۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩ - فضیلت تجمل و زینت كردن

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

۩۞۩ آتش ب اختیار ۩۞۩
ما سرباز لشکر عشق سید خامنه ایم ...

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 21 مهر 1390

فضیلت تجمل و زینت كردن  


بدانكه موافق احادیث معتبره بسیار زینت كردن و جامه هاى پاكیزه و فاخر پوشیدن هرگاه از حلال بهم رسد و مناسب حال او باشد سنت است و موجب خوشنودى پروردگار است و اگر ازحلال بهم نرسد بهر چه میسرشود باید قناعت نماید. وتحصیل زیادتیهاى لباس رامانع عبادت الهى نگرداند واگر حقتعالى روزى را براو فراخ گرداند، درخور آن بخورد و بپوشد وصرف نماید وبه برادران مؤ من بدهد.
و اگر روزى بر او تنگ شود قناعت نماید و بحرام و شبهه خود را آلوده نكند، چنانچه در حدیث معتبر از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول استكه هرگاه خدا نعمتى به بنده خود كرامت فرماید و اثر آن نعمت بر او ظاهر شود او را دوست خدامینامند ویاد كننده نعمت پروردگار خواهد بود. و اگر براو ظاهر نشود او را دشمن خدا مینامند و تكذیب كننده نعمت پرودگار خواهد بود.
و در حدیث دیگر از آنحضرت منقول است كه هرگاه حق تعالى نعمتى ببنده كرامت فرماید دوست میدارد كه اثرآن نعمت را براو ببیند.
از حضرت امیرالمؤ منین صلوات الله علیه منقول است كه از براى برادر مؤ من خود زینت كنید چنانچه براى بیگانه زینت كنید كه خواهید شما را به خوش ترین هیئتى بیند.
وبسند معتبر منقول است كه حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام در تابستان بر روى حصیر مى نشستند و در زمستان بر روى پلاس و در خانه جامه هاى گنده میپوشیدند و چون بیرون میآمدند براى مردم زینت میكردند.
واز حضرت صادق علیه السلام منقول است كه حقتعالى زینت و اظهار نعمت را دوست میدارد و ترك زینت و اظهار بدحالى را دشمن میدارد و دوست میدارد كه اثر نعمت را در بنده خود ببیند باینكه جامه خود را پاكیزه كند و خودرا خوشبو دارد، وخانه را نیكو دارد و ساحتهاى خانه را بِروبَد حتى آنكه چراع پیش از فرو رفتن آفتاب روشن كردن فقر را زایل میكند و روزى را زیاد میكند.
واز حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است كه حقتعالى جمعى را خلق كرده است كه براى شفقت برایشان دنیا را تنگ كرده است و برایشان محبت دنیا را از ایشان برداشته است پس بسوى آخرت كه حقتعالى ایشان رابسوى آن خوانده راغب گردیده اند و بر تنگى معاش و مكروهات دنیا صبر میكنند و مشتاقند بآنچه نزد خدا است از كرامت ابدى و جان خود را در رضاى خدا درباخته اند و آخر كار ایشان شهادت است پس چون بنشاءه آخرت روند حق تعالى از ایشان خوشنود باشد و میدانند كه مرگ راهیست كه همه را در پیش است پس توشه براى آخرت خود اندوخته اند و طلا و نقره جمع نكرده اند وجامه هاى گنده مى پوشند و بقوت ضرورى قناعت مینمایند وزیادتیها را در راه خدا میدهند كه توشه آخرت ایشان باشد و از براى رضاى خدا با نیكان دوستى میكنند و از براى خدا با بدان دشمنى مى نمایند، ایشانند چراغهاى راه هدایت وایشانند متنعم بنعیم آخرت .
یوسف بن ابراهیم گوید كه بخدمت حضرت ابى عبداللّه علیه السلام رفتم و جامه هاى خزپوشیده بودم ، پرسیدم كه : چه میفرمائید درجامه خز؟ فرمود كه باكى نیست بدرستیكه چون حضرت امام حسین علیه السلام شهید شد جامه خز پوشیده بود و چون حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام عبداللّه بن عباس را فرستاد كه با خوارج نهروان سخن گوید بهترین جامه هاى خود راپوشید و به بهترین بوهاى خوش خود را خوشبو كرد و بربهترین اسبان سوار شده و بنزد ایشان رفت ، گفتند: تو از بهترین مردمى چرا لباس جباران را پوشیده و براسبان ایشان سوار شده ؟ عبداللّه بن عباس این آیه را خواند قُلْ مَنْ حَرّمَ زینَةَ اللّهِ اَلتى اَخْرَجَ لِعِبادِهِ والطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزقِ یعنى بگویا محمد صلّى اللّه علیه وآله وسلّم كه كى حرام كرده است زینتى را كه خدا براى بندگانش بیرون آورده است و روزیهاى طیب و نیكو را، پس حضرت فرمود كه جامه هاى نفیس بپوش و زینت كن كه خدا نیكو است و نیكو را دوست دارد، اماباید كه از حلال باشد.
ودر حدیث معتبر وارد شده است كه سفیان ثورى كه از مشایخ صوفیه است بمسجد الحرام آمد دید كه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نشسته و جامه هاى پرقیمت نیكو پوشیده است ، گفت واللّه بروم و او را براین جامه هاى سرزنش كنم پس نزدیك آمد، و گفت : اى پسر رسولخداصلّى اللّه علیه وآله سلّم والله كه پیغمبر چنین جامه اى نپوشیده و هیچ یك از پدرانت چنین جامه ها نپوشیده اند.
حضرت فرمود: كه حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم در زمانى بودند كه روزى بر مردم تنگ بود، امروز برمردم روزى فراخ است سزاوارترین مردم بصرف كردن نعمتهاى خدا نیكانند، پس این آیه را خواند كه گذشت و فرمودند كه ما سزاوارترین مردمیم بتصرف كردن در آنچه خدا عطا كرده است . اى ثورى این جامه را كه مى بینى براى مردم پوشیده ام پس دامن جامه را بالا كردند وباو نمودند جامه گنده بود كه در زیر پوشیده بودند و فرمودند كه این جامه گنده را براى خود پوشیده ام واین جامه هاى نیكورا براى مردم ، پس دست زدند و جامه بالاى سفیان را دور كردند او در زیر جامه گنده جامه نازكى پوشیده بود، فرمودند كه جامه پائین را براى لذت نفس خود پوشیده و جامه بالا را براى فریب دادن مردم پوشیده اى .
ودر حدیث معتبر از عبداللّه بن هلال منقول است كه گفت : عرض كردم بخدمت حضرت امام رضا علیه السلام كه چه بسیار خوش میآید مردم را از احوال كسى كه طعامهاى بدمزه و ناگوار میخورد و جامه هاى گنده میپوشد واظهار شكستگى و خشوع مینمایند، فرمود كه : مگر نمیدانى كه حضرت یوسف پیغمبر و پیغمبرزاده بود و قباهاى دیبا طلاباف میپوشید، وبر مجالس آل فرعون مى نشست و حكم درمیان مردم میكرد مردم را بالباس او كارى نبود، واز او عدالت در حكم میخواستند. امام مى باید كه آنچه گوید راست گوید و هرگاه وعده كند وفا كند، وحكم بعدالت كند. خدا حلال را بركسى حرام نكرده است واندك و بسیارحرام را حرام كرده است پس خواندند این آیه را كه : قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللّهِ




طبقه بندی: آداب و سنتهای اخلاق اسلامی «برگرفته از کتاب حلیة المتقین»، 
برچسب ها: فضیلت تجمل و زینت كردن،
ارسال توسط سرباز فدایی ولایت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدام یك از موضوعات این وبلاگ را بیشتر می پسندید ؟










صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
محبوبیت در گوگل

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic