۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - عصمت امام

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 30 شهریور 1390
یكی از صفات مهم امام و شرایط اساسی امامت، عصمت است و آن ملكه‌ای است كه از علم به حقایق و اراده‌ای قوی به وجود می‌آید و امام به سبب برخورداری از این دو، از ارتكاب هر گناه و خطایی خودداری می‌كند. امام هم در شناخت و تبیین معارف دینی و هم در عمل به آنها و هم در تشخیص مصالح و مفاسد جامعه اسلامی، معصوم از لغزش می‌باشد.
برای عصمت امام، دلائل عقلی و نقلی (از قرآن و روایات)، وجود دارد. مهمترین دلیل‌های عقلی عبارتند از:

الف. حفظ دین و راه و رسم دینداری، در گرو عصمت امام است. چون امام مسئولیت حفظ دین از تحریف و هدایت دینی مردم را به عهده دارد و نه تنها سخن او كه رفتار او و تأیید و عدم تأییدش نسبت به عمل دیگران، در رفتار جامعه تأثیر می‌گذارد. پس باید در فهم دین و عمل به آن از هر لغزشی محفوظ باشد تا پیروان خود را به گونه صحیح، هدایت كند.
ب. یكی از دلائل نیاز جامعه به امام این است كه مردم در شناخت دین و اجرای آن، مصون از خطا نیستند. حال اگر پیشوای مردم نیز چنین باشد، چگونه می‌تواند مورد اعتماد كامل آنها قرار گیرد؟! به بیان دیگر اگر امام معصوم نباشد، مردم در پیروی از او و انجام همه دستوراتش، دچار تردید خواهند شد.
آیاتی از قرآن نیز بر لزوم عصمت امام دلالت دارد كه یكی از آنها آیه 124 سوره بقره است. در این آیه شریفه آمده است كه پس از مقام نبوت، خداوند مقام والای امامت را نیز به حضرت ابراهیم علیه السلام عطا فرمود. آنگاه حضرت ابراهیم از خداوند درخواست كرد كه مقام امامت را در نسل او نیز قرار دهد.
خداوند فرمود:
عهد من (امامت) به ستمكاران و ظالمان نمی‌رسد?. یعنی منصب امامت مخصوص آن دسته از ذرّیه ابراهیم علیه السلام است كه ظالم نباشند.
حال با توجه به اینكه قرآن كریم، شرك به خدا را ظلم بزرگ دانسته و نیز هر گونه تجاوز از دستورات الهی (= گناه) را ظلم به نفس شمرده است، هر كس در برهه‌ای از زندگی خود، مرتكب گناهی شده، مصداق ظالم بوده و شایسته مقام امامت نخواهد بود.
به بیان دیگر، بدون شك حضرت ابراهیم علیه السلام امامت را برای آن دسته از ذریّه خود كه در تمام عمر گناه كار بوده و یا در آغاز نیكوكار بوده و سپس بدكار شده اند، درخواست نكرده است. بنابراین دو دسته باقی می‌ماند:
1. آنان كه در آغاز، گناه كار بوده و سپس توبه كرده و نیكوكار شده‌اند.
2. آنها كه هیچ‌گاه مرتكب گناهی نشده‌اند.
خداوند در كلام خود، دسته اول را استثنا كرده است. نتیجه اینكه مقام امامت تنها به دسته دوم اختصاص دارد.
منبع سایت : www.parsbook.org




طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: مهدویت، مهدی، ولی امر، ولی عصر، موعود، ولایت، عصر ظهور، هادی، هدایت، ظهور، قائم، مهدوی، عصمت، امامت، شرایط امام،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic