۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - آداب غسل جمعه و سایر اغسال

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 5 آذر 1390

آداب غسل جمعه و سایر اغسال 
بدانكه غسلهاى واجب ، بنابر مشهور میان علما، شش غسل است ، جنابت و حیض و استحاضه و نفاس ومس میت و غسل میت .
مستحب است كه در وقت غسل جنابت این دعا را بخواند: اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبى وَ زَكِّ عَمَلى وَ تَقَبَّلْ سَعْى وَ اجْعَلْ ماعِنْدَكَ خَیْرا لى اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنَ التَّوابینَ وَ اَجْعَلْنى مِنَ الْمُتِطَهِّرینَ و اگر این دعا بخواند بهتر است : اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبى وَ اشْرَحْ صَدْرى وَ اَجْرِ عَلى لِس انى مَدْحَكَ وَالثَّناءَ عَلَیْكَ، اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ طَهُورا وَ شِفآءً وَ نُورا اِنَّكَ عَلى كُلَّ شَیْى ءٍ قَدیرٍ و بعضى این دعا را بعد از غسل ذكر كرده اند.
در تقسیر حضرت امام حسن عسگرى علیه السلام مذكور است كه : هر كه بعد از وضو یا غسل جنابت این دعا بخواند گناهان او بریزد، چنانچه برگ از درختان میریزد و بهر قطره از قطرات وضو و غسل او، حقتعالى ملكى خلق فرماید كه تسبیح و تهلیل و تقدیس الهى كند وصلوات بر محمد و آل محمد بفرستد و ثوابش از او باشد و گناهانش آمرزیده شود دعا اینست : سُبْحانَكَ اللّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ اَشّهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَسْتَغْفِرُكَ وَ اَتوُبُ اِلَیْكَ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَّمَدا عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ وَ اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّا وَلِیُّكَ وَ خَلیفَتُكَ بَعْدَ نَبِیِّكَ عَلى خَلْقِكَ وَ اَنَّ اَوْلِیآئَهُ خُلْفآوُكَ وَ اَوْصِیآئَهُ اءَوْصِیائُكَ. اما غسلهاى سنت شصت و دو غسل است ، از جمله آنها غسل جمعه است و بعضى از علماء واجب میدانند و احوط آنست كه تا مقدور باشد ترك نكنند.
در احادیث معتبره وارد شده است كه : غسل جمعه واجب است برمردان و زنان در سفر و حضر، مگر آنكه رخصت داده اند زنان را كه ترك كنند در سفر براى كمى آب .
از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه : غسل جمعه پاكیزه كننده و كفاره گناهانست از جمعه تا جمعه دیگر.
در حدیث دیگر، از آنحضرت منقول است كه : هر كه غسل جمعه بكند و بگوید:اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لاشَریكَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنى مِنَ التَّوابینَ وَ اجْعَلْنى مِنَ الْمُتَطَهِرینَ، این غسل و دعا پاك میگرداند او را تا جمعه دیگر و بهتر آن است كه این دعا را نیز بخواند: اَللّهُمَّ طَهِّرْنى وَ طَهِّرْ قَلْبى وَ اَنْقِ غُسْلى وَ اَجْرِ عَلى لِسانى و باز بگوید: اَللّهُمَّ طَهِّرْنى وَ طَهِّرْ قَلْبى مِنْ كُلِّ آفَةٍ تَمْحَقُ بِها دینى وَ تُبْطِلُ بِها عَمَلى ، و در فقه الرضا مذكور است كه : چون از غسل فارغ شودى ، بگو: اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبى وَ اَنْقِ غُسْلى وَ اَجْرِ عَلى لَسانى ذِكْرَكَ وَ ذِكْرَنَبِیِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَ اجْعَلْنى مِنَ التَّوابینَ وَالْمُتَطَهَّرینَ و وقت آن از صبح صادق روز جمعه است تا پیشین و مشهور آنستكه : هر چند نزدیكتر است به پیشین بهتر است كه اگر خوف داشته باشد: كه در روز جمعه آب یافت نشود، در روز پنچشنبه میتواند كرد و اگر فوت شود، بعد از وقت پیشین تا شام روز جمعه میتواند كرد و نیت قضا در كار نیست و از صبح روز شنبه تا شام بقصد قضا میتواند كرد و در فقه الرضا مذكور است كه : در روزهاى دیگر هفته هم میتواند كرد و ظاهرا كسى از علماء قائل نشده است اینرا. سنت است غسل در شبهاى طاق ماه مبارك رمضان ، خصوصا در شب اول پانزدهم و شب هفدهم و آن شبیستكه مؤ منان و كافران در بدر جمع شدند و در روزش ، اعظم فتحهاى اسلام واقع شد وشب نوزدهم و آن شبى است كه تقدیرات سال در آن نوشته میشود بنابر بعضى احادیث ، شب بیست كه ویكم و آن شبى است كه اوصیاء انبیاء در آنشب شهادت یافتند و حضرت عیسى در آنشب بآسمان رفته است و حضرت موسى از دنیا رفته و احتمال قوى دارد كه شب قدر بوده باشد و شب بیست وسیم و آن شب قدر است بر احتمال قوى و قول اكثر و در آنشب دو غسل میكند یكى مقارن غروب آفتاب و دیگرى در آخر شب ، در بعضى از روایات وارد شده است كه : در شبهاى دهه آخر هر شب غسل بكند.
سنت است غسل در شب عید فطر و روزش و روزعید قربان و اظهر آنست كه در این دو روز غسل را تا شب میتوان كرد ولكن افضل آنست كه پیش از نماز عید واقع سازد، روز هشتم ذیحجه و روز عرفه نزد زوال و شب نیمه رجب .
منقول است از رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم هر كه ماه رجب را دریابد و غسل كند در اول ماه و میان ماه و آخرماه از گناهان بِدَر آید، مثل روزیكه از مادر متولد شده است و روز مبعث و آن بیست و هفتم رجب است و اكثر علماءِ گفته اند، اگر چه حدیثى بخصوص بنظر نرسیده است و شب نیمه شعبان و روز غدیر خم كه هیجدهم ذى حجه است و روز مباهله كه بیست و چهارم ذیحجه است و بعضى گفته اند روز بیست و پنجم و روز دحوالارضى بنا بر مشهور و آنروز بیست و پنجم ذى القعده است و در این روز غسل نیز حدیثى بنظر نرسیده است و روز نوروز، بنابر مذهب بعضى و حدیث معلى بن خنیس بر آن دلالت دارد و مشهور آنست كه روزیست كه آفتاب ببرج حمل منتقل مى شود و همچنین سنت است غسل براى احرام حج یا عمره و بعضى واجب میدانند و احوط آنست كه ترك نكند، غسل زیارت حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم و ائمه معصومین صلوات اللّه علیهم اجمعین از نزدیك و دور و غسل استخاره مطلقا، خصوصا نمازهاى خاص استخاره و براى نمازهاى مخصوص كه در طلب حاجت وارد شده است و غسل توبه از گناهان .
سنت است غسل از براى قضاى نماز كسوف ، هرگاه عمدا ترك كرده باشد و تمام قرص گرفته باشد و بعضى گفته اند: واجب است و احوط آنست كه ترك نكند، بعضى گفته اند بواسطه قضا غسل میكند اگر عمدا ترك كرده باشد، اگر چه تمام قرص نگرفته باشد و این قول قوى است و سنت است غسل از براى داخل شدن مكه معظمه و از براى داخل شدن خانه كعبه و از براى طواف و از براى داخل شدن حرم مدینه و از براى داخل شدن شهر مدینه مشرفه و از براى داخل شدن مسجد رسول و از براى كشتن هَدى و غسل فرزندى كه متول شود چنانچه گذشت و غسل روز ولادت حضرت رسول ، بنابر قول بعضى و آن هفدهم ماه ربیع الاول است و آنچه بنظر رسیده است غسل از براى زیارت در آنروز سنت است و غسل براى نماز طلب باران ، و از براى دیدن كسیكه چلپاسه و غسل بعد از كشتن است و همچنین هرگاه شخصى برود از براى دیدن كسیكه او را دار زده باشند غسل سنت است بعد از دیدن و بعضى واجب دانسته اند و اكثر علماء گفته اند كه هرگاه سعى بعد از سه روز باشد سنت است خواه بحق او را كشته باشند یا بباطل و خواه بطریق شرغى او را كشته باشند یا غیر آن و بعضى از علماء گفته اند كه سنت است اعاده غسل ، هرگاه بعنوان ناقصى بروجه ضرورت بعمل آمده باشد مثل جبیره و تقیه و همچنین گفته اند: هرگاه جامه میان دو كس ‍ مشترك باشد و منى درآن بیابد و معلوم نباشد كه از كدام یك بوده است ، هر دو را غسل كردن سنت است و براى كفن كردن میت نیز گفته اند كه سنت است و ظاهر آنست كه همان غسل مس میت است كه سنت است پیش از كفن كردن بجا آورد و همچنین سنت است غسل ، هرگاه كسى مرده را بعد از غسل دست بمالد و بعضى گفته اند كه هر گاه شخصى جنب مرده باشد سنت است كه غسل جنابت بدهند او را، پیش از غسل میت ، یا بعد از آن و از حضرت امام جعفر صادق منقول است كه چون خواهى غسل عید فطر بجا آورى ، در زیر سقفى بجا آور و چون خواهى شروع كنى بگو اَلّلهُمَّ اِیْمانا بِكَ وَتَصْدیقا بِكِتابِكَ وَاِتّباعَ سُنَّةِ نَبّیِكَ مُحَمَّدٍ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم و چون از غسل فارغ شوى بگو اَلّلهُمَّ اجْعَلْهُ كَفّارَةً لِذُنُوبى وَطُهْرا لِدَنَسى اَلّلهُمَّ اءَذْهِبْ عَنّى الرِّجْسَ و بدانكه تفاصیل اغسال و احكام آنها را این رساله گنجایش ندارد انشاءِ اللّه در كتاب عبادات نوشته خواهد شد و اللّه الموفق .



طبقه بندی: آداب و سنتهای اخلاق اسلامی «برگرفته از کتاب حلیة المتقین»، 
برچسب ها: آداب غسل جمعه و سایر اغسال،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic