرار گرفتند و علم را در كنار ایمانی قوی در وجود خویش به كمال رسانیدند. نام نیك آنها بر سر زبان‌ها بود و صبر و بردباری و تحمل مشكلات و مقاومت در برابر سختی‌ها چنان با وجودشان عجین شده بود كه در سخت ترین شرایط نیز از امام خود اطاعت كامل داشتند و در كنار همه این صفات زیبا، از توان مدیریت و رهبری شیعیان برخوردار بودند و با فهم و آگاهی كامل و درك حسّاسیت زمان و بهره گیری از امكانات موجود، جامعه شیعه را در صراط مستقیم الهی هدایت كردند و آنان را از گذرگاه غیبت صغری به سلامت عبور دادند.
مطالعه دقیق دوره غیبت صغری و نقش مهم نوّاب اربعه در ایجاد ارتباط بین امت و امام به خوبی اهمیت این دوره از حیات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را نشان می‌دهد. وجود این ارتباط‌ها و نیز راه یافتن برخی از شیعیان به محضر امام خویش در طول دوران غیبت صغری تأثیر فراوانی در اثبات ولادت امام دوازدهم و آخرین حجّت پروردگار داشت و این دستاورد مهم درست در زمانی بود كه دشمنان می‌كوشیدند تا شیعیان را نسبت به تولّد فرزندی برای امام عسكری علیه السلام دچار شك و تردید نمایند. به علاوه این دوره، زمینه و بستر مناسبی برای شروع غیبت كبری بود كه در آن دوران مردم از داشتن هر گونه ارتباط با امام خود توسط افرادی معین، محروم می‌شدند ولی با آرامش خاطر و اطمینان به وجود و حضور امام و بهره مندی از بركات او، به روزگار غیبت كامل حضرت، پا نهادند.
غیبت بلند مدّت
در آخرین روزهای عمر نائب چهارم در نامه‌ای از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به او چنین آمده بود:
بسم الله الرحمن الرحیم ای علی بن محمد سمری، خداوند در مصیبت وفات تو، به برادران دینی ات، پاداش بزرگ كرامت فرماید؛ چرا كه تو تا شش روز دیگر به سرای باقی خواهی رفت. از این رو به كارهایت رسیدگی كن و درباره جانشین پس از خود به كسی وصیت مكن! زیرا كه دوره غیبت كامل (و طولانی) فرا رسیده است و از این پس ظهوری (برای من )نخواهد بود مگر پس از فرمان الهی و آن پس از گذشت مدتی دراز خواهد بود كه دلها را سختی و قساوت فراگیرد و زمین از ظلم و ستم پر گردد... .
بنابراین با وفات آخرین نائب خاص امام دوازدهم در سال 329 هجری قمری، دوره غیبت طولانی كه به غیبت كبری معروف است، آغاز شد و این دوران همچنان ادامه دارد تا روزی كه به خواست خداوند ابرهای غیبت، كنار رود و جهان از پرتو مستقیم خورشید فروزان ولایت، بهره مند گردد.
همانگونه كه گذشت در دوره غیبت صغری، شیعیان به وسیله نائبان خاص با امام خود رابطه داشتند و با تكالیف الهی خود آشنا می‌شدند ولی در دوران غیبت كبری این نوع ارتباط قطع گردیده و مردم مؤمن برای شناخت وظایف دینی خود تنها به نائبان عام آن حضرت كه همان عالمان دینی وارسته و مراجع بزرگ تقلید هستند مراجعه می‌كنند و این جریان، مسیر روشنی است كه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خود در نامه‌ای به یكی از چهره‌های مورد اعتماد شیعه، ترسیم فرمود. در فرازی از این نامه كه توسّط دومین نائب خاص امام ابلاغ شد چنین آمده است:
وَاَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةِ فَارْجِعُوا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا فَاِنَّهُم حُجَّتی عَلَیكُم وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیهم... و اما در مورد رویدادهایی كه (در آینده) رخ خواهد داد (و برای شناخت وظیفه الهی خود در شرایط گوناگون) به راویان حدیث ما (= فقها) رجوع كنید. زیرا آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر آنان هستم... .
این راهكار جدید برای پاسخ گویی به پرسشهای دینی و مهم‌تر از آن شناخت وظیفه فردی و اجتماعی شیعیان در دوره غیبت كامل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گویای این واقعیت است كه نظام مترقّی امامت و رهبری در فرهنگ شیعه، نظامی پویا و زنده است كه در شرایط مختلف، امر هدایت و رهبری مردم را به استوارترین روش، انجام داده است و در هیچ دوره‌ای پیروان مكتب را بدون یك سرچشمه هدایتگر رها نكرده است بلكه سررشته امور آنها را در زوایای مختلف زندگی فردی و جمعی به دست با كفایت عالمان دین شناس و پرهیزگار كه امانتدار دین و دنیای مردم هستند، سپرده است تا كشتی جامعه اسلامی را در دریای پر تلاطم و طوفانی جهان و سیاست‌های سیاست‌بازان استعمار از افتادن در گرداب حوادث حفظ كرده و مرزهای اعتقادی شیعیان را پاسداری كنند.
امام هادی علیه السلام در بیان نقش علمای دینی در زمان غیبت فرمود:
اگر نبودند علمایی كه پس از غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، مردم را به سوی آن حضرت بخوانند و آنها را به سوی امامشان هدایت كنند و با حجت‌ها و دلیل‌های محكم الهی از دین او (كه دین خداست) حمایت كنند و اگر نبودند آن عالمان هوشیار كه بندگان خدا را از دام‌های شیطان و شیطان صفتان و از (دشمنی های) دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام نجات می‌دهند، هیچ كس نمی‌ماند مگر اینكه از دین خدا بیرون می‌رفت!! ولی ایشان هستند كه سررشته دل‌ها (و افكار و عقاید )شیعیان را با استواری در دست دارند آنچنان كه كشتی بان، سكّان كِشتی را به دست می‌گیرد. آن عالمان، برترین (بندگان) نزد خداوند متعال هستند.
نكته‌ای كه قابل توجه است شرایط و خصوصیاتی است كه رهبری جامعه باید دارا باشد. زیرا كه سپردن اختیار امور مردم در دین و دنیا به فرد یا افرادی كه عهده دار این مسئولیت بزرگ می‌شوند باید همراه با دقت نظر و تشخیص صحیح و دقیق باشد. به همین جهت پیشوایان معصوم علیهم السلام، ویژگیهای فوق العاده‌ای را برای مرجع دینی و بالاتر از آن، مقام ولایت امر مسلمین كه به ولی فقیه معروف است، بیان كرده‌اند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
از میان فقها و عالمان دین آنكس كه (در برابر هر گناهِ كوچك یا بزرگ) خود نگهدار بوده و نگهبان دین و آیین (و اعتقادات خود و مردم) باشد و با خواسته‌ها و تمایلاتِ شخصی خود مخالفت كرده و از دستورات مولا (و امام عصر) خود اطاعت كند، بر مردم است كه از او پیروی كنند. و بعضی از فقهای شیعه چنین هستند نه همه آنان.
منبع سایت : www.parsbook.org
منبع سایت : http://haami.parsiblog.com



طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: غیبت، پنهان، انواع غیبت، قائم، حضرت مهدی، عرفان، تصویر، موعود، ولی عصر، مهدوی، ولایت، امام زمان، مهدی، رهبری، ظهور، ولی امر، مهدویت، امامت، انتظار، عصر ظهور، حدیث، روایت، ائمه، اهل بیت،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic